به گزارش ایرنا ، احمد شهریار روز چهارشنبه در جلسه نظارت و ساماندهی شبکه توزیع آفت کش های نباتی و سموم کشاورزی استان اردبیل گفت: سموم کشاورزی با ارز دولتی 4200 تومانی تامین می شود و باید به قیمت مصوب و به شکل منطقی و برابر دستورالعمل قانونی به فروش برسد.
وی تعداد مراکز فروش سموم کشاورزی در استان اردبیل را 216 واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 66 واحد فاقد پروانه معتبر و یا فاقد پروانه و غیرمجاز هستند ولی نظارت بر عرضه سموم در همه این مراکز انجام می شود.
شهریار در این جلسه که با حضور نمایندگان اداره کل تعزیرات حکومتی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اداره امکان نیروی انتظامی، نظام مهندسی کشاورزی و معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان برگزار شد، بیان کرد: بر همین اساس با توجه به تفاوت نرخ ارز تامین این سموم با نرخ های بازار آزاد، احتمال انحراف در فروش سموم کشاورزی وجود دارد و باید امر توزیع تحت نظارت قرار گرفته و از تخلفات و سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود.
وی با تاکید بر ضرورت اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی صلاح از سوی 66 واحد فاقد پروانه معتبر و یا فاقد مجوز در استان اردبیل اظهار کرد: با تشکیل گروه های تلفیقی با حضور نمایندگان این دستگاه ها و اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی به مراکز فروش سموم کشاورزی استان مراجعه و گزارش کارشناسی برای کنترل و نظارت بر شبکه فروش محصول تنظیم می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: بیشترین میزان سموم کشاورزی در استان اردبیل برای از بین بردن علف های هرز در مزارع کشت محصول گندم استفاده می شود و علاوه بر این، بخشی از سموم کشاورزی نیز به شکل آفت کش های گیاهی در مزارع گندم و سیب زمینی، چغندر قند و سایر محصولات و هم در باغات میوه مورد استفاده قرار می گیرد.
او تاکید کرد: تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بر این است که میزان مصرف سموم و آفت کش ها در فرایند تولید محصول کشاورزی کم شده و توسعه و ترویج کشت ارقام مقاوم در برابر آفات و اصلاح بذر مورد توجه بهره برداران و کشاورزان قرار گیرد.
شهریار همچنین از ادامه آموزش بهره برداران در زمینه رعایت اصول فنی استفاده از آفت کش ها، تشخیص زمان و نوع استفاده از سم و نیز استفاده از دشمنان طبیعی و روش های مبارزه بیولوژیکی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در فصل اول سال آینده خبر داد.
وی اضافه کرد: در همین زمینه علاوه بر ترویج کشت ارقام مقاوم در برابر آفات، مبارزه بیولوژیک از طریق رهاسازی زنبور تریکوگراما و براکون نیز که در خود استان تولید شده، پیگیری و اثر آن نیز ارزیابی می شود.
به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه 4.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاوری کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با تولید بیش از 600 هزار تن گندم، 750 هزار تن سیب زمینی و 450 هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده ای در تامین نیاز به مصحولات کشاورزی کشور را دارد.
750 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که 270 هزار هکتار آن اراضی آبی و 480 هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می شود.
محصول گندم با 295 هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را به خود اختصاص داده است و بیشترین میزان سموم نیز در مزارع گندم استان به شکل سموم علف های هرز و سموم آفت کش مورد استفاده قرار می گیرد.
1905/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.