بهنام برزگر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با حضور ماموران یگان حفاظت محیط زیست در مزارع جالیزی و با همکاری فعالان محیط زیست اجرا می‌شود.

او اظهار داشت: امسال برای عملیاتی کردن این طرح و مدیریت پسماند و کاهش زباله از طبیعت و محیط زیست راهکار نهایی بویژه در حوزه پسماندها و ضایعات پلاستیکی مزارع کشت جالیزی زیرنایلونی، جمع‌آوری این ضایعات توسط زارعان و انتقال آنها به کارخانه‌های بازیافت تعیین شده است.

وی گفت: با زارعانی که نسبت به جمع‌آوری ضایعات پلاستیکی از مزارع اقدام نکنند ، برخورد قانونی و قضایی خواهد شد.

وی همچنین از اجرای برنامه‌ها و مراسم ترویجی - آموزشی محیط زیستی برای آموزش، فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی در بین گروه‌های هدف سازمان بویژه در بین کشاورزان منطقه خبر داد.

بیله‌سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد ، سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان تولید می‌شود.

بهره‌گیری از پلاستیک در کشت محصولات جالیزی، سبزی و صیفی‌جات بدلیل داشتن مزایای کوتاه مدت از جمله بهبود عملکرد، تولید بیشتر و صرفه‌جویی در آب در سال‌های اخیر در مزارع اردبیل رواج یافته اما این شیوه کشت در کنار برخی منفعت‌ها به معضلی جدی برای محیط زیست و کشاورزی استان نیز تبدیل شده است.

رعایت نشدن استانداردها در کشت زیرنایلونی بویژه رها کردن پلاستیک پس از برداشت محصول در چند سال اخیر به معضل جدی محیط زیست و  مزارع کشاورزی تبدیل شده و کار تا بدانجا پیش رفته که دستگاه قضایی استان وارد ماجرا شده و ده‌ها پرونده قضایی نیز برای متخلفان و آلوده‌کنندگان محیط زیست تشکیل شده است.

۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.