حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش، استاد حوزه، در سخنرانی روز اربعین در هیئت انصارالمهدی تهران گفت: وقتی شخصیتی دارای چنین مقام قرب به خدا ورود به بالاترین جایگاه خاص بندگان ویژه الهی می شود ، می‌تواند نسبت به انسان های دیگر دستگیری کند آن را به کمال برساند. امام حسین وسیله ای که می تواند انسان را از حالی به حالی منتقل کند و سعادت پایین تر سعادتی بالاتر برساند در تعبیر بلند رسول الله آمده ؛ او سفینة النجاة است.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش، استاد حوزه، در سخنرانی روز اربعین در هیئت انصارالمهدی تهران گفت:  گریه و زیارت غیر از ثواب های زیادی که در روایات امده ، دارای یک تاثیر ژرف بر روی روح و نفوس بشری دارد.

 *سوره فجر سوره امام حسین* 

این تاثیرات دارای راز و رمز است که باید ریشه ان را در پایان سوره فجر که به تعبیر امام صادق ع سوره امام حسین نام گرفته ، جستجو کرد‌ که خداوند در موردو خطاب به امام حسین می فرماید: "یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة.."

وقتی شخصیتی دارای چنین مقام قرب به خدا ورود به بالاترین جایگاه خاص بندگان ویژه الهی می شود ، می‌تواند نسبت به انسان های دیگر دستگیری کند آن را به کمال برساند . 

امام حسین وسیله ای که می تواند انسان را از حالی به حالی منتقل کند و سعادت پایین تر سعادتی بالاتر برساند در تعبیر بلند رسول الله آمده ؛ او سفینة النجاة است.

 *معنایی عمیق از "قتیل العبرات"* 

یکی از معانی بلندی که برای عبارت "قتیل العبرات"  غیر از "کشته اشک" که معروف است شده ، همین عبور از یک موقعیت به موقعیت و حال دیگراست.

استاد مطهری؛ گریه با معرفتانه را عاملِ پروازی کوچک با روح امام حسین معرفی نموده است .

مهم درباره گریه بر سیدالشهداء این است گریه انسان را سبک میکند و در نتیجه آماده پرواز میکند . نشانه این گریه مخلصانه این است که انسان بعد از آن گریه ؛ یک حال انبساطی و شعف دورنی و روحی دارد و به کار خیر اقبال شگفت آوری پیدا میکند .

 *تحلیل امام خمینی از پیدایش ثوابها و درجات وسیع از یک عمل کوچک*

 در برابر این سوال که چگونه یک قطره اشک و یا یک قدم در راه زیارت ، میتواند چنین برکاتی داشته باشد ؟ امام  خمینی در کتاب شرح چهل حدیث در ذیل شرح حدیث بیست و نُهم ، راه حل خوبی ارایه نموده و میگوید  : 

اگر چیزی در نظر ما در این عالم کوچک آمد دلیل نمیشود که صورت غیبیه ملکوتیه آن نیز حقیر و ناچیز باشد . هیکل جسمانی پیامبر یکی از موجودات کوچک این عالم بود و روح مقدسش محیط به ملک و ملکوت و واسطه ایجاد سماوات و ارضیین بود.

و وجه دیگری که امام راحل در ابن موضوع گشوده این است که؛ بنای عالم بر تفضل و بسط رحمت غیرمتناهیه حق گذاشته شده و تفضلات او انتهایی نیست و استبعاد از تفضل جواد علی الاطلاق و صاحب رحمت غیرمتناهی از جهل و نادانی است .

 *تاثیرات عرفانی از ارتباط با امام حسین* 

گریه و اشک و زیارت؛ اضافه بر تمام ثواب ها و پاداش مبداء پیدایش و یا عبور بسمت حالات خوب عرفانی و مقامات ملکوتی میشود.

مرحوم عارف آیت الله سیدعلی آقای قاضی گوید : "گریه بر امام حسین فتح باب سالکین و کشف حجب میکند. هیچ کس به هیچ مرحله ای از معنویت نرسیده مگر در حرم امام حسین و یا  توسل به امام حسین."

این برکات مهم معرفتی در همان آیات سوره فجر نهفته است .

