هفتمین رویداد کارآفرینی "دیدار در مزرعه" به همت دفتر تجاری‌سازی اشتغال و مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل و با حضور 30 نفر از فعالان و علاقه‌مندان در مزرعه گیاهان دارویی روستای سامیان برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل در این رویداد گفت: بسته‌های کارآفرینی متعددی در بخش گیاهان دارویی و طب سنتی توسط معاونت علمی تحقیقاتی ریاست جمهوری و علاقه‌مندان این بخش تدوین شده است که باید تلاش شود سهم استان از این بسته‌ها اخذ و به کارگرفته شود.
مهران اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه استان اردبیل به دلیل وجود ظرفیت‌های ارزشمند حوزه کشاورزی به ویژه در بخش گیاهان دارویی، نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌برداری از این نعمت خدادادی است، اظهار کرد: تکمیل زنجیره تولید تا مصرف گیاهان دارویی نیازمند مطالعه و توانمندسازی و ایجاد زیرساخت‌ها در چهار حوزه کشت و پرورش، آموزش و ترویج استفاده از گیاهان دارویی، صنعت و فرآوری گیاهان دارویی است.
وی یادآور شد: برای مشارکت در تحقق اهداف این حرکت ملی در تلاش هستیم تا امکان برگزاری رویدادهای کارآفرینی اثربخش را در نقاط مختلف استان فراهم کنیم.
اوچی اردبیلی اضافه کرد: در قالب این رویدادها تلاش می‌کنیم تا پرورش قدرت خلاقیت و ایده‌پردازی در یک محیط علمی و دوستانه به منظور ایجاد فرهنگ نوآوری، جذب سرمایه‌گذار و تجاری‌سازی ایده‌های نو و فناورانه در حوزه گیاهان دارویی و کشاورزی به شکل مطلوبی صورت پذیرد.
وی با اشاره به پیشینه جهاددانشگاهی استان اردبیل در حوزه گیاهان دارویی تصریح کرد: این نهاد پس از مطالعه در منطقه مغان بر روی گونه‌های مختلف گیاهان دارویی، مرکز رشد تخصصی آن را برای حمایت از فناوران و ایده‌های این حوزه راه‌اندازی کرده است.
اوچی از فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی خواست با بهره برداری از ظرفیت‌های موجود امکان راه‌اندازی کسب و کارهای نوین را برای غلبه بر معضل بیکاری فراهم آورند.
در این رویداد کارآفرینی، مسئول مزرعه گیاهان دارویی گفت: گیاهان دارویی، دارویی بسیار مفید برای سلامتی جسم و درمانی معجزه‌گر برای اقتصاد هستند که اگر کسی با اطلاعات و تحقیقات کامل وارد این عرصه شود می تواند آینده خود و دیگران را تغییر دهد.
علیرضا صمدزاده با اشاره به استفاده از استعداد طبیعی در منطقه از طریق راه‌اندازی کسب و کار و ساماندهی این حوزه، ادامه داد: کاشت گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر سودآوری برای کشاورزان، نیاز به محصول را در جامعه تامین کرد.
وی بازار شناسی را از نکات مهم دیگر این عرصه عنوان کرد و افزود: وقتی نیازسنجی مناسبی از بازار هدف گیاهان دارویی و نوع محصولات مورد نیاز به عمل آمد، به راحتی می‌توان برنامه‌ریزی مناسبی برای راه اندازی مزرعه و نوع محصول و حتی نحوه فرآوری و بسته بندی به عمل آورد.
این کارشناس با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 نفر به صورت مستقیم و یک صد نفر به صورت غیرمستقیم و فصلی در این مزرعه مشغول فعالیت هستند یادآورشد: در کنار مزارع می‌توان در زمینه تولید عصاره و اسانس نیز کارگاه‌هایی راه‌اندازی و در حوزه خشک کردن فعالیت و در کنار آن مراکز عرضه مستقیم تأسیس کرد که امیدواریم مورد توجه علاقه‌مندان کسب و کارهای حوزه گیاهان دارویی قرار گیرد.
گفتنی است در رویداد «دیدار در مزرعه» که با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، آشنایی با کسب ‌و کار مناسب در حوزه گیاهان دارویی و آموزش کاربردی کوتاه و فشرده انجام گرفت، شرکت‌کنندگان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مزرعه، به بیان سوالات و فعالیت‌های مشابه خود پرداختند و از نظرات و تجربیات کارآفرینان و صاحب‌نظران این حوزه بهره‌مند شدند. 

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.