به گزارش ایرنا ، در شهر اردبیل دسته های عزاداری بر اساس یک سنت دیرینه از صبح در مسیرهای مشخصی در خیابان های این شهر به حرکت درآمده و به سینه زنی و نوحه سرایی می کنند.
ده ها گروه تعزیه و شبیه خوانی نیز به صورت گروه های سیار در خیابان ها و یا در میادین و روستاها گوشه هایی از حادثه تاریخ ساز عاشورا را به نمایش گذاشته اند.
اجرای تعزیه و شبیه خوانی در روستاها رونق خاصی به عزاداری ها داده است.
در شهرستان های پارس آباد ، بیله سوار ، گرمی ، نمین ، نیر ، سرعین ، کوثر و خلخال و از جمله در مناطق سنی نشین عنبران از توابع نمین و روستاهای سنی نشین خلخال و کوثر نیز آیین های عزاداری و نوحه سرایی اجرا می شود.
امروز همچنین بسیاری از مردم اقدام به پخش نذری و احسان کرده و کسبه های مختلف نیز خدمات رایگان به عزاداران ارائه کردند.
مردم اردبیل که به نوشته کتب معتبر تاریخی فرستاده مخصوص اباعبدالله الحسین (ع) به کوفه یعنی حضرت مسلم (ع) در یکی از این روزهای دهه اول ذی الحجه به شهادت رسیده است مراسم های عزاداری خود را آغاز می کنند.
عزاداری های شبانه نیز که همزمان با طشت گذاری و از اواخر ماه ذی الحجه در اردبیل آغاز می شوند تا تاسوعا بطور مرتب در مساجد و تکایای منطقه ادامه می یابند و عزاداران هر محله به عنوان میهمان برای زنجیرزنی و یا سینه زنی به مساجد دیگر نقاط شهر می روند.
بازار و کوچه و پس کوچه های اردبیل که عشق به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش از گذشته های دور در قلوب پاک مردم آن ریشه دوانده با نمایان شدن هلال غم انگیز محرم در آسمان منطقه حال و هوای معنوی به خود می گیرد.
دسته های عزاداری در مقابل مسجد جامع شهر که در بازار اصلی واقع شده و نیز در داخل مساجد و تکایای مسیر حرکت توقف کرده و به شیوه خاصی با نوحه خوانی مداحان به زنجیر زنی و سینه زنی می پردازند.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.