'حدود یکسال از انتخاب دوباره لطف اللهیان به عنوان شهردار اردبیل بعد از استیضاحی بحث برانگیز و شروع به کار دوباره می گذرد. جدالی چند ماهه که در آن شهردار عزل شده پس از طی فرایندی جدید و به سبک اعضای فعلی شورا‏ و پس از کشمکش های فراوان دوباره بر مسند ساختمان عمارت تکیه زد.
این انتخــاب دوباره و شور و شعف انتخاب کنندگان در آنزمان نوید بخش روزهای خوبی برای شهر درمانده اردبیل بود. مصاحبه های تک تک اعضای شورا با استناد به بررسی کارشناسانه این موضوع و اینکه گزینه بهتری از لطف اللهیان لیاقت تکیه بر این مسند را ندارد، چنان در رسانه ها و افکار عمومی انعکاس یافت که گویی دور جدید فعالیت ایشان می تواند اهداف بلند مدت شهری را با تمام قوت به سرانجام برساند.
لطف اللهیان در سپهر سیاسی استان فردی کمتر شناخته شده بود‏، تمایل وی به مجموعه دولت محلی و کمک های پدرانه و برادرانه طیف وسیعی از سیاسیون وقت نشان می داد کسب کرسی ریاست شهرداری اردبیل علاوه بر شخص وی‏، برای حامیان بالقوه اش نیز بسیار ارزشمند و مهم محسوب می شد. همین عوامل سبب شد رقیب بی حاشیه و کاری وی در لحظات آخر این ماراتن نفس گیــر تاب رقابت با طیف عظیمی از طرفداران جناح مقابل را نداشته و تسلیم شود.
البته علاوه بر تاثیر حامیـان قدر شهردار، تعداد کثیری از اعضای شورای شهر نیز در دومینوی انتخاب شهردار تا ساعات پایانی روز رای به طرق مختلف و با زیرکی توانستند خواسته های خود را تحمیل نمایند.
عـدم اظهار نظر صریح توسط تک تک اعضای شورا در روزهای منتهی به رای گیری و پنهان کاری در اعلام نام فرد مورد نظر خود نشان می داد، بررسی برنامه های کاندیدا های شهرداری در آن زمان نوعی بازی با کلمات و استفاده بهینه از فرصت بدست آمده بوده است.
ناله های این زخم کهنه ناشی از نبود وفاق و تاثیرات و اعمال فشار اطرافیان در انتخاب نهایی خیلی زود خود را در انتخابات هیات رئیسه شورا نمایان کرد.رویا کنعانی که رقابت را به همکاران خود باخته بود با اظهاراتی جنجالی و رونمــایی از برخی مسایل ممنوعه دست به افشاگری محتاطانه زد و شهردار را به برخی مسائل پشت پرده متهم کرد.
با مرور صحبت های رویای اردبیل چند نکته مهم قابل تامل است: برگزاری جلسات زیر زمینی در ساعات بعد از نصف شب، دعوت به دیدار و سازش شهردار از ایشان، دخالت شهردار در تصمیمات شورا و غیر قابل هضم بودن دریافت وام 50 میلیارد تومانی شهرداری.
این موارد مطــرح شده از جانب یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل در جلسه شورا و در زمانی که هنوز 3 سال از عمر پارلمان محلی باقیست‏، نشان می دهد ظرفیت های لازم برای همراهی و همفکری در بین اعضا در استمرار خدمت به شهروندان وجود ندارد.
کنعانی به نکاتی ریز و حساسی اشاره کرده، البته در حد اشاره و حرف. از قدیم گفته اند سنگ بزرگ علامت نزدن است. قبل از وی نیز و در دوره های گذشته منتخبین زیادی مخالفت خود با شهردار را از طریق همین سخنرانی های غیر متعارف انجام داده اند که نتیجه خوبی نداشته.
انتظاری که از عضو شورای اسلامی شهر اردبیل می رود این است که اگر مستندات و مدارک محکمه پسندی دال بر وجود تخلف در مجموعه شهرداری توسط ایشان وجود دارد‏، پسندیده این است که در محیطی آرام و به دور از هیاهو این موارد را مطرح و منتظر نتیجه گیری باشد. هر چند بعید بنظر می رسد در پس این آشفته گویی، حرف های مهم نهفته باشد.
