سخنان یادگار امام در دیدار جمعی از جوانان اصلاح طلب و اعتدالی استان گیلان، لحظه شماری برای اجرای برجام و لغو تحریم ها، بازتاب خبر دستگیری ملوانان آمریکایی در رسانه های جهان،اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس و سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار هیات مدیره و جمعی از اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران از مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز هستند که بیشتر روزنامه ها از زوایای مختلفی به آنها پرداخته اند.

اطلاعات

لغو تحریم‌ها و تثبیت حقوق ملت ایران

روزنامه اطلاعات تیتر یک امروز خود را به موضوع لغو تحریم ها رئیس هیأت کارشناسی ایران اختصاص داده است. اطلاعات در این گزارش به نقل از بلومبرگ می نویسد: یک دهه تحریم‌های تحمیلی بر برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تا روز دوشنبه به پایان برسد که میلیاردها دلار حساب‌های مسدود شده را آزاد می‌کند و راه را برای صادرات نفت جمهوری اسلامی هموار می‌سازد.

صحبت های دیوید کامرون، حمید بعیدی نژاد، بهروز کمالوند و تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در اتحادیه اروپا، خبرهایی است که این روزنامه در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

بعیدی نژاد: لحظات زیبایی در تاریخ ایران در حال رقم خوردن است

رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با گروه 1+5 گفت: لحظات زیبایی در تاریخ کشور عزیزمان در حال رقم خوردن است. کاش می‌شد در جلسات ما بودید و عزت و کرامت ملت بزرگمان را شاهد می‌شدید.

تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس توافق موقت ژنو را برای دو هفته دیگر تمدید کرد تا زمان لازم اجرای توافق هسته‌ای فراهم آید.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در روز چهارشنبه به پارلمان گفت:‌ ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی را اعطا کرده است تا تضمین کند همه کارهایی را طبق توافق متعهد به انجام آن است را انجام می‌دهد. ما باید با ناخرسندی، چشمانی باز و واقع بینانه وارد توافق شویم تا مطمئن شویم این کشور همه کارهایی که گفته انجام می‌دهد را بر آورده سازد.

خطیب جمعه قم: شورای نگهبان کاندیداها را از طیف‌های گوناگون معرفی کند

اطلاعات در خبر دیگری به صحبت های خطیب نماز جمعه قم پرداخته است که در آن حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی از شورای نگهبان خواسته است، کاندیداها را از طیف های و سلایق گوناگون معرفی کند.

جمهوری اسلامی

آیت الله هاشمی: مدیریت درست دولت، دکتر ظریف و سپاه ماجرای تفنگداران آمریکایی را به پایان رساند.

صحبت های آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار هیات مدیره و جمعی از اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، لحظه شماری برای آغاز عملیاتی شدن برجام، تجلیل از دکتر عباس شیبانی تیتر های صفحه 1 جمهوری اسلامی را تشکیل می دهند. این روزنامه به نقل از آیت الله هاشمی می نویسد:

با توجه به شرایط کشور، منطقه و دنیا، می‌توان با استفاده از دانش داخلی و تجربیات دیگران و براساس تعامل منطقی برای پیشرفت، توسعه و رونق اقتصاد برنامه‌ریزی کرد و قدم برداشت.

بعد از آن درآمدهای هنگفت نفتی که متاسفانه استفاده‌های درستی از آن نکردیم، الان در یکی از سخت‌ترین شرایط قرار گرفتیم که اگر نقدینگی مزاحم کشور را درست مدیریت کنیم، می‌توانیم به رونق اشتغال و به تبع آن رونق اقتصاد امیدوار باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخابات را که رکنی از ارکان دموکراسی در نظام بین‌المللی است، یکی از اقدامات تحسین برانگیز جمهوری اسلامی در اغلب این سال‌ها دانست و گفت: در انتخابات پیشرو نیز مانند آخرین انتخابات (سال 1392)، مردم با حضور حماسی خویش در پای صندوق‌های رای همه جهانیان را متحیر خواهند کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتفاقات اخیری که برای چند تفنگدار آمریکایی در آب‌های ایران اسلامی اتفاق افتاد، با اشاره به عذرخواهی آمریکایی‌ها و همچنین آشکار شدن ورود غیر عمدی آنان، گفت: دولت، وزیر امور خارجه و سپاه پاسداران با مدیریت درست، این ماجرا را به پایان رساندند.

