به گزارش ایرنا ، مهران اوچی اردبیلی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: بر اساس تحقیقات از بین این گونه ها هفت مورد در برابر سرما مقاوم تشخیص داده شدند که قرار است تکثیر و کشت شوند.
وی اظهارداشت: با برنامه ریزی دقیق و عزم همگانی می توان جنگل های فندق کشور را با استفاده از گونه های پرمحصول و مقاوم به تنش های زیست محیطی احیا کرد و توسعه داد.
اوچی اضافه کرد: وجود ذخایر ژنتیکی فندق در استان اردبیل، جهاد دانشگاهی را بر آن داشت که زیرساخت های لازم برای ساماندهی تحقیقات و اجرای طرح های توسعه ای جنگل فندق استان را ایجاد کند.
وی حفاظت از منابع ژنتیکی ارزشمند فندق در استان اردبیل را ضروری دانست و گفت: جهاد دانشگاهی از سال 1388 با پیگیری و تدوین طرح آزمونه احیا و بهره برداری، توسعه و تحقیقات فندق استان اردبیل گام های اساسی را برای صیانت از جنگل های بومی فندق استان برداشته که به نتیجه رسیدن آنها نیاز به همکاری متولیان امر دارد.
اوچی با بیان اینکه اصلاح نژاد فندق در مقابل سرمازدگی، رسالت اصلی جهاد دانشگاهی اردبیل است بیان کرد: با حمایت جهاد دانشگاهی کشور و همکاری پژوهشکده های وابسته به آن این موضوع وارد فاز عملیاتی شده است.
رییس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: اجرای طرح های شناسایی گونه های مقاوم به سرما، ویژگی های کمی و کیفی فندق بومی ایران ، بررسی مورفولوژی و مولکولی فندق های استان و بررسی ظرفیت های طبیعی، کشت و تولید فندق در ایران و جهان از جمله این طرح هاست .
وی همچنین با اشاره به وجود 2 زیستگاه منحصر بفرد فندق در استان اردبیل افزودد: بر اساس نتایج این طرح ‌ها سه گونه در جنگل فندقلو نمین شناسایی شده که ماده دارویی ضدسرطان (تاکسول) بیشتری نسبت به فندق های مطالعه شده در سطح کشور دارد.
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل از حفظ ذخایر ژنتیکی و توسعه بانک ژن فندق در این استان خبر داد و گفت: صیانت از فندق‌های بومی ایران با تاکید بر جوانب احیا، بهره‌برداری بهینه، توسعه و تحقیقات از گونه ‌های بومی در اولویت جهاد دانشگاهی واحد اردبیل قرار گرفته است.
عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است. این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در 10 کیلومتری شهر نمین و 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.
مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می دهد.
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.