رئیس شورای اسلامی استان اردبیل گفت: بنیاد مسکن بهتر است بعد از تهیه طرح هادی تمام مراحل اجرایی آن را به دهیاری واگذار کند تا جلوی دوباره‌کاری‌ها و بروکراسی زاید گرفته شود.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، یعقوب هاشمی در نشست اعضای شورای اسلامی استان اردبیل با مدیران بنیاد مسکن و آب و فاضلاب شهری و روستایی در اردبیل اظهار کرد: بنیاد مسکن برنامه‌های خوبی را در مسیر توسعه روستاها با همکاری و مشارکت دهیاری و شوراها انجام می‌دهد که قطعا نتایج و ثمرات آن به سود عمران و آبادانی این مناطق خواهد بود.
وی ضرورت بازنگری در طرح‌های هادی روستایی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: با این بازنگری امکان اجرای طرح به شکل دقیق و مرتب فراهم می‌آید تا شاهد توسعه روستاها به شکل زیربنایی باشیم.
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل با اشاره به ضرورت تسهیل در فرآیند صدور پروانه برای روستائیان و جلوگیری از مراحل زاید را در این روند کاری بیان کرد: همانطوری که راه و شهرسازی طرح تفصیلی را تهیه و برای اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ می‌کند شایسته است بنیاد مسکن نیز طرح هادی را تهیه و مراحل اجرایی آن را در اختیار دهیاری‌ها قرار دهد.
هاشمی این امر را یک کار زیربنایی و در حمایت و تقویت دهیاری‌ها اعلام کرد و افزود: این امر روستائیان را نیز از مراجعه مکرر به بنیاد مسکن و طی مسیر بین دهیاری‌ و بنیاد بی‌نیاز خواهد کرد و تسهیل امور اتفاق می‌افتد.

وی گله‌مندی روستائیان را از بنیاد مسکن به خاطر دریافت هزینه تغییر کاربری یادآور شد و تصریح کرد: بهتر است این هزینه‌ها به حساب دهیاری‌ها پرداخت شود تا دهیاری‌ها که بیشترین نقش و تعامل را با روستائیان دارند از این محل منتفع شوند.
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز انتظار می‌رود بهسازی، نوسازی، اصلاح، توسعه شبکه و ارتقای کیفیت آب شرب اتفاق بیفتد تا مشترکین از آب سالم بهره‌مند شوند.
هاشمی اضافه کرد: عمده منبع آب شرب در مناطق روستایی در تپه‌های باستانی قرار دارد که بهتر است مدیریت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان در این زمینه اصلاح رویه را در بهره‌گیری از روش‌های جدید در تامین منابع آب انجام دهد.
وی ادامه داد: در راه‌اندازی ادارات شهرستان اصلاندوز باید یک فضای مناسب برای تمامی ادارات در نظر گرفته شود تا از همان اول کار در این شهرستان جدیدالتاسیس ادارات در ساختمان‌های آبرومند استقرار یافته و خدمات مطلوبی را به مردم این شهرستان ارائه کند.
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل همچنین از مدیریت بنیاد مسکن استان اردبیل خواست؛ تا با تخصیص زمین مناسب به دهیاری‌ها در احداث ساختمان مناسب دهیاری تلاش کرده تا این مجموعه از استقرار در کانکس و فضاهای موقت به دور باشد.

هاشمی به برگزاری جلسات منظم اعضای شورای اسلامی استان با مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین بازدید از مناطق مختلف شهری و روستایی اشاره و خاطرنشان کرد: ما در هر جلسه با دعوت از مدیران استانی سعی داریم مشکلات، نارسائی‌ها و خواسته‌های مردمی را به آنها بازگو کنیم که این هفته از مدیر کل بنیاد مسکن و چهار معاون آب و فاضلاب شهری و روستایی دعوت شده تا 10 عضو شورای استان مطالب خود را مطرح کنند.
 
روستاهای خلخال باید از قزل اوزن سیراب شوند

نائب رئیس شورای اسلامی استان اردبیل نیز در این نشست گفت: بسیاری از روستاهای شهرستاان خلخال در جوار رودانه قزل اوزن قرار دارد و شایسته است از همین محل آب این روستاها تامین تا مشکلی از این بابت به وجود نیاید.

رضا محمدی اظهار کرد: بنیاد مسکن باید در طرح‌های هادی روستاها اقدام به بازنگری کند چرا که در بسیاری از روستاهای خلخال این طرح‌ها با شرایط کنونی ساخت و سازها هیچ تناسبی ندارد.
وی با قدردانی از تلاش بنیاد مسکن استان اردبیل و شهرستان در صدور اسناد مالکیت برای اراضی روستایی خاطرنشان کرد: کارخانه آسفالت هشجین نیاز به قیر رایگان داشت که با همکاری بنیاد مسکن این امر محقق شد.