ایران

امریکا و اروپا به اجرای «برجام» متعهدند

گفت و گوی روزنامه ایران با صدراعظم پیشین آلمان که به تازگی به ایران سفر کرده بود تیتر 1 روزنامه ایران است. گرهارد شرودردر این گفت و گو به ایران می گوید: با مقامات ایرانی در تهران گفت‌وگوهای بسیار باز و موفقی داشتم حل اختلافات هسته‌ای به کم کردن شکاف‌های میان ایران و کشورهای جهان کمک زیادی کرد همکاری در زمینه‌های خاص از جمله امور زیربنایی، ‌انرژی،‌ خودروسازی و قطعات خودرو اهمیت زیادی دارد و در حال حاضر ایران هم در شرایطی است که بتواند در این حوزه‌ها همکاری دوجانبه گسترده‌ای با آلمان بعد از حل چالش هسته‌ای داشته باشد.

افراطی‌ها غایبان اصلی مجلس آینده هستند

تیتر 2 ایران نیز یک گفتگو است گفتگوی با علی یونسی، وزیر اطلاعات اسبق و مشاور فعلی رئیس جمهور که از عدم موفقیت افراطیون و موفقیت اعتدالیون در مجلس آینده گفته است. در این گفت و گو می گوید:در انتخابات پیش رو، اصولگرایان معتدل، مستقل ها، اعتدالیون و اصلاح طلبان معتدل موفق خواهند شد رأی مردم را به خود اختصاص دهند رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور، بار دیگر نظریه ایدئولوژیک آن عده‌ای را رد کردند که حاکمیت را از آن مردم نمی‌دانند یا حاکمیت الهی را با حاکمیت مردمی در تعارض می‌دانند اصولگرایان و اصلاح طلبان به عنوان دو بازیگر سیاسی، مانند دو کشتی گیر هستند که قهرمانی خود را مدیون بازی طرف مقابل هستند اساس مجلس آینده تغییر نمی‌کند، گرچه بیشتر طرفدار دولت خواهند بود و افراطیون کمتر در آن نقش خواهند داشت. از این رو، رئیس مجلس آینده راحت تر از حالا می‌تواند مجلس را مدیریت کند.

اعتماد

بازگشت به آن «هشت سال» ممکن است

روزنامه اعتماد در صفحه اول خود با انتشار عکسی از حاتم قادری گفت و گوی خود را با این نویسنده در مورد شرایط روز جامعه و وضعیت روشنفکری ایرانی منتشر کرده است.قادری در این مصاحبه به اعتماد گفته است: همیشه دست به توجیه‌ مان خوب است، در ضعف روشنفکری مان تردیدی نیستدر ضعف روشنفکری مان تردیدی نیست، حیات عمومی ضعیف نشده بلکه ضعیف هست ،عرصه عمومی ساختنی نیست بلکه شکل گرفتنی است، از دولت نمی‌توان انتظار داشت جامعه مدنی را تقویت کند، الان در بین برخی روشنفکران ما نحله‌های مرید‌پروری زیاد است، عرصه عمومی یکپارچه از بین رفته و دیگر امکان بازگشت به آن وجود ندارد.

