رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: ما هیچ مشکلی در واگذاری کشت و صنعت به شرکت‌های بومی و استانی نداریم بلکه باید امتیازی نیز به این شرکت‌های بومی در قیاس با سایرین داده شود.
داود شایقی در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: کشت و صنعت مغان یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است که قبل از انقلاب زمینه اجرایی آن فراهم شد به طوری که از سال 48 و با شکل‌گیری کشت و صنعت نه تنها عمران و آبادانی منطقه رقم خورد بلکه شهرستان پارس‌آباد و جمعیت متراکم آن به واسطه این مجموعه و پایاب رود ارس منطقه وسیع سکونتی برای خود ایجاد کرده و کشت و زرع در این منطقه رونق یافت.
وی با بیان اینکه در کنار کشت و صنعت مغان کشت و صنعت پارس‌ نیز ایجاد شد و بیش از 180 هزار نفر به واسطه این بنگاه عظیم اقتصادی در منطقه سکنی گزیدند، خاطرنشان کرد: فاز دوم پروژه پایاب سد خدافرین سال آینده تکمیل می‌شود که با بهره‌برداری از آن بیش از یک و نیم میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی منطقه افزوده خواهد شد.  
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بیان کرد: رشد جمعیتی که در مغان به واسطه اجرای این طرح‌ها اتفاق افتاده است بی‌تاثیر از شرایط تحول‌آفرین کشت و صنعت نبوده ولی همواره در دولت‌های مختلف این مجموعه عظیم تولیدی و اقتصادی دچار خلاء مدیریتی شده است در حالی که پاشنه آشیل کشت و صنعت بحث مدیریت آن بوده که به نظر می‌رسد کوتاهی و کاستی در این حوزه سبب شده است تا تعداد پرسنل کشت و صنعت و کارگران آن به جای 7 تا 8 هزار نفر امروز به کمتر از 1500 تا 1600 نفر برسد.
شایقی ادامه داد: شایسته بود تا متناسب با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های جدید و همچنین فناوری‌های نوین در این مجموعه زنجیره تولید، فروش و عرضه به شکل کامل ایجاد شود تا فرصت اشتغال هزاران نفر در این بنگاه اقتصادی فراهم آید که متاسفانه این زنجیره شکل کامل به خود نگرفته است.  
وی تصریح کرد: در کشت و صنعت مغان از کارخانه لبنیات گرفته تا کشتارگاه و کارخانه استحصال و فرآوری چغندر قند و سایر مجموعه‌ها پیش‌بینی شده که امروزه به دلیل عدم مدیریت این واحدهای تولیدی وضعیت نامناسب و گاه شکل تعطیل شده به خود گرفته در حالی که با واگذاری آن به بخش خصوصی که نیت صادق و سالم پشت سر آن است به راحتی می‌توانیم چنین مجموعه‌هایی را از حالت رکود و کم‌تحرکی نجات دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: براساس اصل 44 قانون اساسی و خروج دولت از تصدی‌گری واگذاری کشت و صنعت مغان در دستور کار قرار گرفت ولی این واگذاری باید به نحوی باشد تا کمترین حاشیه و بحران تولید شده و مسئولان دولتی و منطقه‌ای گرفتار برخی از مسایل حاشیه‌ای نشوند.
شایقی افزود: در ماه‌های گذشته سه شرکت وابسته به فروشگاه‌های رفاه، شیرین عسل و بنیاد مستضعفان برای خرید کشت و صنعت اعلام آمادگی کرده بودند که از بین آنها شرکت اول برنده مناقصه شد اما با روشن شدن پشت پرده‌ها بالاخره معلوم شد که برنده این مناقصه اهلیت لازم برای خرید کشت و صنعت را ندارد که در چند ماه گذشته شخص استاندار و نهادهای امنیتی، قضایی و ... ورود پیدا کرده‌اند تا نسبت به ملغی شدن این واگذاری اقدام قانونی را انجام دهند.
وی اظهار کرد: با انعکاس مشکل بدهی بانکی شرکت خریدار و سهامداران آن استاندار اردبیل با رایزنی مداوم با مسئولان قضائی و امنیتی مانع از واگذاری شد که بالاخره با دستور رئیس جمهور واگذاری کشت و صنعت متوقف شده تا با حذف شرکت اول روند کار در مراحل بعد متفاوت از گذشته پیگیری شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: البته با زیرسوال رفتن کل مناقصه و اعتراضی که به قیمت‌گذاری شده به نظر می‌رسد مجددا قیمت‌گذاری کارشناسی در زمینه سرمایه‌های این شرکت به ویژه زمین، ماشین‌آلات و کارخانجات آن انجام شده و گزارش نهایی در این زمینه به مسئولان امر ارائه شود.
