امروزه گردشگری را به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع توسعه پایدار در هر جامعه ای باید دانست، که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهری و محیطی برخور دار است، تمرکز بر جنبه های مختلف صنعت گردشگری، همراه با برنامه ریزی های مدیریت محلی و ملی هرجامعه ای نقش بسیار با اهمیتی در فرایندهای بین المللی و ملی هر جامعه ای می تواند ایفاء کند.

به گزارش ایلنا، امروزه گردشگری را به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع توسعه پایدار در هر جامعه‌ای باید دانست، که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهری و محیطی برخور‌دار است، تمرکز بر جنبه‌های مختلف صنعت گردشگری، همراه با برنامه ریزی‌های مدیریت محلی و ملی هرجامعه‌ای نقش بسیار با اهمیتی در فرایندهای بین المللی و ملی هر جامعه‌ای می تواند ایفاء کند.

گردشگری شهری در واقع بخشی از این صنعت توسعه‌مند و پایدار جهانگردی است که موضوع نسبتاٌ جدیدی است، و سابقه طرح آن در محافل علمی به کمتر از دو دهه اخیر می رسد.

گردشگری شهری، یکی از مهمترین و پیچیده ترین فعالیت های مکانی انسان در جامعه شهری است، به نظر صاحبنظران، جهانگردی شهری یک فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلانشهرها و مادر شهرهای جهانی بوجود می آورد، که این فرصت نقش بسیار موثری در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مختلف می تواند ایفاء کند.

در واقع این صنعت در جامعه شهری به عنوان فعالیت چهارم زندگی شهرنشینی، بر اساس اختصاص دادن فضاهای خاص برای گذران اوقات فراغت و نیازهای مختلف تفریحی، میراثی، تاریخی و… امروزه نقش بسیار مهمی در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به شکل مثبت و منفی از طریق رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی به خود اختصاص داده است.

گردشگری شهری یا تفریح شهری، بخشی از گذران اوقات فراغت شهروندان عصر پسا مدرنتیه است. این نوع صنعت شهری، حد فاصل گذاران اوقات فراغت در خانه و خارج از شهر و آبادی می باشد. گردشگری شهری به آن بخشی از گذران اوقات فراغت گفته می شود، که در محدوده سکونت شهری شهروندان و فضاهای باز درون شهری از جمله پارک ها- شهربازی ها- مراکز خرید- مراکز فرهنگی و تاریخی و… شکل می گیرد. رشد چنین صنعتی در نقاط مختلف جهان از جمله در ایران علی الخصوص در کلانشهرهای بزرگ جامعه ما به صورت روزانه یا هفتگی، که توانسته بخشی از نیازها و فعالیت های فراغتی مستمر شهروندان را ارضاء کند در حال گسترش و تداوم می باشد.

بر اساس چنین ویژگی، امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی و تفریحی مدرن یکی از اهداف مهم برنامه ریزان مدیریت کلانشهرهای جامعه ما می باشد. گسترش این نوع جهانگردی مدرن در سطح توسعه محلی پایدار و در نهایت توسعه ملی علاوه بر تأمین اهداف اقتصادی، زیست محیطی، تعادل بخشی در گذران اوقات فراغت، تأمین سلامت جسمی و روانی که با خود به همراه می آورد.

شهردار اردبیل با توجه به اهمیت موضوع گردشگری شهری و اینکه شهر باید یک محیط دنج و آرام برای گذراندن ساعات فراغت همشهریان اردبیلی و مسافران مهیا نماید طرح توسعه شورابیل را که سالیان گذشته  به دست فراموشی سپرده شده بود را در دستور کار خویش قرار داده و با تاسیس سازمان عمران شورابیل عملاً  برنامه‌های  عمرانی شورابیل را آغاز کرده و در طی یکی دوسال اخیر اقدامات در خور توجه و تقدیری را انجام داده که تشکر شهروندان و مراجعه کنندگان را در پی داشته است.

امروز شورابیل در سایه اقدامات اساسی و انسان محور شهردار اردبیل به برندی اساسی برای شهر اردبیل تبدیل شده است که این اقدامات همچنان با دقت و سرعت در انجام است.

به همت شهرداری اردبیل امروز دریاچه شورابیل تبدیل به یک منطقه نمونه گردشگری شده است در سراسر اطراف این دریاچه زیبا یک مسیر پیاده روی با چمن های مصنوعی احداث شده که طولانی ترین جاده سلامتی در کشور است. در اطراف این دریاچه امکان تردد با دوچرخه و خودرو شخصی وجود دارد. همچنین در اطراف آن پارک هایی مجهز احداث شده که خانواده میتوانند برای برپایی پیک نیک و سپری کردن یک روز شاد همراه با خانواده از آن استفاده کنند.

دریاچه شورابیل در حال حاضر یکی از اماکن تفریحی اردبیل به شمار می‌رود که در کنار آن شهربازی و فضای سبز بسیاری احداث گردیده و شهربازی سرپوشیده شهر خورشید با امکانات مدرن درسال ۱۳۹۱در ساحل دریاچه افتتاح گردیده است. از امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی آن می‌توان به امکانات قایقرانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، تعدادی هتل، شهربازی و رستورانی در وسط دریاچه اشاره کرد.

مجموعه شورابیل یکی از عناصر با ارزش شهر اردبیل است، که با توجه به با ارزش بودن منطقه شورابیل، شهرداری اردبیل مبنی بر انجام اقدامات جدی در خصوص توسعه این مجموعه خود را  مکلف به انجام آنها میکند.

در حال حاضر نزدیک به 30 پروژه در منطقه شورابیل در حال انجام است، که بزرگترین پروژه 7 کیلومتر راه‌سازی در قالب رینگ پیاده روی سلامت در اطراف شورابیل است.

با  احداث جاده تندرستی در سال 1395 این منطقه به یک مسیر انسان‌محور تبدیل شده که شهروندان به منظور ارتقای سلامت عمومی به این مجموعه مراجعه می‌کنند.

شهرداری اردبیل معتقد است این 7 کیلومتر راه‌سازی به انضمام توسعه فضای سبز،

مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بتواند سلامتی شهروندان را تامین کند.

با نگاهی به امکانات و زیرساخت های اساسی برای توسعه گردشگری در راستای ساختن شهری انسان محور این منطقه قابلیت تبدیل به یک برند ملی و حتی بین‌المللی گردشگری را دارد که به نظر می رسد با اتمام پروژه های در دست احداث توسط شهرداری اردبیل در آینده‌ای نزدیک این مکان به یک مکان ملی جهت جذب گردشگر و ایجاد درآمد پایدار تبدیل گردد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.