پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

آیین مسلمانی حقوق انسانها در کلام رسول اکرم (ص) -بخش آخر

آغازی برای« بهتر شدن»

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی

 

 

اشاره: آیین دیگری در راه است، آیینی بی نظیر و پرفروغ، آیین رمضان، آیینی که برای یک ماه جهان اسلام را در فضای معرفتی و روحانی عمیقی فرو می برد. زمینیان پای بر محمل رمضان می نهند تا آفاق و انفس را سیر می کنند و آسمانیان پای بر بال‌های نور می گذارند تا "انسان" را به معراج برسانند. زیبندگی و زیبایی ضیافت رمضان را نمی‌توان، به سادگی سرود. سرایش این "شهر رازآلود" آیه و روایت و درایت می خواهد. تنها با تکیه بر دانش ائمه و بزرگان می توان پرده ازچهره فوائد افسانه وار رمضان برکشید. تنها شاعرانی می توانند شکوه معراج را بسرایند که بر عروه الوثقی دست یازند. بازخوانی میراث معنوی و ثمره مادی رمضان، ضرورتی انکارناپذیر است. این مهم، سال گذشته با انتشار سلسله یادداشت های روزانه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با عنوان "دلیل راه" در پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران پی گرفته شد. امسال نیز، یادگار گرانقدر امام راحل، در سلسله یادداشت های دیگری با عنوان" آیین مسلمانی حقوق انسانها در کلام رسول اکرم (ص)" به بازخوانی معارف رمضانی اسلام می پردازد. یادداشت های یادگار امام با این عبارات آغاز می شود: "ماه مبارک رمضان در پیش است و همه باید خویشتن را برای استفاده از آن آماده کنیم. ماهی که ابواب رحمت الهی در آن گشوده می شود و طالبان معرفت بیش از هر زمان دیگر امید دارند تا با اجابت دعوت خداوند، به مطلوب خویش رهنمون شوند. امسال نیز نگارنده بر آن است که از خرمن معارف اسلامی، هر روز چند سطری را تقدیم دوستان کند. باشد که از نفحات قدسیه ای که در این ماه می وزد، شمیمی نیز نصیب ما شود و از مطالعه آن چه می نویسیم، اثری در جان خسته بنشیند."تا آخرین روزماه مبارک رمضان ، هر روز، یادداشتی به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران منتشر می شود که آخرین بخش آن در ذیل می آید

 

 

رمضان به اخر رسید، آیین مسلمانی هم چنان باقی است..
رمضان المبارک،رمضان الکریم

 

 