شایقی در مورد واگذاری کشت و صنعت به مهندسان بومی تصریح کرد: این مساله دور از ذهن نیست اما تنها مشکلی که در این حوزه وجود دارد عدم ثبت شرکت یا مجموعه تعاونی به نام مهندسان فارغ‌التحصیل بومی منطقه است که باید با ثبت چنین شرکت و مجموعه تعاونی در این مسیر گام بردارند چرا که طرف حساب سازمان خصوصی‌سازی یک شرکت و مجموعه تعاونی حقوقی است.  
وی افزود: همانگونه که ما در واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران 25 امتیاز به بومی‌ها به عنوان اولویت ارائه کردیم در این واگذاری نیز می‌توان در حمایت از شرکت‌های استانی امتیاز خاص قائل شد.  
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: با توقف واگذاری کشت و صنعت به برنده اول به نظر می‌رسد هم مسئولان استانی و هم کشوری روی این موضوع به شکل عمیق تفکر کرده و برنامه‌ریزی کنند تا مبادا واگذاری آن به شرکت‌هایی که اهلیت کار ندارند زمینه بروز بحران و برخی مشکلات حاشیه‌ای را بوجود نیاورد.
شایقی حساسیت مردم منطقه را در تحولات مرتبط با کشت و صنعت یادآور شد و گفت: مردم منطقه هنوز معتقدند که زمین این بنگاه اقتصادی متعلق به خود آنهاست و با چنین ذهنیتی نمی‌توان در واگذاری این مجموعه دچار ریسک شده و یا به افرادی این مجموعه را واگذار کرد که قصد قطعه‌بندی و فروش زمین‌های کشت و صنعت را دارند.
 
فرصت‌سوزی را در تکمیل راه ‌آهن نباید تکرار کنیم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به پروژه حیاتی راه آهن ارردبیل – میانه اشاره و اظهار کرد: این پروژه از سال 82 شروع شده و به طول 175 کیلومتر در حال احداث است.  
شایقی به سابقه 15 ساله این پروژه و پیشرفت 50 درصدی راه آهن اردبیل اشاره و خاطرنشان کرد: با تزریق قطره چکانی اعتبارات در سال‌های گذشته این پروژه گرفتار روزمرگی شده بود به طوری که با تامین یک تا 10 میلیارد تومانی اعتبار سالانه به این پروژه تا 40 سال آینده نیز نمی‌توانستیم راه آهن اردبیل را تکمیل و راه‌اندازی کنیم.
وی به فرصت‌سوزی‌های گذشته در راه آهن اردبیل اشاره کرد و گفت: به رغم آنکه دو وزیر آذری‌زبان عبدلعلی‌زاده و نیکزاد در راس وزارتخانه راه و شهرسازی می‌توانستند این پروژه را به سرانجام برسانند اما در دوران آنها نیز راه‌ آهن اردبیل – میانه به ثمر ننشست.
دبیر شورای برنامه‌‌ریزی استان اردبیل اضافه کرد: بعد از گذشت 15 سال پروژه راه آهن که بهنامجو در پست معاونت عمرانی در سال‌های گذشته آغازگر این پروژه بود باز هم به خود او رسید تا در یک ریسک بالا به صراحت اعلام کند که راه آهن اردبیل – میانه را براساس زمان‌بندی تعریف شده تا سال 99 به اتمام می‌رسانیم.
شایقی بیان کرد: هرچند پیشنهاد می‌شد که این وعده وعده‌ای پرحاشیه‌ای بوده و تحقق آن بسیار سخت به نظر می‌رسد اما استاندار اردبیل با در نظر گرفتن اعتبار مورد نیاز راه آهن به مبلغ 1200 میلیارد تومان اعلام کرد که در مدت سه سال این پروژه را تکمیل خواهند کرد.
وی گفت: بیشترین اعتبار دولتی برای راه آهن به مبلغ 135 میلیارد تومان امسال مصوب شده که تاکنون 105 میلیارد تومان آن نیز تخصیص یافته و پرداخت شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: با اعتبارات دولتی تکمیل این پروژه 7 تا 8 سال طول می‌کشید اما با پیگیری استاندار اردبیل و تامین فاینانس داخلی از طریق بانک ملی قرار شد در سه سال 750 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود.
