معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کشورمان ایران با 92 هزار تعاونی فعال در جایگاه چهاردهم دنیا قرار دارد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، بازووند در جشنواره تجلیل از تعاونی‌ها و کارآفرینان برتر استان اردبیل در سالن فدک این شهر اظهار کرد: به رغم آنکه در مکتب اسلام به ویژه قرآن مجید و کلام ائمه اطهار (ع) به صراحت به اهمیت تعاون و همکاری تاکید شده است اما کشورهای غربی بیشتر و با اولویت‌تر به این بخش توجه کرده‌اند به طوری که بیش از 170 سال پیش اولین شرکت تعاونی در حوزه بافندگی در انگلستان به ثبت رسید.
وی خاطرنشان کرد: اولین تعاونی در ایران در سال 1314 تشکیل شد که این تعاونی در حوزه کشاورزی و در شهرستان گرمساز فعالیت خود را آغاز کرد و به دنبال آن رد سال 320 نیز سه شرکت تعاونی دیگر با اشتغال یک هزار نفر فعال شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: سال به سال بر تعداد شرکت‌های تعاونی افزوده شد به طوری که به دنابل قانون اصلاحات ارضی بر تعداد تعاونی‌ها و اعضای آنها اضافه شد به گونه‌ای که تعداد تعاونی‌ها از 3 هزار به بیش از 8 هزار مورد رسید.
بازووند به اصلاح قانون تعاون درر دهه 70 اشاره کرد و گفت: با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی به بخش خصوصی بخش تعاون نیز به عنوان یکی از بازوهای توانمند اقتصادی کشور جایگاه واقعی خود را یپدا کرد به طوری که 13 شهریور با اصلاح قانون تعاون این روز به نام روز تعاون نامگذاری شد که همه ساله در این روز شاهد تجلیل از تعاونی‌های برتر هستیم.
وی افزود: در این مدت و در قالب تعاونی‌ها بیش از 215 هزار نفر فعالیت خود را اغاز کرده‌اند و در این سه سال به عنوان راهبردی‌ترین بخش دولت تعاون مورد توجه قرار گرفته و وزارت تعاون سعی کرده است تا نسبت به توانمندسازی و احیای تعاونی‌ها توجهی ویژه داشته باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر 92 هزار تعاونی در کشور فعال هستند که 14 درصد اشتغال در این حوزه اتفاق افتاده به طوری که 2 میلیون و 900 هزار نفر در قالب این تعاونی‌ها مشغول فعالیت هستند.
بازووند ادامه داد: این در حالی است که در دنیا با شکل‌گیری تعاونی‌های متعدد بیش از یک میلیارد نفر عضو آن شدند و 12 درصد اشتغال کشورهای مختلف در این حوزه اتفاق افتاده اما ما هنوز نتوانستیم به آن جایگاه واقعی در بخش تعاون دست یابیم.
وی به چهار عامل موفقیت بخش تعاون در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: در وهله اول باید جایگاه تعریف شده در این بخش به عنوان یک راهبرد اساسی مورد توجه قرار گیرد به طوری که در کشورمان به دلیل توسعه تعاونی‌های مسکن 10 درصد تعاونی‌ها را فعالان این بخش به خود اختصاص داده‌اند.  
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود افراد خوشنام را در راس کار شکل‌گیری تعاونی‌ها بسیار موثر در موفقیت این مجموعه‌ها خواند و خاطرنشان کرد: هر چند 95 درصد تعاونی‌های مسکن در کشور واحدهای مسکونی را به اعضای خود تحویل دادند اما باید مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به نوعی برطرف شود تا نام نیکی از این تعاونی‌ها به جای بماند.
بازووند ثبات در دیدگاه‌های سیاسی را در این حوزه به شکل بلندمدت یادآور شدو افزود: تاکید ما بر اعضای فعال تعاونی‌ها و ایجاد یک شبکه تعاملی بین تعاونی‌هاست که قطعا می‌تواند زمینه تحول را در این بخش فراهم آورد.
وی گفت: وزارت تعاون در سه سال گذشته در یک راهبرد حمایتی از بخش تعاون سعی کرده است تا زمینه توسعه و ترویج فرهنگ تعاون و مدیریت موفق در این بخش را مورد توجه قرار دهد که به یقین این امور می‌تواند به تحکیم این بخش بیش از گذشته کمک کند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.