دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی و امنیتی در استان اردبیل در کنار کارهای بزرگی که در زمینه خدمات اقتصادی ارائه شده باعث پویایی و نشاط سیاسی و اجتماعی در این استان شده است.
همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل و مدیران این حوزه درمیزگردی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان برگزار شد، بخشی از این دستاورد و رهاوردها را تشریح کردند.

*** استقلال سیاسی مهمترین دستاورد انقلاب
سرپرست معاونت سیاسی استانداری اردبیل در این میزگرد با بیان این که 'استقلال' بزرگترین دستاورد سیاسی انقلاب اسلامی ایران است، گفت: این دستاورد در 40 سال گذشته با هوشیاری رهبران انقلاب و حمایت مردمی به نحو شایسته ای حفظ و حراست شده است.
شهریار شیری آراسته افزود: بقیه خدمات انقلاب نیز در سایه این دستاورد مهم حاصل شده ولی این دستاورد چندان قابلیت تبدیل به کمیت و عدد و رقم ندارد و به همین علت در بیان دستاوردهای انقلاب عموما مغفول می ماند در حالی که دستاوردهای عمرانی و اقتصادی و خدماتی 40 ساله انقلاب با مستندات آماری، بیشتر ظرفیت تبیین و تشریح دارد.
وی اقتدار کنونی جمهوری اسلامی را مرهون همین حفظ استقلال دانست و بیان کرد: تا زمانی که این استقلال حفظ شود، انقلاب ما هیچ آسیبی نخواهد دید.
وی امنیت در حوزه خارجی و به خصوص داخلی را از جمله دیگر دستاوردهای انقلاب در 40 سال گذشته برشمرد و اظهار کرد: در سایه همین امنیت، به رغم ناامنی در کشورهای منطقه و شیطنت دشمنان انقلاب، ایران به جزیره ثبات تبدیل شده است.
شیری آراسته اضافه کرد: استان اردبیل هم متاثر از امنیت موجود در کشور در 10 سال گذشته جزو سه استان امن کشور بوده و جرائم مهم و خشن هم از نظر تعداد و هم از نظر نسبت جمعیتی در این استان کمتر اتفاق افتاده است.
وی ویژگی فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و یکدستی جمعیتی را از جمله علل دیگر قرار گرفتن استان اردبیل در ردیف مناطق امن کشور دانست و بیان کرد: این استان به جز در نزاع فردی و دسته جمعی، وضعیت مطلوبی در امنیت اجتماعی و عمومی دارد.
سرپرست معاونت سیاسی استانداری اردبیل با اشاره به وجود 374 کیلومتر مرز مشترک بین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان گفت: به جز 100 کیلومتر مرز آبی استان که شامل محدوده جریان رودخانه ارس می شود، بقیه مرزهای استان خاکی بوده ولی به شکل مطلوبی در وضعیت امن قرار دارد و ترددها و قاچاق در مرز کنترل می شود.
وی اضافه کرد: در مرزهای استان، در طول دو دهه گذشته بالغ بر 40 پاسگاه و برجک مرزی احداث و بازسازی شده و در سایه رصد تحولات و مراقبت های مرزی و با تامین زیرساخت های مناسب و مورد نیاز، مرزهای استان اردبیل از امنیت مطلوبی برخوردار است.
او از احداث جاده مرزی در مناطق صعب العبور و نیز تعیین حریم مرزهای استان در پنج سال اخیر خبر داد و گفت: در امر عمران مرزی نیز با اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار، عملیات انسداد مرزی با استفاده از فنس به طول 30 کیلومتر از سمت شهرستان بیله سوار تا روستای جهانخانملو در محدوده مرزهای شهرستان گرمی احداث شده است.
شیری آراسته اضافه کرد: استان اردبیل کمترین مشکل مرزی را با همسایه شمالی دارد و در واقع می توان گفت که مشکلی در مرزهای استان وجود ندارد و در سایه حسن همجواری، روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان رو به توسعه و گسترش است.
