ایرج اعتبار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای درمان افراد گزیده شده از سوی سگ ها و مایه کوبی این افراد بیش از 15 میلیارد ریال از سوی دانشکده علوم پزشکی هزینه شد.
وی با اشاره به حمله چند قلاده سگ ولگرد به یک کودک 7 ساله در خلخال در روزهای اخیر گفت: علاوه بر مراقبت های ویژه این کودک در بیمارستان امام ، 45 میلیون ریال برای تزریق واکسن هاری و داروهای گرانقیمت ضد بیماری های مشترک حیوان و با انسان هزینه شد.
او اظهار کرد: تا زمانی که اتلاف سگ های ولگرد در سال های گذشته از لحاظ قانونی به شبکه بهداشت و درمان خلخال سپرده شده بود ، این کار بموقع و بدون هیچ ملاحظه ای صورت می گرفت و چنین بحرانی از لحاظ افزایش جمعیت این حیوان در جوامع شهری و روستایی منطقه پیش نیامده بود.
وی افزود: از سال 96 که جمع آوری و اتلاف این حیوانات از حیطه اختیارات دانشکده علوم پزشکی خلخال خارج شده هیچ یک از دستور العمل های مربوط به مقابله با ازدیاد این حیوان در جوامع شهری و روستایی این شهرستان بدرستی اجرا نمی شود.
وی گفت: دستورالعمل های جدید مبنی بر زنده گیری سگ های ولگرد نمی تواند مانع از صراحت قانون بر اصل اتلاف سگ های ولگرد برای جلوگیری از هرگونه آلودگی جامعه و شیوع بیماری های ناشی از پرسه زدن این حیوان در محیط زندگی مردم باشد.
دکتر بهرو ، رییس اداره دامپزشکی خلخال نیز گفت: در شرایطی که دوره آبستن سگ ها 45 روزه و در تمام فصول سال می باشد و با توجه به تولد بیش از 5 توله در هر دوره زایش از سوی این حیوان ، افزایش آمار جمعیت سگ های ولگرد به صدها قلاده در کمتر از یک دوره 6 ماهه دور از انتظار نیست.
وی افزود: استفاده از روش زنده گیری و جمع آوری روش موثری برای مقابله با تکثیر این حیوانات در مناطق شهری و روستایی نیست.
او اظهار کرد: در شرایطی که هزینه های مربوط به مایه کوبی سگ های صاحب دار روستایی نگهبان گله های گوسفند به سختی تامین می شود ، عقیم سازی این حیوان با توجه به نیاز به عمل جراحی و هزینه های بسیار بالای دارویی و درمانی راهکار مناسبی برای پیشگیری از ازدیاد جمعیت سگ های ولگرد در خلخال است.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.