به گزارش ایرنا ، روز عاشورا اوج برپایی مراسم شبیه خوانی در مناطق مختلف استان اردبیل است و در روستاها و میادین مختلف شهرها این مراسم برپا می شود.
تعزیه جناب مسلم ، تعزیه خروج امام از مدینه ، توبه حربن یزید ریاحی ، مجلس امان نامه ، وداع امام حسین ، تعزیه حربن یزید ریاحی ، تعزیه تنور خونین ، تعزیه ساربان ، تعزیه تشییع پیکر شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسعد ، تعزیه شهادت علی اکبر و تعزیه اسارت اهل بیت امام از جمله شبیه خوانی هایی است که در گذشته بترتیب در ایام محرم به اجرا در می آمد اما امروزه تنها در ایام تاسوعا ، عاشورا ، دوازدهم محرم و اربعین مراسم شبیه خوانی برپا می شود.
هنر شبیه خوانی به عنوان یکی از کامل ترین نمونه هایی است که در قالب نمایش با رعایت مولفه های تشکیل دهنده یک نمایش میدانی روز چهارشنبه در محله های مختلف اردبیل از جمله معمار ، طوی ، اوچدکان ، اکبریه اردبیل و دیگر مناطق استان اردبیل برگزار شد.
عوامل اجرایی این آیین نه کلاس دیده های تئاتر که همان مردم عادی کوچه و بازار هستند که صحنه های کربلا را با زبان نظم و نثر به زیبایی هر چه تمام تر برای عزاداران ارائه کرده و اشک جاری بر گونه های تماشاگران عمق تاثیرگذاری تعزیه را به نمایش گذاشت.
اعجازی در شبیه خوانی ها نهفته است که کارگر ، کشاورز و کاسب ساده روستایی بی هیچ تعلیم و تعلمی در لباس لشکر حسین و یا یزید چنان هنرمندانه ایفای نقش می کنند که شاید کلاسی برای کلاس دیده های هنر نمایش باشد.
شبیه خوانی از گذشته ها به عنوان بهترین نوع تعزیه در ماه های محرم و صفر در اماکن مختلف شهرهای استان اردبیل اجرا می شود.
شبیه خوانی در اردبیل با استفاده از ظرفیت های نمایشی ارتباط تنگاتنگی با تماشاگران برقرار می کند و این نوع نمایش قابلیت های بسیار تاثیرگذاری دارد.
تمام حواس تماشاگران در این شبیه خوانی بکار گرفته می شود ، تماشاگر از شربت مجلس می نوشد بوی عطر و گلاب و بوی آتش خیمه ها را استشمام می کند ، با چشمانش همه وقایع را دیده با گوشش همه صداهای شبیه را می شنود ، با دستانش بیرق های موجود را لمس کرده و از نزدیک لباس و پرچم موافق خوان ها را لمس کرده و نذر به آن می بندد و این در حالی است که در سایر رسانه های اجتماعی چنین امکانی میسر نیست.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.