به گزارش ایرنا ، بهبود علیزاده روز سه‌شنبه در بازدید از برداشت محصول خیار از جالیزهای روستای گورانسراب از توابع بخش مرکزی خلخال افزود: امسال ۶۵ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان به کشت محصولات صیفی اختصاص یافته است. 
او گفت: با توجه به اینکه کشاورزان در سال‌های اخیر از روش‌های نوین کشت محصول خیار از جمله روش آبیاری نواری برای تامین آب مورد نیاز این محصول استفاده می‌کنند، ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه‌های تولید سطح برداشت محصول از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهار داشت: خیار و گوجه‌فرنگی خلخال بدلیل کشت سنتی و ارگانیک و پرهیز کشاورزان در استفاده از کودها و سموم شیمیایی دارای عطر ، بو و طعم خاصی بوده و بیشتر محصول تولیدی مصرف داخل شهرستانی داشته و بخشی از آن نیز در بازارهای شهرهای همسایه خلخال عرضه می‌شود. 
علیزاده همچنین افزود: امسال ۲۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیرکشت بادمجان و فلفل رفته و پیش‌بینی می‌شود ۵۶۰ تن محصول از این مزارع برداشت و روانه بازار مصرف شود. 
روستای گورانسراب خلخال بزرگ‌ترین تولیدکننده خیار و محصولات صیفی شهرستان خلخال محسوب شده و با اختصاص ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی این روستا به کشت محصول خیار سالانه بیش از ۲ سوم از خیار تولیدی این شهرستان در این روستا کشت و تولید می‌شود.

در عین حال کشاورزان این روستا معتقدند که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از سد نیمه کاره رها شده کشاورزی و معیشتی گورانسراب سطح تولید محصول خیار به چند برابر در آینده قابل افزایش است.

به گفته اهالی ، این سد با ظرفیت ۲۵۰ هزار متر مکعب آب با هدف تامین آب اراضی کشاورزی ۱۳۵ هکتار پایاب سد از چند سال پیش آغاز شده و برای خاکبرداری این طرح بیش از ۲ میلیارد ریال هزینه شده است، با تکمیل این طرح زمینه شغلی ۲۰۰ نفر از صیفی‌کاران این روستا فراهم خواهد شد. 
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.