سید حسن خمینی: امکان آمدن همه به عرصه انتخابات فراهم شود

صحبت های یادگار امام در دیدار جمعی از جوانان اصلاح‌طلب و اعتدالی استان گیلان در حرم مطهر امام خمینی، خبری است که اعتماد آن را در صفحه اول خود تیتر کرده است. این روزنامه به نقل از سایت جماران می نویسد: «ضرورت حضور همه مردم در انتخابات» تاکیدی که یک هفته پیش مقام معظم رهبری داشت. یادگار امام از این تاکید تمجید می‌کند و آن را «بیان زیبای» مقام معظم رهبری می‌داند. سید حسن خمینی اما می‌گوید حضور همه مردم در انتخابات طبق فرمایش مقام معظم رهبری لوازمی دارد. لوازمی که از جمله آن امکان آمدن همه به این عرصه است. این تاکید یادگار امام درست در روزهایی صورت گرفته است که بحث بررسی صلاحیت‌ها در جریان است و از سوی دیگر بازار شایعات تایید نشده در مورد «رد» یا «تایید» صلاحیت‌ها داغ است. در همین روزها یادگار امام هم که خود تابوی حضور در رقابت انتخاباتی را شکسته است از لزوم مهیا شدن «امکان» حضور می‌گوید. سید حسن خمینی به مردم هم توصیه دارد. توصیه به اینکه همگی شان در تعیین سرنوشت جامعه سهیم شوند. سرنوشتی که تنها یک ماه و چند روز دیگر مردم باید آن را تعیین کنند. یادگار امام اما یک توصیه دیگر هم دارد و آن این است که نسل‌های جدید به تجربه نسل‌های قدیم اطمینان کنند و خود به میدان آزمون و خطای مجدد قدم نگذارند. یادگار گرامی امام تاکید کرد: راهی جز سهیم شدن همه مردم و گروه‌ها در سرنوشت جامعه و پیشرفت آن و تن دادن به لوازم این حضور، وجود ندارد. به گزارش جماران، سید حسن خمینی در دیدار جمعی از جوانان اصلاح‌طلب و اعتدالی استان گیلان در حرم مطهر امام خمینی با اشاره به موضوع گسست نسلی در جامعه اظهار داشت: اگر نسل‌های جدید تصمیم بگیرند که اشتباهات نسل‌های قبل را تکرار کنند گسست میان نسل‌ها پدید می‌آید، در حالی که ما باید با عبرت‌گیری از اشتباهات گذشتگان مسیر صحیح را انتخاب کنیم. وی با اشاره به اینکه در دوران معاصر در اثر ورود ابزارهای ارتباطی جدید گسست نسلی به ٥ تا ١٠ سال رسیده است، یادآور شد: چند دهه قبل ابزارهای رسانه‌ای فعلی وجود نداشت و اخبار صرفا به واسطه چند خبرگزاری مطرح مخابره می‌شد، اما امروز با توجه به ابزارهای گوناگون بشری و از جمله رسانه‌ها، ذائقه و بعضا راهکارهای نسل‌های جدید نیز متفاوت از گذشته است که امر مبارکی است؛ اما آنچه به عنوان یک چالش این دوران مطرح می‌شود، گسست نسلی و درس نگرفتن از شکست‌ها و پیروزی‌های نسل‌های پیشین است که باید مراقب آن باشیم. یادگار امام با تاکید بر همراهی و اعتماد میان نسل‌ها، تصریح کرد: بخش‌های مدیریتی میان سال و پا به سن گذاشته باید نسل جوان را باور کند و از سوی دیگر این نسل‌ها نیز به خرد و تجربه نسل قبل اعتماد کنند که در این صورت از گسست نسلی عبور خواهیم کرد. وی لازمه ایجاد اعتماد میان‌نسلی را تمرین این امر در حلقه‌های کاری و اجتماعی کوچک ذکر کرد تا به تدریج در امور کلان تحقق یابد. سید حسن خمینی در ادامه سخنان خود، با اشاره به سخنان برخی حضار در خصوص مشکلات کشور، راه‌حل این مشکلات را اعتماد به مردم دانست و تاکید کرد: حل مشکلات مردم فقط به دست خود آنان ممکن است.