عضو شورای شهر خلخال به افزایش سهمیه وام پرداختی برای ساخت و ساز روستایی و همچنین همکاری دهیاری‌ها در این زمینه به عنوان مطالبه به حق مردم اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن باید جواب استعلامات را به سرعت انجام دهد و در کنار آن ساخت و سازها نیز به شکل روان و با کیفیت مناسب به انجام برسد.

محمدی در مورد فعالیت آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز بیان کرد: به هیچ وجه کیفیت آب شرب هشجین قابل قبول نیست و انتظار می‌رود روستاهایی که در مسیر قزل اوزن قرار دارند از آب شرب پایدار بهره‌مند شوند.
وی اصلاح شبکه، توسعه ایستگاه‌های پمپاژ، ارتقای کیفی آب شرب تحویلی به مردم و همچنین جلوگیری از هدررفت آب به دلیل پوسیدگی لوله‌ها را از اقدامات ضروری آبفای شهری و روستایی اعلام کرد.
نائب رئیس شورای اسلامی استان اردبیل افزود: بهتر است در مناطق روستایی آب و فاضلاب از نیروهای بومی استفاده کند و در این مناطق با نظارت و تقویت برنامه‌های کنترلی جلوی انشعابات غیرمجاز به هر شکل ممکن گرفته شود.

محمدی ضرورت تکمیل و اجرایی شدن شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه را در خلخال یادآور شد و تصریح کرد: ضرورت دارد مجتمع‌های آبرسانی در جنوب استان تکمیل و تجهیزات موردنیاز از سوی دستگاه‌های دیگر در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در اختیار مسئولان این مجموعه قرار گیرد.
 
مهاجرت معکوس به روستاهای نیر شروع شده است

در ادامه این نشست عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها نیز با بیان اینکه بنیاد مسکن در نیر عملکرد رضایت‌بخشی داشته است، اظهار کرد: در دهه 60 و 70 مهاجرت روستاهای این شهرستان را خالی از سکنه کرده بود اما در سال‌های اخیر اغلب این مهاجران به سایر شهرها اقدام به مهاجرت معکوس کردند که این امر سبب شده تا در روستاها ساخت و ساز آن هم به شکل کیفی و مناسب انجام شود.
غلامرضا ضیائی آواربرداری از مکان‌های تخریب شده در روستاها به ویژه در زلزله سال 75 را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در حوزه آب و فاضلاب نیز باید مدیریت استان و شهرستان نسبت به تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب در مجتمع‌های مسکونی و مهر که با برخی مشکلات زیست محیطی و آلودگی روبرو شده‌اند اقدام کرده و ایرادات موجود در دفع فاضلاب نیز رفع شود.

وی به اجرای پروژه فاضلاب در برخی از روستاهای نیر همجوار با سد یامچی اشاره کرد و گفت: برخی از مجتمع‌های آبرسانی در روستاها سال‌های سال است که بلاتکلیف به حال خود رها شده که امیدواریم شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نسبت به تکمیل آن اقدامات جدی را انجام دهد.
 
فریاد العطش در گرمی بلند شده است

در این نشست نماینده گرمی در شورای اسلامی استان اردبیل نیز گفت: بنیاد مسکن در آسفالت راه‌های روستایی باید به شکل جدی عمل کند و کیفیت توزیع آسفالت را نیز بالا ببرد.

بهمن قهرمانزاده بیان کرد: ما در اکثر روستاهای گرمی با مشکل تامین آب شرب روبرو هستیم به طوری که فریاد العطش در این روستاها بلند شده در حالی که به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی در این روستاها بخشی از منابع هدر می‌رود.
وی ضرورت اجرای پروژه شبکه فاضلاب را در شهرک ولیعصر گرمی یادآور شد و خاطرنشان کرد: این شهرک در محدوده شهر گرمی قرار دارد و با توجه به اینکه توسعه شهر گرمی به این سمت است امیدواریم این شبکه در این محدوده توسعه یابد.
قهرمانزاده همچنین به بدهی 371 میلیون تومانی آب و فاضلاب شهری و روستایی به شهرداری گرمی اشاره کرد و افزود: در کنار جلوگیری از انشعابات غیرمجاز باید بوی بد فاضلاب بیمارستان ولایت گرمی در ورودی این شهر رفع شود تا مردم دچار اذیت و آزار نشوند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.