به گزارش ایرنا ،ایرج داداش‌زاده روز شنبه در جلسه کمیته فنی نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی خلخال افزود: استفاده از مشاوران ضعیف در اجرای پروژه‌های سدسازی از سوی دستگاه‌های اجرایی مجری طرح از جمله عوامل اجرای ناقص و دارای اشکال فنی طرح‌های سدسازی است.

او اظهار داشت: در حالی مجوز احداث ۱۳۷ سد معیشتی در استان اردبیل صادر شده که اجرای بسیاری از این سدها با توجه به شرایط پروژه و محدودیت اعتباری موجود در کشور توجیه اقتصادی و فنی ندارند.

وی گفت: هم‌اکنون بسیاری از پروژه‌های سدسازی آغاز شده در سال‌های گذشته خلخال برای ادامه عملیات اجرایی نیاز به مطالعه و کارشناسی مجدد دارند ، زیرا بسیاری از طرح‌های سدسازی بدون مطالعه آغاز شده و این امر موجب شکست و یا نیمه‌کاره رها شدن پروژه شده است. 

او سدهای کشاورزی درو و شیران‌چشمه در بخش شاهرود خلخال را نمونه‌ای از اجرای این گونه طرح‌های غیرکارشناسی شده و فاقد مطالعات در بخش سدسازی این شهرستان دانست و گفت: در حالی که سد بهره‌برداری شده روستای درو با وجود بهره‌گیری از امکانات عایق‌بندی از جمله ژئو موم براند در بدنه آن آب در خود نگه نمی‌دارد ،عملیات اجرایی سد در حال احداث شیران‌چشمه در حوالی روستای شال نیز به علت واقع شدن در محل رانش کوه و لغزش زمین توجیهی برای تکمیل شدن ندارد.

عضو شورای فنی استان اردبیل همچنین با بیان اینکه طراحی سازه‌های هیدرولیک نیازمند مطالعات دقیق با استفاده از مشاوران خبره و اعلام نظر با افق ۵۰ ساله برای آینده است، اظهار داشت: علت نیمه‌کاره رها شدن پل ائلرباغی شهر خلخال نیز که عملیات اجرایی آن از سال‌ها پیش توسط شهرداری بر روی رودخانه هروچایی آغاز شده فقدان طرح مطالعاتی و اجرای غیر فنی با توجه به شرایط موجود در محل اجرای پل است.

او گفت: تا زمانی که اشکالات فنی این پل برطرف نشده و نظر موافق اعضای شورای فنی استان برای ادامه کار پل جلب نشده، تکمیل پروژه و عبور ترافیک از روی این پل در شهر خلخال ممکن نیست.

احمد قنبری ، معاون سیاسی و امنیتی فرماندار خلخال نیز در این جلسه تشکیل کمیته نظارت فنی بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی خلخال را راهکاری مناسب برای جلوگیری از اجرای طرح های فاقد کار کارشناسی و مطالعه شده ذکر کرد و افزود:‌ نظارت برحسن انجام طرح‌های عمرانی در کنار پیشگیری از هدر رفت اعتبار موجب استحکام بیشتر طرح‌ها خواهد شد.

او از دریافت نشان استاندارد توسط ۲ کارخانه تولید آسفالت شهرداری و بخش خصوصی این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: با استانداردسازی تجهیزات این ۲ کارخانه زمینه برای تولید آسفالت استاندارد برای استفاده در طرح‌های راه‌سازی و آسفالت معابر شهری و روستایی این منطقه فراهم شده است.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.