مردمسالاری دینی نیازمند تمرین است

وی با اشاره به تجربه کمونیسم شوروی که یک حزب فکر می‌کرد می‌تواند به جای تمام مردم بیندیشد و مردم مجری آن افکار باشند، تاکید کرد: اینکه یک گروه یا طایفه، ولو با نیت خیر، تصور کند می‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند صحیح نیست و حتی اگر در یک بازه زمانی کوتاه این شیوه جواب دهد در بلندمدت پاسخگو نخواهد بود. سید حسن خمینی با تاکید بر حضور همه بخش‌های جامعه در عرصه حل مشکلات کشور ادامه داد: راهی جز سهیم شدن همه مردم و گروه‌ها در سرنوشت جامعه و پیشرفت آن و تن دادن به لوازم این حضور، وجود ندارد. وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حضور همه مردم در انتخابات آتی گفت: این بیان زیبای مقام معظم رهبری لوازمی دارد که از جمله آن ایجاد امکان آمدن همه به این عرصه است. یادگار امام با بیان این مطلب که مردم‌سالاری دینی نیازمند تمرین است و این گونه نیست که هرکس دم از دموکراسی می‌زند هنگام روی کارآمدن پابند به آن باشد، گفت: شرایط و چارچوب‌ها باید به گونه‌ای باشد که اگر کسی وارد کار شد نتواند از قواعد مردم‌سالاری تخطی کند. سید حسن خمینی با تاکید بر وجود امید در جامعه، یادآور شد: اگر خدا را یاری کنیم او نیز ما را نصرت خواهد کرد و باور کنیم که این وعده‌ای کاذب نیست، چرا که در آیات قرآن نیز تاکید شده است «ان تنصروا‌الله ینصرکم و یثبت اقدامکم»؛ لذا در کارها نباید تعجیل کنیم، بلکه باید با تحمل شرایط امید به خدا را از دست ندهیم تا او کرامت خود را بر ما نازل کند. یادگار امام همچنین در این دیدار به سابقه تاریخی خطه گیلان و مردم آن اشاره کرد و دورانی چون حکومت آل‌بویه، مشروطه، مبارزه با استبداد صغیر، نهضت جنگل و دفاع مقدس را از نقاط پرافتخار تاریخ آن ذکر کرد و گفت: مقاومت مرحوم میرزاکوچک‌خان جنگلی با سرنوشت مظلومانه و افتخار آمیزش یکی از نقاط ارزشمند تاریخ ایران است که میرزا را به یکی از نمادهای پر افتخار تاریخ ایران تبدیل کرده است.

کیهان

ایران در خلیج فارس آمریکا را تحقیر کرد

روزنامه کیهان امروز نیز مانند شماره پیشین خود ترجیح داده است تیتر 1 خود را به موضوع دستگیری ملوانان آمریکایی، اظهارات مقامات آمریکایی در این مورد و بازتاب این اتفاق در رسانه هایی بین المللی اختصاص دهد.

کیهان می نویسد:با گذشت چند روز از آزادی 10 نظامی آمریکایی که این هفته در آب‌های ایران بازداشت شدند، این مسئله هنوز در رأس اظهار نظرهای مقامات آمریکایی قرار دارد و حتی بخش زیادی از مناظره روز گذشته جمهوری‌خواهان را هم که می‌گفتند ایران «واشنگتن را تحقیر کرده»، به خود اختصاص داد.

حملات تروریستی در اندونزی7 کشته و 2۶ مجروح برجای گذاشت

این روزنامه در خبر دیگری با انتشار عکسی از انفجارهای اندونزی در صفحه اول خود به حملات تروریستی داعش در اندونزی و شرق آسیا پرداخته است.

کیهان در این مورد آورده است:

داعش پنج‌شنبه با انجام عملیات در پایتخت اندونزی، در این کشور شرق آسیا عملاً اعلام موجودیت کرد. در این عملیات تروریستی، ابتدا یک نفر مقابل مرکز خرید «ساریناه» جاکارتا دست به عملیات انتحاری زد و سپس تیراندازی دیگر تروریست‌ها آغاز شد و به مدت سه ساعت ادامه یافت، که با عملیات انتحاری دوم و پرتاب نارنجک نیز همراه بود.