شایقی ادامه داد: ما سال گذشته بیش از 10 روز وقت گذاشتیم تا با حضور در سازمان برنامه و بودجه رئیس، معاونین و کارشناسان این سازمان را مجاب به پرداخت تسهیلات فاینانس از طریق بانک ملی کنیم که بالاخره با پیگیری و سماجت موفق شدیم هم موافقت سازمان برنامه و بودجه و هم بانک مرکزی را در این زمینه دریافت کنیم.  
وی ابراز کرد: امیدواریم در کنار 750 میلیارد تومان تسهیلات بانکی ظرف سه سال دولت 500 میلیارد تومان به راه آهن اردبیل اختصاص دهد تا ما بتوانیم در موعد مقرر یعنی پایان سال 99 راه آهن اردبیل را تکمیل و تحویل مردم دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اذعان کرد: در ادامه این پروژه اتصال راه آهن اردبیل به پارس‌آباد نیز به جد پیگیری می‌شود که شکل اجرای آن متفاوت از راه آهن اردبیل – میانه خواهد بود چرا که قرار است بخش خصوصی اجرای آن را عهده‌دار شود که موافقت احداث این راه آهن از شورای اقتصاد گرفته شده است.
شایقی به تاثیرگذاری این خط ریلی تا پارس‌آباد و متصل شدن به خط ریلی جمهوری آذربایجان را یادآور شد و بیان کرد: براساس توافق دو کشور قرار شده جمهوری آذربایجان نیز 4 کیلومتر فاصله خط ریلی خود تا مرز پارس‌آباد را عملیاتی کند تا هر چه سریعتر زمینه اتصال این راه آهن نیز فراهم آید.
 
10 هزار شغل در استان اردبیل ایجاد شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در ادامه به تعهد 20 هزار شغل در استان به عنوان رویکرد جدی استاندار اردبیل اشاره و اظهار کرد: در سالی که مزین به حمایت از تولید ملی است و با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار تلاش بر این است تا کارآفرینی در حوزه‌های مختلف به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد به طوری که ما دو هفته پشت سر هم است که با حضور در سازمان برنامه و بودجه با پیگیری استاندار اردبیل جلسه اشتغال روستایی را با محوریت تولید پوشاک برگزار می‌کنیم تا روستائیان با بهره‌مندی از تسهیلات کم بهره بتوانند وارد بازار کار شوند.
شایقی اضافه کرد: با گذشت 8 ماه از سال بیش از 10 هزار فرصت شغلی در استان اردبیل با مستندات دقیق و شماره بیمه تحقق یافته که سهم دستگاه‌های متولی به ویژه جهاد کشاورزی، گردشگری و صنعت و خدمات در ایجاد این 20 هزار شغل معین شده است.
وی بیان کرد: براساس سرشماری سال 95 ما در استان اردبیل 65 هزار نفر بیکار داریم که همه ساله نیز به افراد جویای کار اضافه می‌شود و ما با اشتغال 20 هزار نفر در هر سال ظرف سه سال آینده می‌توانیم به نرخ آرام بیکاری دست پیدا کنیم.  
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اهمیت اشتغال در بخش‌های گردشگری، خدمات، فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و صنایع وابسته به آنها را یادآور شد و اظهار کرد: متاسفانه برخی از جوانان ما به جای شغل میز می‌خواهند که در این شرایط با پرهیز از میزنشینی باید به فکر اشتغال مولد با استفاده از تکنولوژی‌ها و مهارت‌های جدید باشند.
شایقی تسهیل‌گری را در حوزه اشتغال به ویژه صدور مجوزها و پرداخت تسهیلات بانکی یادآور شد و اضافه کرد: شخص استاندار با نظارت دقیق در این ارتباط سعی می‌کند تا به اشتغال ایجاد شده سرعت دهد.
 
تهیه سند اشتغال برای 129 روستای اردبیل
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از تدوین برنامه اشتغال برای 129 روستا در سطح استان اردبیل خبر داد و گفت: ما این کار را با همراهی فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرحله به مرحله پیش بردیم به طوری که هم اکنون وام اشتغال روستایی به شکل قرض‌الحسنه و با نرخ سود 4 تا 6 درصد با همکاری ادارات مرتبط با خدمات‌رسانی به روستائیان نظیر جهاد کشاورزی، حوزه صنایع دستی، فرش و نواحی صنعتی متصل به روستاها در حال انجام است.
شایقی بیان کرد: البته این اشتغال ایجاد شده در مناطق روستایی نیز در داخل همین 20 هزار فرصت شغلی تعهد شده امسال است که باید نتایج آن روشن و شفاف باشد.
