به گزارش ایرنا ، شهامت هدایت روز شنبه در بازدید از طرح‌های آبخیزداری خلخال افزود: برای عملیات اجرایی پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری مناطق مختلف این استان در مجموع  ۹۸ میلیارد ریال اعتبار از منابع اعتباری مختلف هزینه شده است . 

او بیان کرد: از مجموع ۱۷ پروژه قابل افتتاح تا پایان تابستان امسال ۱۶ پروژه مربوط به عملیات آبخیزداری بوده که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتبار ۹۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال با حجم عملیات ۴۲ هزار و ۱۶۵ متر مکعب و احداث یک باب ساختمان پاسگاه حفاظت منابع طبیعی با اعتبار پنج میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال است که با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین با بیان اینکه اعتبارات طرح‌های آبخیزداری استان اردبیل در سال جاری افزایش مناسبی دارد، افزود: هدف از اجرای پروژه‌های آبخیزداری کنترل سیل و رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی می‌باشد.

هدایت اجرای عملیات بیولوژیک٬ اقدامات مقابله با ریزگردها و منابع آب زراعی و بالا بودن میزان رسوب و فرسایش در حوزه‌ها را از دیگر شاخص‌هایی ذکر کرد که در انتخاب حوزه‌های پیش‌بینی شده برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مورد توجه قرار می‌گیرد.

او همچنین اجرای پروژه‌های آبخیزداری در برخی از مناطق به منظور کنترل سیل٬ میزان مشارکت مردم مناطق و تقویت پوشش گیاهی حوزه‌ها اعم از مرتعی و جنگی را از دیگر شاخص‌ها در انتخاب حوزه‌ای آبخیزداری در مناطق مختلف استان از جمله سه حوزه شهرستان خلخال اعلام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: اجرای پروژه‌های سال گذشته در استان با توجه به این شاخص‌ها انتخاب شده بود که بدلیل کمبود اعتبارات برخی از آن‌ها تکمیل نشدند و با توجه به افزایش قابل توجه اعتبارات ملی طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی این طرح‌ها امسال تکمیل می‌شوند.

او با بیان اینکه اجرا و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آبخیزداری استان در اولویت کاری این اداره کل قرار دارد، افزود: برای اجرا و تکمیل ۲ پروژه آبخیزداری در اندبیل و علی‌آباد شهرستان خلخال امسال ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است.

وی گفت: با اجرای این طرح‌ها در کنار فراهم شدن زمینه افزایش ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی و استفاده از آب استخرها برای توسعه کارهای کشاورزی، از جاری شدن سیلاب در مواقع بارندگی شدید به مناطق مسکونی شهر خلخال جلوگیری خواهد شد.

استان اردبیل یک میلیون و ۵۰ هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و ۶۵ هزار هکتار جنگل دارد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.