خلیل نیکشاد  روز پنجشنبه  در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت طرح‌ها و پروژه‌های شاخص جهاد کشاورزی را مورد پیگیری و هدفگذاری قرار دادیم که بخش عظیمی از این پروژه‌ها به سرانجام رسیده است.

وی برنامه شاخص این سازمان را شناسایی و فعال کردن طرح‌های راکد و نیمه فعال بیان و اظهار کرد: تلاش بر این بوده تا این پروژه‌ها را که در ۱۰ سال گذشته غیرفعال بودهاند شناسایی و فعال کنیم  و در این راستا  ۱۲۰۰ طرح در سال گذشته در بخش دام و طیور، صنایع تبدیلی و واحدهای فناوری شناسایی و با حمایت‌های مختلف صورت گرفته از صاحبان آن‌ها از جمله ارایه تسهیلات سرمایه درگردش این واحدها فعال و به چرخه تولید بازگشتند.

او از راه‌اندازی دوباره ۶ طرح راکد کشاورزی و تولیدی شهرستان خلخال در سال جاری خبر داد و افزود: علاوه بر تلاش برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی کشاورزی جدید، در سال جاری ۲ واحد مرغداری با ظرفیت ۴۰ تولید هزار قطعه و یک طرح دامداری با ظرفیت ۹۰ رأس گاو شیری و با ظرفیت اشتغال ۱۵ نفر  فعال شد.

او اظهار داشت: در سال جاری سه طرح دامداری جدید با تسهیلات ۱۳ هزار میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفته و زمینه ایجاد ۱۲ فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی این شهرستان فراهم شد.

نیکشاد از افزایش گلخانه‌های تولید گل رز هلندی خلخال از چهار هزار و ۵۰۰ متر در سال ۹۵ به ۳۲ هزار متر و با ظرفیت دو میلیون و۵۰۰ هزار بوته در هر دوره در سال جاری با راه اندازی هفت  گلخانه تولید این گل گرانبها خبر داد و افزود: با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی منطقه و استقبال     سرمایه‌گذاران از طرح‌های گلخانه‌ای هم اکنون این شهرستان تبدیل به قطب اول تولید گل رز هلندی در استان اردبیل شده است.

او گفت:در حال حاضر هشت شهرک گلخانه ای درشهرستان‌های مختلف این استان در حال احداث و راه اندازی است که پس از ایجاد زیر ساخت‌های لازم از سوی دولت برای آنها،  این شهرک‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی  قرارخواهد گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل پرداخت تسهیلات به این واحدها با نرخ سود پائین و از محل تبصره ۱۸ را یادآور شد و افزود: امسال نیز با توسعه کشت گلخانه‌ای و افزایش تولید و زنجیره آن در زیربخش‌های کشاورزی سعی داریم تا آمار اشتغال امسال  تحقق بخشیم.

وی اقدامات شاخص را در این زمینه توجه به تنوع‌بخشی الگوی کشت و توسعه سامانه نوین آبیاری اعلام و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد برنامه و اجرای طرح‌ها را در این حوزه شاهد بودیم به طوری که در یک هزار و ۲۸۸ هکتار از اراضی استان  سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شد.

او  ادامه داد: در ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل مطالعه و اجرای پروژه سامانه نوین آبیاری را هدفگذاری کردیم که امیدواریم در سال‌جاری و سال آینده این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

نیکشاد از حمایت از طرح های پرورش گیاهان دارویی در استان اردبیل خبرداد و گفت: با حمایت‌های صورت گرفته دراین بخش هم اکنون ۱۲ هکتار از اراضی کشاوری در مناطق مختلف این استان به کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی اختصاص داده شده است .

وی گفت:در راستای حمایت از مجریان طرح های پرورش گیاهان دارویی در ازای ایجاد هریک هکتار مزرعه گیاهان دارویی ۱۵ میلیون ریال کمک مالی بلاعوض در اختیار مجریان این طرح‌هاگذاشته می‌شود .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.