به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز یکشنبه در بازدید استاندار اردبیل از عملیات اجرایی مرمت این بنای تاریخی گفت: در راستای رونق گردشگری مذهبی با محور صفویه به عنوان بنیانگذار حکومت شیعی در ایران، ۲ بنای تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بقعه شیخ‌ جبرائیل کلخوران در سال جاری به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت.

او افزود: عملیات مرمت، ساماندهی و بهسازی بخش‌های مختلف مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به شکل مطلوب عملیاتی شد که افزایش ماندگاری گردشگران را به دنبال داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل همچنین گفت: در بقعه شیخ‌ جبرائیل کلخوران نیز به منظور پاسخ به مطالبه چندین ساله مردم منطقه، پروژه ساماندهی جامع از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فلاحی با بیان اینکه این پروژه فاخر در سفر رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد، تشریح کرد: در این پروژه رواق‌سازی، مرمت بنا، کف‌سازی، نورپردازی، محوطه‌سازی و راه‌اندازی موزه در دستور کار است.

او گفت: بقعه شیخ‌ جبرائیل کلخوران به همراه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ۲ مقصد اصلی گردشگران مذهبی است که در سال‌های اخیر محور رویدادهای مذهبی قرار گرفته و رونق آن موجب افزایش ماندگاری گردشگران خواهد شد.

بر اساس ذکر منابع تاریخی، زمانی که بقعه معروف 'الله الله' بر روی مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی احداث می‌شد؛ مقبره مشابهی برای پدر شیخ صفی‌الدین در سه کیلومتری اردبیل در روستایی به نام کلخوران که هم‌اکنون به یکی از محله‌های این شهر تبدیل گشته، احداث شده است.
مقبره شیخ جبرئیل در اوایل قرن دهم هجری قمری بنا شده ، این بنا در محوطه مشجری به ابعاد ۱۵۰ در ۲۰۰ متر قرار دارد که مقبره سیدامین‌الدین جبراییل به صورت یک هشت ضلعی در وسط باغ قرار گرفته‌ است.
بنای این مقبره از قسمت‌های حیاط بقعه، ایوان جلو بنا، رواق، حجرات و غرفه‌ها تشکیل شده است.
حیاط مقبره چهار ضلعی، به شکل مستطیل که دارای ۲ در (ورودی و خروجی) بوده و در وسط آن بقعه شیخ قرار دارد که دارای خیابان‌هایی سنگفرش شده و موازی دیوارها بوده که برای عبور و مرور کشیده شده و دارای باغچه‌های متعددی است.
در گذشته درهای حیاط دارای سردرهای کاشی‌کاری شده بود، ولی بر اثر مرور زمان از بین رفته و هم‌اکنون قسمتی جزیی از کاشی‌کاری‌های نفیس این سردرها که به‌ صورت طاق‌ها و مقرنس‌های گچی دیده می‌شود، باقی مانده‌اند.
در انتهای محوطه باغ شیخ، یعنی در محل درب خروجی، حجره‌ها و ساختمانی آجری طاق‌بندی شده وجود دارند، هر یک از این ساختمان‌ها ۲ طبقه بوده و دارای اتاق‌های کوچک با

پله‌های مار پیچی است که اصول ساختمانی قدیم در آن رعایت شده است.
بر اساس ذکر برخی منابع تاریخی، علاوه بر قبر سه تن از اجداد شیخ‌صفی از جمله شیخ جبرییل پدر شیخ‌صفی، شیخ قطب‌الدین جد او و صلاح‌الدین جد شیخ جبرییل در این بقعه، ۲ تن از برادران تنی امام رضا (ع)‌ به نام‌ های سیدحمزه و صدرالدین نیز در این مکان دفن شده‌اند که قبر آنها نیز وضعیت مطلوبی ندارد.
۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.