این تیراندازی کم‌کم به درگیری متقابل میان تروریست‌ها و نیروهای امنیتی تبدیل شد و نهایتاً با مرگ پنج تروریست‌، درگیری نیز پایان یافت. علاوه بر این پنج نفر، یک غیرنظامی تبعه کانادا و یک مرد اندونزیایی کشته شدند و شمار مجروحان حادثه نیز 26 نفر اعلام شد که شماری از آن‌ها از اتباع خارجی هستند.

شرق

آب به آسیاب رقیب

سردبیر روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود به تحلیل وضعیت اصول گرایان در دوران فعلی پرداخته است.

غلامی می نویسد: این بار می‌خواهم آب به آسیاب رقیب بریزم و با برخوردی به‌ظاهر صادقانه و از سر خیرخواهی، اصولگرایان و رسانه‌هاشان را نقد و تحلیل کنم، تا بگویم چرا جایگاه و به‌معنای دقیق‌تر اثرگذاری سابق را ندارند. شاید این‌دست تحلیل‌ها به فکرشان وادارد و دست از برخوردهای گذشته بردارند. گرچه بعید است چنین شود و هنوز که هنوز است آنها بی‌بدیل در عرصه‌های ممنوعه سیاست، یکه‌تازی می‌کنند و ممکن نیست در همین دوران هم از میان رسانه‌های منتقد و مخالفِ آنها کسی جرئت کند یا هوس هماوردی با این‌ رسانه‌ها به سرش بزند. از همین‌جا می‌توان نتیجه گرفت که ضعف موجود در اصولگرایان و رسانه‌هاشان با دولت یازدهم ارتباطی ندارد. آنها از این لحاظ، همان اقتدار سابق را دارند که درست یا غلط در تمام دولت‌ها حرف‌شان را به کرسی بنشانند. اما در مواجهه با دولت یازدهم در این امر ناکارآمداند و این ناکارآمدی به قدرت دولت روحانی بازنمی‌گردد، بلکه تماما ناشی از ضعف حاکم بر اصولگرایان و رسانه‌هاشان است. به‌راستی چه چیز این‌گونه ضعیف‌شان کرده است؟ برای اصولگرایان و رسانه‌هاشان، دوران اصلاحات، دورانِ طلایی محسوب می‌شود و جالب اینکه اصلاح‌طلبان و روزنامه‌هاشان نیز همان روزگار را دوران طلایی خود می‌دانند. بالاخره اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در این نکته نوستالژیک اتفاق‌نظر دارند که در دولت اصلاحات، اثرگذارتر بودند. ناگفته پیداست که اصلاح‌طلبان و رسانه‌هاشان در مقایسه با اصولگرایان، در وضعیت بهتری قرار دارند.

