به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر امید قبادی ، دوشنبه در نشست توجیهی سفیران اهدای عضو در اردبیل افزود : در ایران سالانه حدود پنج تا هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند که حدود سه هزار نفر از آنان قابلیت اهدای عضو دارند اما با تاسف فقط اعضای یک هزار نفر از این بیماران اهدا می شود.
وی بیان کرد: در سال های اخیر کارهای خوبی در ارتباط با فرهنگ سازی و افزایش ثبت نام برای دریافت کارت اهدای عضو و نیز رضایت اطرافیان افراد دچار مرگ مغزی شده انجام شده اما هنوز هم سالانه حدود سه هزار نفر از بیماران نیازمند به پیوند اعضا در کشور جان خود را از دست می دهند و این درحالی است که در نقاط گوناگون ایران به دلیل عدم آشنایی با موضوع ، روزانه اعضای سالم زیادی از افراد مرگ مغزی شده در خاک دفن می شود.
وی نقش علم و مهارت پزشک را در موفقیت کار پیوند عضو 20 درصد، ساختار 30 درصد و فرهنگ را 50 درصد ذکر و اظهار داشت: باید دست به دست هم داده و همنوعانمان را با اهمیت پیوند اعضا و ثبت نام با رضایت خود برای این منظور هرچه بیشتر آگاه کنیم.
او با بیان اینکه 21 دلیل برای عدم رضایت افراد به ثبت نام برای اهدای عضو وجود دارد خواستار انجام تحقیقات برای علت یابی این موضوع شد.
دکتر قبادی اظهار داشت: ندانستن معنی و مفهوم مرگ مغزی انسان، اصلی ترین مشکل فرهنگی در ارتباط با ثبت نام و رضایت افراد برای اهدای عضو به بیماران نیازمند است، در ایران قبل از آنکه مردم را با معنی و مفهوم علمی دقیق مرگ مغزی آشنا کنند بطور مکرر از پسندیده بودن اهدای عضو سخن به میان می آید.
وی گفت: در افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند اعضای دیگر مانند قلب برای مدتی به کار خود ادامه می دهند و نزدیکان بیمار با مشاهده ظاهر او تصور می کنند که فرد امید زیادی برای احیا و زندگی دوباره دارد و به همین دلیل از رضایت برای اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی شده خودداری می کنند.
دکتر قبادی با توضیح کوتاه و به زبان ساده بیان کرد: هر انسانی که به هر علتی دچار مرگ مغزی می شود سایر اعضای بدن او مانند قلب ، ریه ، کبد و ... برای مدتی محدود و باتوجه به نوع عضو در خوشبینانه ترین شرایط حداکثر تا 14 ساعت زنده می ماند.
وی تشریح کرد : سلول های همه اعضای بدن انسان به غیر از مغز قادر به ترمیم و بازسازی خود هستند و در افرادی که دچار آسیب و به دنبال آن مرگ مغزی شده اند به تدریج سلول های مغز از بین می روند.
او گفت : بسیاری از ارگانها و اعضای بدن انسان قابل پیوند بوده اما برای مغز جایگزین وجود ندارد و هر فردی که دچار آسیب مغزی و در نتیجه مرگ مغزی بشود آن فرد در واقع فوت کرده است.
قبادی ادامه داد: روی این اصل مردم باید بدانند که پزشکان وقتی یک فرد را مبتلا به مرگ مغزی تشخیص می دهند اطرافیان او دیگر نباید انتظار یافتن زندگی دوباره برای او داشته باشند.
وی اهدای عضو و پیوند اعضای افراد دچار مرگ مغزی شده را یک کار انسانی و پسندیده دانست که از لحاظ مذهبی و شرعی جای هیچگونه شبهه ای در آن نمی باشد و مراجع عظام کشور آن را جایز دانسته اند و بلکه به واسطه آن می توان جان بسیاری از انسان ها را که نیازمند به دریافت پیوند عضو می باشند نجات داد.
وی افزود : با دانستن دلایل عمده برای هر منطقه می توان وقت و انرژی را روی آگاه سازی و فرهنگسازی در آن زمینه گذاشت و به نتایج مفیدتر و بهتری رسید.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این نشست گفت : از مجموع 300 سازمان غیردولتی فعال در این استان تعداد 15 مورد در حوزه سلامت فعالیت دارند.
شفیع شفیعی افزود: در ارتباط با اهدای عضو کارهای خوبی با مشارکت این سازمان ها در استان اردبیل انجام شده اند که از آن جمله می توان به ثبت نام در غرفه های ویژه برای اهدای عضو طی تاسوعا و عاشورای گذشته ، برپایی جشن نفس و مانند آن اشاره کرد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد : جوانان عضو سازمان های مردم نهاد اردبیل که در بسیاری از کارهای خداپسندانه پیشقدم می شوند در ارتباط با فرهنگسازی اهدای عضو نیز با تشکیل کمپین های فعال نقش آفرینی کنند.
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.