امروزه رقابت بین کشورهای مختلف جهان برای برگزاری رقابت های جهانی از یک سو و نیز استفاده از جاذبه های طبیعی و اقلیمی خود جهت رونق ورزش های توریست پذیر از کوهستان های پربرف گرفته تا رودخانه های خروشان افزایش یافته و هر دولتی در تلاش برای افزایش میزان گردشگران ورزشی و کسب درآمدهای ارزی با حداقل هزینه ها هستند.
با شنیدن اصطلاح گردشگری ورزشی، تمام حوادث مهم از جمله المپیک، جام های جهانی و رقابت های منطقه ای و قاره ای جلب توجه می کند و این رویدادهای بزرگ ورزشی امروزه بسیار مورد علاقه و استفاده مردم سراسر جهان می باشد.
برگزاری انواع مسابقات ورزشی جهانی، منطقه ای و ملی به انگیزه ای بسیار قوی برای حضور و شرکت مردم در محل برگزاری رقابت های جهانی تبدیل شده و این خود دلیلی موجه برای اقدام دولت ها به برنامه ریزی جامع و کلان، برای ساخت تاسیسات زیربنایی و روبنایی در کشور خود در زمینه توسعه توریسم ورزشی است.
جای جای سرزمین پهناور ایران نیز در زمینه گردشگری ورزشی دارای قابلیت و استعدادهای غنی بوده و می توان با برنامه ریزی و مدیریت مناسب گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط جهان جذب کرد.
استان اردبیل به رغم دارا بودن ظرفیت های ورزشی فراوان و همچنین تنوع اقلیمی میزان کمتری از گردشگران ورزشی را به خود اختصاص داده و ناشناخته بودن بسیاری از این ظرفیت ها برای ورزشکاران و گردشگران حرفه ای ورزشی شاید یکی از دلایل آن می باشد.
در این میان شهرستان نمین بویژه جنگل فندقلو دارای استعداد ارزشمندی در جذب و جلب ورزشکاران جهانی می باشد، جنگل فندقلو بخاطر داشتن جاذبه‌های منحصربه‌ فرد جنگلی و طبیعی از جذابیت های فوق العاده ای برخوردار بوده و همه ساله بسیاری از گردشگران را بسوی خود جلب می کند.
فندقلو در منطقه‌ای کوهستانی و با ارتفاع 1700 متر از سطح دریا قرار دارد ، این منطقه دارای آب و هوایی معتدل و تابستان هایی بسیار ملایم و خنک بوده و بخاطر داشتن جاذبه‌های منحصربه ‌فرد جنگلی - مرتعی از جذابیت های فوق العاده ای برای ورزشکاران برخوردار می باشد.
پیست اسکی موجود در این جنگل بکر از جمله مواهبی است که می تواند آینده خوشی در زمینه توسعه گردشگری ورزشی برای شهرستان نمین فراهم سازد، این پیست اسکی دو منظوره بوده و با بهسازی و راه اندازی بالابر مخصوص و رفع برخی کاستی های موجود آماده استفاده ورزشکاران و علاقه مندان به صورت حرفه ای خواهد بود.
از ویژگی‌ های مهم این پیست قابلیت برگزاری مسابقات اسکی زمستانی با توجه به زمستان های پر برف آن و نیز مسابقات اسکی روی چمن در فصول گرم و معتدل سال می‌ باشد.
به گفته فرماندار نمین، ساختمان آموزش پیست اسکی روی چمن فندقلو در سال 94 احداث شده و از آن تاریخ این پیست میزبان اردوی آماده سازی تیم های ملی اسکی روی چمن در برهه های مختلف زمانی بوده است.
عاطف ناصری به خبرنگار ایرنا افزود: بدون شک با تجهیز پیست اسکی چمن و برگزاری مسابقات جهانی این منطقه قابلیت تبدیل به یکی از برترین نقاط گردشگری ایران و جهان را به دست آورده و در معرض دید جهانیان خواهد گرفت.
روبرتو پاریسی نماینده فدراسیون جهانی اسکی نیز در بازدید از پیست اسکی فندقلو، امکانات این مجموعه را بسیار مطلوب توصیف کرده وآن را برای برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف مناسب دانست.
وی موقعیت جغرافیایی و نوع اقلیم آب و هوایی این منطقه را در دنیا کم نظیر دانست و افزود: با اندکی سرمایه گذاری و توجه بیشتر می توان بزرگترین مسابقات اسکی روی چمن و برف بین المللی را در فندقلو برگزار کرد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل هم از آماده ‌سازی پیست اسکی فندقلو نمین برای میزبانی از رویدادهای ملی و بین ‌المللی در فصل زمستان خبر داد و اظهار داشت: بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار برای آماده ‌سازی و تکمیل این طرح مورد نیاز است که بخش قابل توجهی از آن را وزارت ورزش و جوانان پرداخت کرده است.
محمد فیضی نماینده مردم اردبیل ، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا از اختصاص مبلغ 15 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز پیست اسکی فندقلو نمین خبر داده است.
در تابستان 1392 اولین دوره مسابقات اسکی روی چمن ایران در پیست فندقلو برگزار شد که دارای استاندارهای بین ‌المللی برای برگزاری مسابقات مارپیچ بزرگ ، کوچک و سرعت است.
همچنین امسال تیم های ملی اسکی روی چمن بانوان و آقایان کشور نیز به مدت یک ماه اردوهای مختلفی را در این پیست انجام داده از کیفیت و امکانات این مجموعه ابراز رضایت کردند.
تکمیل زنجیره ورزش های هوازی در این منطقه گردشگری نیز از جمله برنامه هایی است که می تواند باعث تکمیل جذابیت این منطقه برای جذب گردشگران کشوری و بین المللی شود.
در کنار تامین تجهیزات و امکانات ورزشی در جنگل فندقلو، توجه به ایجاد زیرساخت های گردشگری از جمله راه و امکانات گردشگری مناسب در شهرستان نمین و منطقه توریستی فندقلو نیز ضروری به نظر می رسد.
گزارش : ساسان رحمتی
7120/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.