رئیس بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) مشگین‌شهر روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بیمار مرد ۴۲ ساله‌ای است که از مدت‌ها پیش از راه رفتن محروم شده بود.

دکتر رضا پاکدل افزود: با تعویض این مفصل توسط تیم جراحی به سرپرستی دکتر حسن‌زاده متخصص ارتوپدی ، بیمار از دردی مزمن که مدت‌ها مانع یک فعالیت بدنی طبیعی شده ، رها شد.

وی تشریح کرد: در این عمل مفصل خراب شده ران در ناحیه لگن با یک مفصل مصنوعی جایگزین و پزشک جراح سر استخوان ران را که خراب شده بود از بدن بیمار خارج کرده و آن را با یک کره فلزی جایگزین کرد.

دکتر پاکدل اظهارداشت: اتصال این سر فلزی به باقیمانده استخوان ران با یک زائده به نام دسته Stem است که به سر فلزی متصل شده و پزشک جراح با قرار دادن دسته به داخل کانال مرکزی استخوان ران سر مصنوعی را در محل خود محکم می‌کند.

جراح ارتوپد سپس سطح داخلی حفره استابولوم در ناحیه لگن را که خراب شده با ابزارهای خاصی می‌تراشد. با این کار غضروف‌های خراب شده و استخوان‌های اضافه از داخل حفره استابولوم خارج شده و حفره به شکل یک نیمکره کامل درمی‌آید.

سپسیک کاسه فلزی به شکل نیمکره در داخل حفره آماده گذاشته شده و در داخل آن یک کاسه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن گذاشته می‌شود.در بعضی موارد ممکن است کاسه پلاستیکی بدون کاسه فلزی و تنها توسط یک چسب مخصوص به داخل حفره استابولوم چسبانده شود. به آن چسب، سیمان استخوانی Bone cement می‌گویند.

سر فلزی در داخل کاسه پلاستیکی قرار داده می‌شود تا بتواند در جهات مختلف در درون آن حرکت کند.

دکتر پاکدل همچنین گفت: این عمل معمولا در مراکز درمانی بزرگ و مجهز انجام می‌شود که خوشبختانه در شهرستان مشگین‌شهر نیز با موفقیت انجام شد.

مشگین‌شهر در شمال غربی اردبیل قرار دارد، در سال‌های اخیر با توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) و ایجاد بخش‌های مختلف جراحی از جمله جراحی مغز و ارتوپدی بیش از ۹۰ درصد از بیماران مربوطه از اعزام به سایر مراکز درمانی کشور بی‌نیاز شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.