سخن در حوزه حقوق انسان ها ،به گستره تاریخ انسانی سابقه دارد و انچه خواندیم تنها اشاره به آن بود. اما اشاره ای که چون از کلام پیامبر خوبی ها وام دار بود ، به دل ها می نشست و بوی آسمان داشت . عطر نفس خوبان را به همراه داشت. طعم ملکوت و رنگ جبروت داشت.
رمضان به پایان رسید و این وجیزه ، هنوز است. و این آغاز راه است . آغازی برای« بهتر شدن».
*****
از آغاز ماه رمضان امسال همراه با هم روایتی را مرور کردیم از رسول مکرم اسلام (ص) که در آن به سی حق از حقوق یک مسلمان اشاره شده بود .روایتی که در آن پیامبر خدا(ص) می فرمود:« هر مسلمانی سی حق بر برادر دینی اش دارد که از آن ها مبرّا نمی شود مگر این که آن ها را به جای آورد یا [در صورتی که به جای نیاورد] صاحب حق از آن ها در گذرد .»
در این جا اضافه میکنم که امام صادق(ع) می فرماید: ما عبد الله بشیء افضل من اداء حق المؤمن» خدا به چیزی بالا تر از ادای حق مؤمن عبادت نشده است(کافی/ج2/ص170) پس لحظه ای بیاندیشیم و به این نحوه در مسیر عبادت خدای سبحان گام برداریم.
رسول اکرم(ص) آن سی حق را چنین بر شمردند:« خطای او را نادیده بگیرد؛ و به اشک او رحم آورد؛ و اسرارش را پوشانده و رازداری امین باشد؛ و لغزش او را جبران کند؛ و عذرش را پذیرا باشد؛ و غیبت او را رد نماید؛ و همواره نسبت به او خیرخواهی کند؛ و دوستی او را پاس بدارد؛ و اگر نسبت به وی تعهدی کرده، آن را مراعات کرده و مورد عمل قرار دهد؛ و در هنگام بیماری از او عیادت نماید؛ و در تشییع جنازه اش شرکت کند؛ و دعوت او را اجابت نماید؛ و هدیه اش را مورد قبول قرار دهد؛ و احسان او را پاداش نیکو دهد؛ و در برابر نعمتی که وی در اختیار گذارده، تشکر و سپاس نماید؛ و به نیکویی هر چه تمام، به یاریش برخیزد؛ و نسبت به ناموس او غیرت ورزد (با دیده خیانت در او ننگرد ودر حفظ آنها بکوشد)؛ و خواهش او را برآورده سازد؛ و با شتاب، در انجام خواسته اش بکوشد؛ و اگر عطسه نمود، با گفتن خدای تو را رحمت کند، مورد تفقّدش قرار دهد؛ و در پیدا نمودن گمشده اش تلاش نماید؛ و سلامش را پاسخ دهد؛ و به نرمی و خوش خویی با وی سخن بگوید؛ و نعمت های او را به نیکی پاسخ دهد؛ و اگر قسم یاد کرد، تصدیقش نماید؛ و با دوست او دوست باشد؛ و وی را دشمن ندارد؛ و او را چه آن گاه که ظالم است و چه در هنگام مظلومیت یاری کند، اما یاری او در حال ظالم بودن بدین معناست که، وی را از ظلم باز بدارد و کمک به وی در حال مظلوم بودنش به این است که، برای گرفتن حق، یاریش سازد؛ و در هنگام گرفتاری، خوارش نساخته، تنهایش نگذارد؛ و آن چه از خوبی برای خود دوست می دارد، برای وی دوست داشته، و آن چه از بدی برای خویشتن ناپسند می دارد، برای او نیز، ناپسند بدارد»
در روز های گذشته 26 حق را بررسی نمودیم و ان شاء الله در موقع مناسب 4 حق باقی مانده را هم اضافه می کنیم تا در جایی گرد آیند و ما را راهنما گردند.
اما آن چه بیش از هر چیز از اهمیت بر خوردار است آن است که به آنچه گفتیم و خواندیم عمل کنیم . چه بسیار که می گوییم و عمل نمی کنیم و چه بسیار مشمول خطاب خداوند متعال واقع می شویم که«چرا به آنچه می گویید عمل نمی کنید»
نگارنده از مؤمنین و همه برادران وخواهران ، عاجزانه می خواهد که او را از دعای خیر فراموش نکنند و خویش را برای عمل به دستورات رسول خدا آماده کنند.
پایان سخن اشاره به یکی از نامه های امام که در جهت احقاق حق نگاشته شده است:
«و اکنون وقت آن است که وصیت و نصیحت پدرانه به احمد فرزند خود بکنم. پسرم! تو با آنکه در هیچ شغلى از شغلهاى سران اسلامى- ایّدهم اللَّه تعالى- وارد نیستى، این سیلى‏هاى طاقت فرسا را که مى‏خورى براى آن است که فرزند منى و به حسب فرهنگ غرب و شرق، باید من و هر کس به من نزدیک[است] و به ویژه تو که از هر کس نزدیکترى، مورد تهمت و آزار و افتراء واقع شود. در حقیقت جرم تو این است که فرزند منى و این در نظر آنان، کم جرمى نیست؛ البته بالاتر از اینها هم باید بگویند و خواهند گفت و باید منتظر و مهیا باشى؛ اما اگر ایمان و اعتقاد به حق تعالى داشته باشى و اعتماد به حکمت و رحمت بى‏پایان او بکنى، [باید]این تهمت ها و افتراها و آزارهاى بى‏پایان را تحفه‏اى از دوست براى سرکوب نفسانیت خود بدانى و[بدانی که آن ها ] ابتلایى و امتحانى است الهى براى خالص کردن بندگان خود. پس سیلى‏ها را بخور و شکر خداوند را بجاآور که چنین عنایتى فرموده و آرزوى بیشتر بکن.
پسر عزیزم! بارها به من گفتى که درباره تو صحبتى که دال بر تبرئه تو از این تهمت ها است، نکنم و این را براى اسلام و مصلحت جمهورى اسلامى گفتى؛ لکن من اگر در این ورقه بر خلاف آنچه گفتى درباره تو چیزى بگویم براى اداى تکلیف الهى است که یک نفر مسلمان یا بنده خدا براى من، مورد این همه تهمت و آزار باشد و من آنچه مى‏دانم درباره او نگویم»(صحیفه امام/ ج 20/ص 442.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.