فرماندار اردبیل گفت: لازم است دربخش کشاورزی سالانه ۱۶ درصد صرفه جویی کنیم.
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، جواد زنجانی، در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی اردبیل با اشاره به اینکه مشکل ذخائر آب های زیرزمینی اردبیل که آن را به یکی از دشت های ممنوعه تبدیل کرده است، یادآور شد: لازم است سالانه به میزان ۱۶ درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم.
فرماندار اردبیل اضافه کرد: با توجه به شرایط آبی که در منطقه وجود دارد باید در راستای مدیریت مصرف صحیح آب برنامه‌ریزی لازم و اساسی انجام شده و تلاش کنیم تا با اقدامات لازم در راستای کاهش مصرف آب برنامه‌ریزی کنیم.
وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت یکی از اقدامات مهم و اساسی است، یادآور شد: انتظار می‌رود در این زمینه کشاورزان اصل صرفه‌جویی را مد نظر قرار دهند چرا که با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی بوده با اصلاح الگوی کشت می‌توانیم در کنار سایر اقدامات شاهد صرفه‌جویی اساسی در مصرف آب در این بخش باشیم.
فرماندار شهرستان اردبیل با اشاره به وضعیت چاه های  اردبیل افزود: شهرستان اردبیل کمترین تعداد چاه‌های غیرمجار آب را دارد بطوریکه تنها 14 مورد چاه غیرمجاز در سطح این شهرستان وجود دارد که در این زمینه انسداد این چاه‌ها نیز اقدامات لازم در دست اجراست. 
زنجانی بر کنترل حفر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق کشاورزی در سطح شهرستان تاکید کرد و گفت:  در کنار این امر در زمینه کنترل مصرف آب در قالیشویی‌ها، ماشین‌شویی‌ها و استخرها نیز برنامه‌ریزی لازم انجام و با مصرف بیش از حد آب برخورد می‌شود تا با این اقدامات کاهش ذخیره آب‌های زیرزمینی در اردبیل جبران شود.

وی با تاکید بر برخورد قاطع با  ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها اظهار کرد: انتظار می‌رود حساسیت‌ها در این حوزه افزایش یافته و برخوردهای جدی با متخلفان در این زمینه به ویژه ساخت و سازها در حرم رودخانه سردابه مورد توجه جدی قرار گیرد و حفاظت از حریم این رودخانه‌ها در اولویت باشد.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.