اما اگر بخواهیم از مقایسه‌های کلاسیک، یعنی «قیاس» بین خود و دیگری دست برداریم و به «تفاوتِ» خود با خود بپردازیم، نتیجه‌ای دیگر به‌دست می‌آید، اینکه اصلاح‌طلبان امروز با اصلاح‌طلبان دیروز در اثرگذاری بسیار ناتوان‌تر شده‌اند. اصلاح‌طلبان همیشه در عقبه خود مردمی را داشته‌اند. این مردم، به‌دلیل مواضع و برخوردهای آنها در این سالیان کم‌وزیاد شده‌اند اما به‌کلی از بین نرفته‌اند. اصولگرایان هم «ما نیز مردمی» بوده‌اند که طرفدارانشان را با شمایلی هویتی و گاه منفعتی سر‌و‌سامان داده و وارد کارزارهای انتخاباتی کرده و برخی مواقع هم در برابر مخالفانشان قرار داده‌اند. اصولگرایان و رسانه‌هاشان تا قبل از خرداد نودودو، همواره کم‌وزیاد قدرتِ هژمونیک‌کردن افکار و خواسته‌هاشان را داشته‌اند اما اینک قادر نیستند جریانی را در جامعه راهبری کنند، حتا جریانی کاملا کلاسیک و گوش‌به‌فرمان را. زمان زیادی از دورانی نگذشته که رسانه‌های اصولگرا می‌توانستند فکر یا موضعی سیاسی را تبلیغ و طرفدارانشان را تهییج کنند تا ایده‌ای سیاسی عملیاتی شود، یا برعکس اگر طرفدارانشان دست به عمل سیاسی خودانگیخته یا برساخته زدند، به‌سرعت آن را تئوریزه کرده، شکل و محتوایی جدی به آن بدهند تا از آنِ خود کنند. اگر اصولگرایان و رسانه‌هاشان بپذیرند که اثرگذاری‌ خود را از دست داده‌اند باید علت را در درون خود جست‌وجو کنند. پرتاب این پرسش به بیرون از دایره خودی‌ها فقط ناامیدی و یأس‌شان را تسکین خواهد داد، وگرنه واقعیت همواره پابرجاست. این روزها اصولگرایان از سیاست، بسیار آموخته‌اند و گرچه این تجربیات را به‌کار نمی‌بندند، اما آموخته‌اند که سیاست، تنها شناختِ سیاست یا نیروهای سیاسی نیست، که ابداع و خلق سیاست است؛ ایده‌ای که هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان به آن نیازی جدی دارند. اصولگرایان تا دیروز با تئوری دوگانه‌سازی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها توانستند هر از چند گاهی در رقابت‌ها و جدل‌های سیاسی پیروز میدان باشند، اما اصرار و استفاده بیش از حد از این تئوری در گذر زمان، نتیجه‌ معکوس داد. از نمونه‌های بارز آن هم، کُدگذاری روزنامه‌های اصلاح‌طلب به روزنامه‌های «زنجیره‌ای» بود. این کدگذاری‌ها ابتدا موجب شد اصولگرایان به رسانه‌های اصلاح‌طلب بی‌اعتماد شوند و بر آنها خشم گیرند، اما در گذر زمان و با پافشاری این روزنامه‌ها بر مواضع‌شان و از سوی دیگر عملکرد اصولگرایان خصوصا در دوره احمدی‌نژاد، موجب شد کدگذاری زنجیره‌ای نه‌تنها ضدارزش‌بودن را تداعی نکند، که ‌نوعی ارزش را نیز نشان دهد. دامنه این رویکرد به جایی رسید که اصولگرایان با گرته‌برداری از کدگذاری روزنامه‌های اصلاح‌طلب، دست به برخوردهای زنجیره‌ای با رویدادهای داخلی و خارجی زدند.

سیاست، شناختِ سیاست و تبعات و نیروهای تأثیرگذار در آن نیست. سیاست، ابداع و خلق آن است. در این زمینه پیامد ناخواسته رفتار رسانه‌های اصولگرا، سیاستی خلق کرد به نفع اصلاح‌طلبان. وقت آن رسیده که اصولگرایان و رسانه‌هاشان بدانند با برخوردهای پوزیتیویستی نمی‌توانند سیاستی ابداع کنند. زیرا همواره در مسائل به‌دنبال علت می‌گردند و بعد که علت را یافتند به اثبات آن می‌پردازند. در کوتاه‌مدت با درشت‌نمایی و حذف معلول‌ها می‌توان به نتیجه دلخواه رسید اما معلول‌ها همواره یک علت یا علت‌های ثابت ندارند. دل‌دردِ یک بیمار تنها به‌خاطر پرخوری نیست و می‌تواند چند علت دیگر داشته باشد. کمتر زمانی پیش آمده که اصولگرایان دست به تبیین و تحلیلِ علت‌ها بزنند. هرکس هم که نقدشان کرده و بر آنها خُرده‌ای گرفته، با شبیه‌سازی و تک‌صداکردنِ صداهای متفاوت در مقام پاسخ برآمده‌اند. یعنی علت‌ها را مقایسه کرده‌اند اما از این قیاس به تفاوت‌ها نرسیده‌اند، بلکه به مشابهت دست یافتند. با کنارگذاشتن تفاوت‌ها و چنگ‌زدن به تشابهات ساده‌تر، می‌توان معلول‌ها را حذف کرد. رسانه‌های اصولگرا پر از شبیه‌سازی منتقدان و مخالفانِ آنها با چهره‌ها و جریان‌های منفی صدر اسلام است. به نظر می‌رسد این روش هم اثرگذاری خود را حتا میان موافقان اصولگرایان از دست داده است. دیگر کمتر کسی است که به این شبیه‌سازی‌ها باور داشته باشد یا آن را جدی بگیرد.