وی بیان کرد: در سایه همین روابط حسنه، تجارت قانونی در مرز بیله سوار در شمال استان اردبیل جریان دارد و علاوه بر این اتباع جمهوری آذربایجان با هدف تجارت مرزی و گردشگری سلامت به شکل گسترده از دروازه مرزی بیله سوار به کشور ایران و استان اردبیل تردد می کنند.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل سفر اتباع آذری و نیز مناسبات و امنیت مرزی را فرصتی برای توسعه و رونق تجارت مرزی و توسعه مراکز درمانی با اهداف گردشگری سلامت در استان اردبیل دانست و افزود: امسال در ادامه همین مراودات حسنه، جشن نوروز به صورت مشترک در مرز بیله سوار برگزار می شود.

*** افزایش نشاط سیاسی در استان اردبیل طی 40 سال گذشته
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری اردبیل نیز افزایش نشاط سیاسی در این استان در طول 40 سال گذشته را از جمله دستاوردهای ملموس انقلاب اسلامی ایران در دوره عمر بابرکت خود عنوان کرد و گفت: این امر در دوره دولت کنونی عمق بیشتری گرفته است.
ماریا موسوی افزود: احزاب و جریان های سیاسی از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید بیش از گذشته فعال شده و در دوره این دولت نشاط سیاسی در جامعه افزایش یافته است به طوری در حال حاضر 42 حزب در استان فعال بوده و تلاش می شود تا تمام گروه های سیاسی دارای فعالیت شناسنامه دار شوند.
وی اظهار کرد: اقدامات اولیه برای راه اندازی خانه احزاب در استان اردبیل انجام شده و در کنار آن، تعامل خوبی با همه جریان های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب در استان وجود دارد و در مواردی جلسات و نشست های 2 طیف سیاسی با هم برگزار شده است.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری اردبیل با بیان اینکه جریان های سیاسی صاحب فکر و اندیشه هستند، افزود: احزاب و تشکل‌ها جزو نخبگان سیاسی جامعه هستند و نقش آنها در تصمیم‌گیری ‌ها، تصمیم ‌سازی ‌ها و ایجاد فضای بانشاط سیاسی حائز اهمیت است و به همین علت فعالیت موثر و سالم آنها در استان می‌ تواند توسعه هر چه بیشتر را برای استان با ارائه ایده ‌ها و نقطه‌ نظرات موثر و سازنده داشته باشد.
وی فضای کارگری و دانشجویی را در استان اردبیل آرام عنوان کرد و ادامه داد: سه کمیسیون شورای تامین، کمیسیون کارگری و دانشجویی در استان به طور منظم فعال است و با فعال شدن کمیسیون کارگری مشکلات کارگران در استان به حداقل رسیده و با اقداماتی از بروز مشکل در واحدهای تولیدی پیشگیری شده است.
وی با بیان اینکه در مرکز استان در زمینه رسیدگی به مسائل و مشکلات کارگری اقدامات خوبی صورت می گیرد ، بیان کرد: در شهرستان ها نیز فرمانداران یک روز در هفته از واحدهای تولیدی بازدید کرده و مسائل و مشکلات موجود را شناسایی و بر رفع آن اقدام می کنند.
او همچنین بیان کرد: در حوزه فعالیت سیاسی دانشجویی نیز استان اردبیل جزو استان های بی مساله و سفید بوده و فضای آرام و با نشاطی در دانشگاه های استان حاکم است.
وی اضافه کرد: برای ایجاد نشاط سیاسی در دانشگاه ها برنامه های متنوعی برگزار می شود و این برنامه ها تاکنون بدون هر گونه مساله و مشکل خاص اجرایی شده است.

*** حمایت از سازمان های مردم نهاد، گامی در جهت مردمی تر کردن انقلاب
مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز حمایت از شکل گیری و فعالیت سازمان های مردم نهاد را گامی در جهت مردمی تر کردن انقلاب دانست و گفت: در سال های قبل از انقلاب سازمان های مردم نهاد به معنای امروزی وجود نداشت و تنها تشکل های خیریه محدود وجود داشت ولی امروز در سایه انقلاب اسلامی، بسیاری از امور مربوط به جامعه به خود مردم سپرده شده و در این زمینه تاکنون 285 سازمان مردم نهاد در این استان تشکیل شده است.
