مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اردبیل گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اردبیل با دو برابر ظرفیت خود به ساکنان این شهر خدمات ارائه می‌کند که ضرورت دارد سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود.

به گزارش ایسنا، منطقه بهنژاد در جریان بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه یامچی اردبیل اظهار کرد: رسانه‌ها چشم بینای جامعه و زبان گویای مشکلات مردم هستند که ما علاقمند به تعامل و ارتباط با تلاشگران این عرصه هستیم تا در کنار ارائه خدمات کمی و کیفی به مردم و آگاهی‌بخشی در این زمینه پذیرای نقدها و انتقادهای سازنده باشیم.
وی با گرامیداشت هفته صرفه‌جوئی آب ضرورت فرهنگسازی در این حوزه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: به نسبت شهرها ما هم در بخش انشعابات غیرمجاز و هم مصرف آب هدررفتی را در روستاها شاهد هستیم به طوری که انتظار می‌رود روستائیان به جای استفاده از منابع آب در بخش فضای سبز، آبیاری مزارع و دام از آب شرب و بهداشتی به شکل صحیح و درست و براساس الگوهای تعریف شده استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اردبیل بیان کرد: در حالی که در دهه 80 اردبیل تنها مرکز استان بود که تصفیه‌خانه آب و فاضلاب نداشت در این دو دهه تلاش کردیم تا هم در بخش تصفیه‌خانه آب و هم فاضلاب در همه شهرهای استان اردبیل به صورت جدی عمل کنیم که در این راستا در اکثر شهرهای استان تصفیه خانه آب و فاضلاب اجرا شد تا از چاه‌های جاذب که مشکلات زیادی را برای آب‌های زیرزمینی به همراه داشت استفاده نشود.

بهنژاد ادامه داد: سال گذشته 6 میلیارد تومان و امسال نیز 8 میلیارد تومان ما در بخش آب و فاضلاب اعتبار جذب کردیم ولی همچنان امیدواریم در بخش اجرای طرح‌های توسعه‌ای فاضلاب با تلاش مسئولان استانی و نمایندگان و ابلاغ ماده 56 بتوانیم منابع خوبی را جذب استان کنیم.
وی افزود: برنامه‌ریزی کردیم تا با اجرای سه مودل تصفیه خانه و اجرای خط انتقال در آبرسانی بیش از 300 میلیارد تومان طی سه سال جذب کنیم تا شرایط قابل قبول و مطلوبی را در حوزه آبرسانی و حل مشکلات پیش رو شاهد باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اردبیل تصریح کرد: در بخش تصفیه خانه فاضلاب در شهر اردبیل که برای 130 هزار نفر طراحی شده بود ما در حال حاضر برای 270 هزار نفر بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه را شاهد هستیم که به هیچ وجه ظرفیت آن پاسخگو نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داریم.
 
هدررفت 25 درصدی آب در اردبیل

سرپرست آب و فاضلاب شهری استان اردبیل در مورد فعالیت‌های آبفای شهری استان نیز گفت: در 26 شهر استان با جمعیتی بالغ بر 892 هزار نفر تحت پوشش خدمات آب شهری استان هستند که تعداد مشترکان ما نیز بیش از 329 هزار نفر می‌باشد.