سیاست شناختِ سیاست نیست، خلق و ابداع آن است. مسئله‌ای که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید بدانند. اینک پرسشِ دیگری پیش می‌آید: اگر اصولگرایان و رسانه‌هاشان قادر نیستند جریانی را راهبری کنند و تئوری‌ای را عملیاتی سازند، پس حیات آنها به چه چیزی وابسته است؟ شاید اصولگرایان و رسانه‌هاشان دیگر هژمونی پیشین را نداشته باشند، اما هنوز از اتوریته‌ای جدی برخوردارند؛ اتوریته‌ای که می‌تواند جایگاه آنها را حفظ کند و طرفداران‌شان را مجاب و مخالفان‌شان را مرعوب کند. اما اگر آنها به همین نیرو (اتوریته) بسنده کنند، در آینده‌ای نزدیک پشیمان خواهند بود. با اتوریته، نه سیاستی خلق می‌شود و نه حتا شناختِ سیاست رخ می‌دهد. تکیه بر اتوریته، آخرین تیر ترکش سیاست است.

رویارویی توییتری/ صف سوپرتانکرها برای خرید نفت ایران/ سلطنت‌طلب‌ها قتل‌های زنجیره‌ای راه انداختند

انتشار عکس محمد جواد ظریف با تلفن همراه و پاسخ تویتری وی به گستاخی وزیر امور خارجه امارات، موضوع رفع تحریم ها وگشایش بازار نفتی ایران دو گزارشی است که روزنامه شرق در صفحه نخست خود آنها را تیتر کرده است. همچنین صحبت های سردار نقدی در در همایش بزرگداشت شهدای خبرنگار و روز بسیج رسانه، سوژه دیگر شرق در صفحه اول خود است. نقدی در این همایش گفته است: سلطنت‌طلب‌ها قتل‌های زنجیره‌ای راه انداختند.

رسالت

تایید صلاحیت محکومین قضائی، یک ترفند جدید است

روزنامه رسالت در بخش تحلیل رویدادهایش نوشته است: مدیرمسئول روزنامه کیهان در بوشهر گفت: کسی که نقشه راه در اختیار نداشته باشد گمراه می‌شود و افرادی که نقشه دشمن را نشناسند ممکن است در مسیر فریب قرار گیرند. به گزارش تسنیم، حسین شریعتمداری در مجمع عالی بسیج استان بوشهر با بیان اینکه ایران همه ماهیت آمریکا را از او سلب کرده است افزود: به همین سبب برخی افراد ساده لوح و در مواردی احمق هستند که فکر می کنند دشمن تبدیل به رقیب و بعد ازآن به شریک و پس ‌از آن به دوست تبدیل می‌شود. وی تاکید کرد: مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، حریف هیچ‌گاه از سناریوی سوخته مانند سال 88 استفاده نخواهد کرد و ما باید متوجه نقشه‌های جدید و تازه به نام نفوذ باشیم. شریعتمداری به نفوذ دشمن در ساختار نظام، مراکز تصمیم‌ ساز و سیاست پرداز پرداخت و افزود: دشمن برای نفوذ نیاز به افراد باسابقه در نظام که مردم او را بشناسند، دارد که در این زمینه برنامه‌ ریزی مدونی کرده است. وی با بیان اینکه از افرادی که تابلو و شناسنامه آنها متغیر است بترسید، عنوان کرد: در آستانه انتخابات، فرم‌ها در حال تغییر است و مردم باید متوجه این تغییرها باشند و به افرادی که دل آنها با آمریکاست رای ندهند. مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: هیئت اجرایی در بسیاری از شهرها افرادی را که سابقه محکومیت قضائی داشتند، تأیید کرد و این حرکت یک ترفند و شیوه جدید است.