شفیع شفیعی بیان کرد: همه این تشکل ها بر اساس تعامل با سازمان های و دستگاه های ذیربط، بخش مهمی از مسئولیت و وظایف دستگاه های اداری استان و امور زندگی مردم را بر عهده گرفته و در جهت تعالی و توانمند سازی جامعه فعالیت دارند و در زمینه های امور خیریه و نیکوکاری، ورزشی، کارآفرینی، کتاب و کتابخوانی، محیط زیست، آسیب های اجتماعی، بهداشت، حمایت از اقشار و موضوعات فرهنگی به خدمت می پردازند.
وی اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد تشکل های شناخته شده ای در میان افکار عمومی بوده و همواره در حال توانمندسازی خود و جامعه هستند و به علت ارتباط مستقیم با مردم و جامعه، اثرگذاری آنها بیشتر است.
مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با اشاره به اعطای کمک های مالی غیرمستقیم و مساعدت استانداری اردبیل برای اجرای برنامه های مشارکتی توسط سازمان های مردم نهاد افزود: استانداری اردبیل در قبال فعالیت و ارائه برنامه در چهار محور پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ارتقای سلامت اجتماعی، ارتقای مشارکت اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی از سازمان های مردم نهاد حمایت می کند و در این راستا امسال 58 برنامه از سوی سازمان های مردم نهاد ارائه شده که پس از بررسی بیش از 40 برنامه آنها به اجرا در می آید.
شفیعی همچنین جامعه محور بودن را از ویژگی های سازمان های مردم نهاد عنوان کرد و از شکل گیری چهار سازمان مردم نهاد در زمینه منشور حقوق شهروندی در استان اردبیل خبر داد و گفت: این تشکل ها در 120 موضوع مربوط به حقوق شهروندی فعالیت خود را آغاز کرده اند.
وی اظهار کرد: اردبیل به عنوان استان معین سازمان های مردم نهاد استان های شمال غرب کشور انتخاب شده و از بعد کیفی به جهت برگزاری برنامه ها، نشست ها و اقدامات تخصصی صورت گرفته جزو مناطق موفق است.
***** ساماندهی حاشیه نشینی و بررسی آسیب های اجتماعی
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل همچنین از اجرای طرح های تحقیقاتی و حمایتی سکونت گاه های غیر رسمی این استان خبر داد و افزود: با اختصاص 7.5 میلیارد ریال اعتبار در قالب برنامه توسعه محلی و تسهیل گری برای سه محله حاشیه نشین، طرح ویژه توانمند سازی محله ایران آباد اردبیل با 650 خانوار و 2 هزار و 850 سکنه به اجرا در می آید.
وی بیان کرد: با تصمیم کمیته ویژه قرار بر این شده که دانشگاه محقق اردبیلی با همکاری سازمان های مردم نهاد خانه به خانه همه مشکلات از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و بهداشتی اهالی این آن محل را مطالعه و احصا کند که بعد از اتمام تحقیقات میدانی، برای هر خانواده بسته های حمایتی خاصی جهت توانمند سازی تعریف خواهد شد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: تمامی مناطق حاشیه نشین و سکونت گاه های غیر رسمی استان بتدریج با احصای دقیق مشکلات بتدریج ساماندهی و توانمند خواهد شد که با اجرای این طرح بدون شک معضلات و ناهنجاری های اجتماعی کاهش خواهد یافت.
شفیعی با بیان اینکه 35 محله حاشیه نشین و سکونت گاه غیر رسمی در استان اردبیل شناسایی شده که 13 درصد جمعیت استان در این مناطق ساکن هستند، اظهار کرد: 18 درصد جمعیت شهر اردبیل نیز در حاشیه شهر و در سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند.