یحتمل اگر جلسات شبانه ای برگزار می شود‏ مطمئنا از اولین روزهای انتخاب این عزیزان استارت خورده است و آیا شخص خانم کنعانی هم یک پای ثابت این محافل شبانه و سهم خواهی از شهرداری بوده است؟ که توان برملا کردن واقعیت ها را بدون پیچاندن در لفافه ندارد.
علیرغم انتقادات جدی که به شهردار اردبیل از طرف شهروندان وارد است، اما برخی فعالیت ها و کارهــای انجام گرفته و در شرف انجام در زمینه های عمرانی و فرهنگی بسیار ستودنی می باشد. در شرایط فعلی و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها بخصوص مصالح و تجهیزات عمرانی، جدیت مجموعه وی بر ادامه کار و تداوم تکمیل پروژه هـــای متنوع شهری قابل تحسین است.
در کنار همه این سختکوشی ها و توجه به توسعه شهر، انتقادات متنوعی نیز مطرح است. شهرداری اردبیل باید به این نکته توجه داشته باشد که با وضعیت اقتصادی نابسامان فعلی، باید هزینه های جاری خود را کاهش دهد، عملیات های غیر ضروری نظیر خاکبرداری، جدول گذاری و ... معابر فرعی پرهیز نماید، همچنین به مطالبات پیمانکاران که در طول سالهای گذشته در این مجموعه تلنبار شده است نیز نیم نگاهی داشته باشد.
مورد دیگری که کنعانی در جلسه شــورا مطرح کرد شائبه های شرکت لطف اللهیان در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. این سوژه مدتهاست که نقل محافل سیاسیون استان است و آیا براستی شهردار اردبیل قصد دارد در سال آینده شانس خود را در انتخابات مجلس امتحان کند؟
بر خلاف بدری شهردار سابق اردبیل و نماینده فعلی مردم در مجلس که رضایت و تبلیغ پرسنل شهرداری و خوشرویی ذاتی خودش بزرگترین برگ برنده وی در انتخابات مجلس بود، لطف اللهیان کاریزما و شرایط بدری را به هیچ وجه ندارد و در صورت ورود به این عرصه خطیر معلوم نیست بتواند در ماه های منتهی به این ماراتن طاقت فرسا، شرایط را به نفع خود تغییر داده و راهی بهارستان شود؟
متاسفانه در طول سالهای گذشته شهرداری اردبیل سکویی برای رسیدن به صندلی سبز مجلس شده است و برچسب عزیمت به مجلس به میزان زیادی شهرداران را در زیر فشار نقد افکار عمومی قرار می دهد. حتی رقبای انتخاباتی را وادار می کند برای جلوگیری از تقسیم آرا در زمان انتخابات در برابر شهرداران اردبیل موضع گیری نمایند. این مهم باعث می شود که شهردار اردبیل در طول فعالیت های خود از ظرفیت 100 درصدی همراهی نمایندگان مجلس نیز محروم گردد.
کنعانی در جلــسه انتخــابات هیات رئیسه ، درخواست شهرداری جهت اخذ وام 50 میلیارد تومانی را نیز زیر سوال برده و گفته بود: بعد از رفتن شما از مجموعه شهرداری ما چگونه باید جواب این هزینه ای را که بر دوش شهرداری می ماند را به مردم بدهیم.
اینگونه که از شواهد امر پیداست و شرایط بد اقتصادی نیز بر تشدید آن دامن زده است، شهرداری اردبیـل در وضعیت بسیار بد و بغرنج مالی به سر می برد، علاوه بر بدهی های چشمگیربه پیمانکاران، با پرداخت حقوق پرسنل خود در موعد مقرر نیز با چالش روبروست.
همچنین برای اجرای پروژه های در حال اجرا نیز نیاز مبرم به تزریق منابع مالی دارد، در چنین شرایطی یا باید تمامی فعالیت های عمرانی در شهر تعطیل شود و یا با تعریف منابع مالی جدید به تداوم کار خود در راستای خدمت به شهروندان استمرار دهد.