 
سند آمایش و توسعه شهرستان‌ها تا پایان سال تکمیل می‌شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل تصریح کرد: مرحله اول سند آمایش استان از سال 85 تا 92 به انجام رسید تا با تصویب در شورای برنامه‌ریزی مراحل اجرای آن آغاز شود.
شایقی گفت: فاز دوم این سند که براساس آخرین ویرایش انجام شده باید عملیاتی و اجرایی می‌شد سال گذشته در قالب مناقصه به شرکت مآب سپرده شد که این شرکت جزو 7 شرکت دارای رتبه و باتجربه در اجرای طرح‌های آمایش ملی بوده است.
وی ادامه داد: تا آخر امسال هم سند آمایش استان و هم سند توسعه شهرستان‌ها به انجام رسیده تا در اختیار برنامه‌ریزان و مسئولان و کارشناسان اجرایی قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: در قالب سند آمایش جلسات متعدد در شهرستان‌ها و همچنین استاندار اردبیل و مسئولان استانی با همراهی اعضای کارگروه آمایش و شرکت مشاور برگزار شده تا نقطه نظرات کارشناسان و متخصصان نیز در این زمینه لحاظ شود تا براساس آمایش سرزمینی توسعه استان اردبیل براساس ظرفیت‌ها و محورهای تعریف شده به انجام برسد.
 
پیگیر پروژه‌های حوزه راه، آب و بهداشت در سفر دولت به اردبیل هستیم  
شایقی به در پیش بودن سفر رئیس جمهور و همچنین ابلاغ بخشنامه بودجه 98 به دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده مشکل ما در حوزه زیرساخت‌هاست و در این بین مشکلات اساسی در حوزه راه و جبران کسری احداث بزرگراه را بیش از گذشته احساس می‌کنیم ضرورت دارد پیشنهاداتی را برای تامین اعتبار مورد نیاز در احداث و تکمیل بزرگراه‌ها در سفر رئیس جمهور مطرح کنیم.
وی ادامه داد: به غیر از بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر سایر بزرگراه‌ها نظیر گرمی به سمت اردبیل، گرمی به بیله‌سوار، بیله‌سوار به پارس‌آباد، پارس‌آباد به سربند جزو اولویت‌های توسعه بزرگراه‌ها محسوب می‌شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با بیان اینکه در بودجه امسال اعتبارات حوزه راه سه برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: احداث بزرگراه نمین به سمت آستارا و اردبیل به سرچم در پیوست بودجه 97 قید شده که در سفر رئیس جمهور درخواست تامین اعتبار در این زمینه را به شکل شفاف برای سالجاری و سال آینده کرده‌ایم.
شایقی گفت: در حوزه آب و سدها تکمیل پایاب سدها به ویژه پایاب سد گیوی و مشکین‌شهر مطالبه به حق مردم از رئیس جمهور است تا اراضی کشاورزی آنها به زیرکشت محصولات متنوع برود.
وی افزود: با ابلاغ بخشنامه بودجه 98 ما تلاش می‌کنیم تا برای 53 پروژه ملی و ملی استانی شده اعتبارات مناسبی را پیشنهاد دهیم که در کنار تکمیل بزرگراه‌ها پیگیر اجرایی شدن بیمارستان هزار تختخوابی در اردبیل خواهیم بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به ضرورت تکمیل پروژه‌های فاضلاب شهری و همچنین آبرسانی به شهرها و روستاها اشاره و خاطرنشان کرد: اصرار ما بر این است تا در بودجه سال آینده اعتبار تکمیل فاضلاب از ردیف بودجه حذف نشود بلکه در همه شهرهای استان ما نیاز ضروری داریم تا فاضلاب‌ها به سرانجام برسد.
 
تخصیص 70 درصدی بودجه 97 در 8 ماهه امسال
شایقی گفت: با گذشت 8 ماه از سال در ارتباط با پروژه‌های ملی تا 70 درصد و سایر پروژه‌ها نیز بین 60 تا 70 درصد تخصیص اعتبارات انجام شده است.
وی پیش‌بینی کرد؛ تا پایان امسال 90 درصد تخصیص و تامین اعتبارات سالجاری انجام شود تا دستگاه‌های اجرایی نیز به سرعت زمینه جذب این اعتبارات را فراهم کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در موررد اتمام مسکن‌های مهر نیز بیان کرد: هرچند این کار در حوزه مسئولیت راه و شهرسازی است اما دولت تلاش می‌کند در نیمه اول سال آینده پرونده مسکن مهر را در کشور ببندد که ما نیز قطعا در استان اردبیل این کار را پیگیری می‌کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.