 *گریه و زیارت توام با معرفت* 

 برای رسیدن به همه آنچیزی در ارتباط با امام حسین مطرح است باید شرائط آن را لحاظ کرد.

 دارا بودن زمینه ها و شرایط ضروری که از آن به معرفت نام برده میشود باعث قبول زیارت امام حسین علیه السلام میشود.

به عنوان نمونه؛ زیارت امام حسین علیه السلام مستحب است و مستحب نمیتواند جایگزین واجب شود و یا گاهی شنیده می شود که افراد بی اعتنای سلامت و خطرات جانی تشویق به زیارت میکنند !

 *زیارت در صورت خطر جانی* 

افرادی که بی اعتنای به سلامت خود میشوند و در شرائط بد اقلیمی و وجود دشمن سفاک تشویق به زیارت میکنند ، استناد به بعضی از روایات می کنند که ائمه اطهار اجازه زیارت امام حسین در شرایط خطر جانی را داده است . 

اما غافل از اینکه آن روایات طبق تحلیل فقهاء محققین دینی ما آن دو یا سه روایت که اجازه ورود در مسیر زیارت با وجود خطر قطعی جانی داده ؛ مربوط به شرایط خاصی بوده که برخی از حاکمان جائر می خواستند اسم و رسم و قبر مطهر امام حسین علیه السلام را به صورت کلی محو کنند ! اینجا بوده که امتم ششم به بعضی از اشخاص و افراد مورد اعتماد دستور زیارت را در همان شرائط سخت و مخاطره آمیز داده است . نکته مهم فقهی این موضوع این که حج برای فرد مستطیع واجب است اما در صورت خطر جانی این وجوب برداشته میشود و زیارت امام حسین مستحب موکد است و تحت این قاعده است و اجازه نداده اند کسی جان خود را خطر قرار دهیم این مهم طبق آیه ۱۹۵ سوره بقره است که فرمود : "لاتلقوا بایدیکم بالتهلکه"

در عین اینکه حاکمان جور ممانعت از زیارت مرقد مطهر امام حسین علیه السلام داشتند و زندان و شکنجه هم مطرح بوده ، اما انچه معروف است که افرادی در زمان متوکل با وجود خطر قطع دست شان میرفتند و ثبت نام میکردند و با اختیار دست شان برای قطع شدن در اختیار حاکمیت ظالم میگذاشتند ، قابل استناد نیست و در منابع حدیثی و تاریخی گزارشی نشده . بله برخی استناد به کتاب مروج الذهب مسعودی میدهند در حالیکه در این کتاب فقط گزارش تخریب قبر مطهر امام حسین آمده است . اگر چنین چیز مهمی وجود داشت در مسانید تاریخی می امد و چه بسا از ائمه علیهم السلام درباره آن سوال میشد همانطوریکه در مورد تخریب قبر امام حسین از برخی امامان نقل حدیث شده است .

*چهار شرط سلبی برای تحقق آثار معنوی ارتباط با امام حسین* 

برای بهرمندی از آثار عرفانی و ملکوتی گریه و زیارت امام حسین (ع) با شرایط ایجابی و سلبی همراه باشد‌.

مهمترین شرط ایجابی مسئله ؛ خلوص نیت است و  در زمینه شرائط سلبی ، یعنی ؛ آنچه باید از آن دوری جست در روایت قدامة بن مالک از امام صادق (ع) آمده است که حضرت فرمود:

«کسی که حسین (ع) را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای سرکشی و ظلم ، و یا خوش گذرانی و تفریح و یا ریاء و یاجهت کسب شهرت و فخر فروشی ، گناهانش فرو می‌ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده و پاک می‌شود و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی‌ماند و با هر گامی که بر زمین می‌گذارد، حجّی برایش نوشته می‌شود و با هر قدمی که برمی دارد، عمره‌ای برایش ثبت می‌شود./مَنْ زَارَ الْحُسَینَ مُحْتَسِباً لَا أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ کمَا یمَضَّضُ الثَّوْبُ فِی الْمَاءِ فَلَا یبْقَی عَلَیهِ دَنَسٌ وَ یکتَبُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةٌ وَ کلَّمَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ» (کامل الزیارات ۲۷۳ ب ۵۷)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.