به گزارش ایرنا، روش‌های آبیاری جدید یا آبیاری تحت فشار جایگزین روش‌ آبیاری سطحی یا سنتی شده و در بین روش‌های جدید نیز آبیاری قطره‌ای نسبت به روش های دیگر آبیاری تحت فشار، مزایای بیشتری دارد.

در روش آبیاری قطره‌ای نیز سامانه آبیاری نوار تیپ، آب موجود در لوله در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شده و به این روش علاوه بر جلوگیری از تلفات آب میزان تولید محصول نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیپ و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در هکتار در روستای خلیفه‌لو اردبیل به ثبت رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز سهشنبه در مصاحبه با ایرنا، با اشاره به کشت سیب زمینی در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان و نیز اجرای سیاست‌های استفاده بهینه از آب کشاورزی در زراعت سیب‌زمینی در این استان اعلام کرد: امسال بیش از ۲ هزار هکتار از مزارع سیب زمینی استان به روش قطره‌ای تیپ آبیاری شد.

خلیل نیکشاد با اشاره به آغاز برداشت محصول سیب زمینی از مزارع این استان در دشت اردبیل گفت: هم‌اکنون سه شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی حدود چهار میلیون عدد بذر سیب زمینی مینی‌تیوبر به عنوان ریز غده در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وی از کشت محصول سیب زمینی در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین و نیر خبر داد و گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی در این استان در سال جاری ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و پیش‌بینی می شود که ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل در سال زراعی جاری تولید و روانه بازار شود.

نیکشاد از معرفی ۲ رقم جدید سیب‌زمینی در تراز ملی توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل خبر داد و افزود: با کشت این ارقام توسط زارعان و تولید انبوه آن، تحول مهمی در افزایش میزان عملکرد سیب‌زمینی در واحد سطح در استان اردبیل اتفاق خواهد افتاد.

۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا و مابقی از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان اردبیل ۳۷ تن است.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب زمینی کشور، مهمترین قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.