بهنژاد حجم تولیدی آب تولیدی را 80 میلیون مترمکعب و حجم فروش را 60 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: 25 درصد هدررفت آب را در حوزه شهری شاهد هستیم.
وی اظهار کرد: ما در تامین آب مردم از بین 89 حلقه چاه 52 حلقه را مورد بهره‌برداری قرار دادیم و در کنار آن 12 حلقه چشمه با ظرفیت حداکثری 98 میلیون مترمکعب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اردبیل تعداد ایستگاه‌های پمپاژ را 40 مورد و مخازن شهری را 92 باب اعلام و خاطرنشان کرد: ظرفیت ایستگاه پمپاژ 436 هزار مترمکعب در شبانه‌روز و حجم مخازن نیز 234 هزار مترمکعب است.
بهنژاد به فعالیت 8 باب آزمایشگاه در استان و فعالیت 293 نیروی رسمی و قراردادی اشاره و تصریح کرد: از 26 شهر استان در 9 شهر شبکه فاضلاب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و 470 هزار نفر تحت پوشش این شبکه هستند که 52 درصد جمعیت استان اردبیل را شامل می‌شود.
وی تعداد مشترکان فاضلاب را در استان 161 هزار نفر اعلام کرد و گفت: حجم فاضلاب جمع‌آوری شده این استان سالانه 26 میلیون مترمکعب است که ما در حال حاضر 6 تصفیه خانه در دست بهره‌برداری داریم که با مجهز شدن چهار باب آزمایشگاه با خط شبکه یک هزار و 293 کیلومتری جمع‌آوری فاضلاب انجام می‌شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اردبیل همچنین به فعالیت‌های آبفای روستایی نیز اشاره کرد و افزود: ما در 11 شهرستان استان در بیش از 978 روستا به ساکنان این مناطق ارائه خدمات می‌کنیم به طوری که روستاهای غیرتحت پوشش استان 718 روستاست که با تحت پوشش قرار دادن 96 هزار خانوار به 158 هزار نفر از ساکنان مناطق روستایی در بخش آب خدمات ارائه می‌کنیم.
بهنژاد با بیان اینکه 75 درصد جمعیت روستایی اردبیل از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند، بیان کرد: منابع آب روستایی ما شامل 272 حلقه چاه، 460 حلقه چشمه، 26 حلقه قنات، 12 مورد برداشت آب سطحی، 492 باب ایستگاه پمپاژ و 778 باب مخازن زمینی است که حجم این مخازن 10 هزار و 384 مترمکعب است.

وی طول شبکه اجرا شده در مناطق روستایی را برای آبرسانی 3 هزار و 600 کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: 56 درصد از جمعیت تحت پوشش روستایی 24 ساعته، 13 درصد بین 18 تا 23 ساعت، 9 درصد 12 تا 18 ساعت، 14 درصد 6 تا 12 ساعت و 8 درصد نیز زیر 6 ساعت روزانه آب دارند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اردبیل منابع آب تامینی روستاها را خرید آب به میزان 4 میلیون مترمکعب از منابع شهری، برداشت از تصفیه خانه به میزان 7 میلیون مترمکعب و منابع زیرزمینی 16 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: ما در حال حاضر 7 تصفیه خانه آب شرب روستایی داریم و با راه‌اندازی سه باب آزمایشگاه میکروبی، شیمیایی و آلاینده‌ها در شهر اردبیل دو آزمایشگاه در بیله‌سوار، دو آزمایشگاه در پارس‌آباد و یک باب آزمایشگاه نیز در هر یک از شهرهای خلخال، مشگین‌شهر و گرمی سعی می‌کنیم تا از لحاظ میکروبی، فیزیکی و شیمیایی و سایر آلاینده‌ها آب را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم.

بهنژاد به فعالیت سه دستگاه بسته‌بندی آب در خلخال، نیر و بیله‌سوار اشاره کرد و گفت: در مواقع ضروری و بحرانی می‌توانیم این دستگاه‌ها را به خودروهای شرکت آب و فاضلاب روستایی وصل کرده و به ساکنان مناطق مختلف ارائه خدمات کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 15 مجتمع روستایی در استان اردبیل در حال احداث است که هم اکنون برای تکمیل و بهره‌برداری از آنها 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اردبیل به فرسودگی تانکرهای آبرسانی به روستاها و ضرورت نوسازی آنها اشاره و خاطرنشان کرد: ما هم اکنون 12 دستگاه تانکر آبرسانی سیار در استان داریم که شامل خودروهای 6 چرخ و خاور است که از عمر این خودروها بیش از 13 سال می‌گذرد و به نوعی شاهد فرسودگی آنها هستیم که امیدواریم نسبت به نوسازی این ناوگان اقدام کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.