*** آمادگی برای شرایط اضطرای تهدیدها و پدافند غیرعامل دستاوردی ناملموس ولی حساس
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل همچنین از آمادگی استان در برابر تهدیدها و کسب شرایط مطلوب در پدافند غیرعامل در سال های پس از انقلاب در این استان خبر داد و گفت: در این زمینه شبکه رابطان پدافند غیرعامل متشکل از 150 نفر با هدف ارتباط مستمر دستگاه های اجرایی استان با یکدیگر و با مردم در حال توسعه است.
بخشعلی لطیفی از ارائه اموزش های لازم برای فرمانداران، مدیران کل ، بخشداران ، شهرداران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان به منظور فعال تر شدن شبکه رابطان پدافند غیرعامل استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: تلاش برای تدوین سند جامع پدافند غیرعامل استان اردبیل با همکاری دستگاه های مرتبط ادامه دارد و با این اقدام گام مهمی در همگانی کردن بحث پدافند غیرعامل برداشته می شود.
وی تامین زیرساخت ها در جامعه را برای مقابله با بحران های احتمالی ضروری خواند و گفت: پدافند غیرعامل مختص صرف مسائل نظامی نیست بلکه در بحران ها و بلایای طبیعی نیز نقش کاربردی داشته و رعایت آن می تواند در ایمن سازی جامعه و جلوگیری از آسیب های ناشی از بلایاهای طبیعی بسیار تاثیرگذار باشد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل با اشاره به اجرای برنامه ها و اقدامات صورت گرفته فرهنگی در این رابطه افزود: افزایش توان دفاعی، پیش بینی های لازم برای مقابله با آثار مخرب بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل و نیز مقابله با هر گونه حملات سایبری در فضای اینترنتی امروزه مورد توجه اساسی کشورها بوده و در ایران نیز این بحث در قالب موضوع پدافند غیرعامل از چند سال پیش مورد توجه قرار گرفته است.
لطیفی گفت: وسعت و گستره پدافند غیرعامل، تمامی زیرساخت های کلیدی، مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور چون پالایشگاه ها، نیروگاه ها، بنادر، فرودگاه ها، مجتمع های بزرگ صنعتی، مراکز بهداشتی و درمانی، قرارگاه ها و مراکز عمده فرماندهی نظامی و هدایت و تصمیم گیری های سیاسی، مراکز اصلی مخابراتی و ارتباطی، پل های استراتژیک، صنایع نظامی، پایگاه های هوایی، سایت های موشکی، مراکز و ایستگاه های رادیویی، تلویزیون، انبارهای عمده مواد غذایی و دارویی، مراکز جمعیتی و قرارگاه های تاکتیکی و مقرهای عمده آماری و پشتیبانی را در بر می گیرد.
وی از اجرای 2 طرح جامع پدافند غیرعامل با هدف گسترش فعالیت های پدافند غیرعامل و ارتباط مستمر دستگاه های اجرایی استان اردبیل با یکدیگر خبر داد و گفت: طرح پدافند غیرعامل استان با یکهزار و 700 میلیارد ریال و طرح پدافند غیرعامل اردبیل هم با یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار پس از اتمام مطالعه، اجرایی خواهد شد.
وی نصب سیستم های برق اضطراری، دوربین های مدار بسته و سلول های خورشیدی در دستگاه ها و نهادهای خدمات رسان استان، دوگانه سوز کردن موتورخانه ها و راه اندازی ژنراتورهای برق اضطراری مراکز حساس و حیاتی از جمله بیمارستان ها، مراکز نظامی و انتظامی، مراکز خدمات رسان، استانداری و نیز 2 گانه سوز شدن تعدادی از نانوایی شهرستان های مختلف برای ارائه خدمات به مردم در مواقع قطع گاز، انجام مطالعات پدافندغیرعامل و تامین آب در شرایط اضطراری در تاسیسات آب و فاضلاب شهر اردبیل را از جمله اقدامات اساسی انجام شده در این زمینه ذکر کرد.
1905/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.