اعضای شورا اخیرا مصوبه دریافت وام 50 میلیارد تومانی را تصویب کرده اند، با این شرایط کنعانی و همکارانش وظیفه دارند با نظارت مستمر، از انحراف در هزینه کرد مبلغ وام جلوگیری نمایند، نه اینکه با دستپاچگی و بدون ارائه ادله محکمه پسند در جلسه شورا مباحثی را بیان کنند که باعث بوجود آمدن سوالات بی جواب متعدد بعدی شود. چنانچه طبق شنیده ها، شهرداری در دوره چهارم شورای شهر مبلغ 4 میلیارد تومان وام دریافت کرده که متاسفانه به علت نپرداختن اقساط آن شامل معوقه شده و نزدیک به 7 میلیارد تومان رسیده است. اگر این موضوع صحت داشته باشد چرا تاکنون از طرف شهردار و اعضاء شورا شفاف سازی نشده است؟
متاسفانه یک از ضعف های شورای شهر اردبیل در مدت فعالیت یکساله خود، عدم بررسی، پیگیری و اعلام میــزان بدهــی شهرداری به پیمانکاران می باشد که نیاز به روشنگری دارد که در صورت اعلام مبلغ بدهی، اخذ وام و کارکرد آن موضوعیت و ماهیت خود را از دست داده و چشم انداز روشنی از صرف مبلغ دریافتی در پروژه های عمرانی شهر متصور نیست.
تمامی اعضای شورا بالاخص کنعانی باید به این نکته توجه داشته باشند که افشاگری تخلفات در هر مجموعه ای بدون مستندات قانونی کاری منسوخ می باشد و این رویه از افشاگری در نهایت به ضرر شهر و شهروندان تمام خواهد شد. همچنین تک تک اعضای شورای شهر در صورتی می توانند در تصمیمات شهری تاثیر گذار باشند که قدرت لابی گری و چانه زنی بالای نزد همکاران خود داشته باشند و قطعا بدون همراهی سایر منتخبین قادر نخواهند بود کوچکترین حرکت مثبتی در جهت پیشبرد امور محوله انجام دهند که این روند موجب خدشه دار شدن اعتماد مردم به نماینده خود در پارلمان محلی نیز خواهد شد.
کنعانی نشان داده که استعداد فوق العاده ای در تکروی دارد و بی پروایی وی در بیان مسائل پشت پرده سبب شد در روزهــــای اخیــــر از عضویت در تمامی کمسیون های پارلمان محلی منصرف شود. شاخصه ای که حداقل در طی تشکیل شورا از بدو تولد تا کنون بی سابقه بوده و نشان می دهد نیروهای جوان در صورت قبول مسئولیت می توانند، جسورانه وبی پروا عمل کرده و ملاحظه کاری یا محافظه کاری نیروهای پا به سن گذاشته را نداشته و در هر جا که لازم بدانند با صراحت و بدون توجه به عواقب بعدی سخنان خود افشاگری نمایند. کنعانی از مسایل ناگفته شورا اطلاعات به روزی دارد و مشخص نیست در آینده چه تصمیمی خواهد گرفت. شفاف سازی مستند یا مسکوت نگه داشتن این اخبار، نیاز به انعطاف و نحوه تعامل طرفین دارد.
بازتاب ضعیف مخالف خوانی کنعانی در رسانه ها که نیاز مبرم به تحلیل، بررسی و موشکافی در رسانه های مکتوب و فضای مجازی (فضای مجازی که روزانه دهها خبر ریز و درشت و حتی بدون منابع به سرعت برق و باد منتشر می شود ، در این مورد بخصوص کاملا منفعل و ساکن عمل کرد) داشت، نشان می دهد، جناح مخالف وی به غیر از توانایی مهندسی شورا به قول خود کنعانی، به پشتوانه تیم رسانه ای قوی خود، قادر است با ابزارهای متنوعی که در دسترس دارد، مانع از بزرگترشدن مشکلات درون خانوادگی و درز آن به بیرون از خانه شود.
شهر اردبیل در چند سال آینده باید یکصدمین سال تاسیس بلدیه را جشن بگیرد. براستی ما در زمان برگزاری این جشن و قطعا در حضور میهمانان داخلی و خارجی چگونه باید از دستاوردها و آرمان های یک شهر با بلدیه ای صد ساله دفاع بکنیم؟'
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.