آرمان

راهی جز سهیم کردن مردم نداریم / امروز؛ اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس

روزنامه آرمان نیز مانند بیشتر روزنامه های امروز صحبت های یادگار امام در جمع جوانان اصلاح طلب مازندران را در صفحه اول خود منتشر کرده است، با این تفاوت که آرمان تقربا ¼ صفحه اول خود را به عکس سید حسن خمینی اختصاص داده است.

این روزنامه در گزارش دیگری در پاین صفحه اول خود به موضوع ائلام نتایج برسی صلاحیت های داوطلبین مجلس پرداخته است. آرمان در این مورد می نویسد: انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و اقبال معنادار مردم به دکتر روحانی علاوه بر پیامدهای مثبتی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره در پی داشت، در حوزه مشارکت فعال سیاسی و همچنین حضور پویای اقشار و گرایشات مختلف در صحنه سیاسی کشور نیز بسیار موثر بود. از همین رو بود که در این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان رهبری با موجی از حضور داوطلبان کاندیداتوری با سلایق، گرایشات و سوابق مختلف روبه‌رو بوده‌ایم. در این دوره 12هزار و 123 نفر در سراسر کشور برای کسب 290کرسی مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند. این در حالی است که در دور نهم ۵۳۸۲ نفر ثبت‌نام کرده بودند.از سویی در این دوره 801نفر در سراسر کشور برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند که آمار قابل توجهی است. از سوی دیگر داوطلبان مجلس شورای اسلامی مرحله اول بررسی صلاحیت‌های خود را که در واقع همان بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات اجرایی انتخابات با استعلام از مراجع چهارگانه که شامل وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و اداره ثبت احوال است گذرانده‌اند و اکنون به انتظار نتیجه نهایی تایید صلاحیت‌ها توسط هیات نظارت شورای نگهبان نشسته‌اند. در مرحله اول تاییدصلاحیت‌ها توسط هیات اجرایی وزارت کشور بیش از 90درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده و تنها ۶ درصد، ردصلاحیت شدند. در این راستا خبرهای گوناگونی نقل محافل سیاسی و انتخاباتی شد که توجهات را به خود جلب کرد. از ردصلاحیت برخی نمایندگان فعلی گرفته تا تایید صلاحیت‌های صددرصدی برخی حوزه‌ها.

اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها

روز گذشته سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در سخنان از پایان بررسی صلاحیت‌ها در هیات نظارت و اعلام آن تا پایان وقت اداری شنبه 26 دی ماه (امروز) خبر داد. سیامک ره‌پیک گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان وقت اداری 26دی به اتمام می‌رسد و دلایل ردصلاحیت‌شدگان به طور مستند به آنها اعلام خواهد شد. وی در خصوص روند بررسی صلاحیت داوطلبان هم تاکید کرد: بعد از بررسی‌هایی که در هیات اجرایی صورت گرفت، فرصتی برای اعتراض بود؛‌ در این فاصله هیات‌های نظارت استانی پرونده‌های داوطلبان اعم از کسانی که در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند یا غیر آنها را بررسی کردند. ره‌پیک افزود: این کار در حال انجام است و امیدواریم در مهلت باقیمانده تمام پرونده‌های مربوط به داوطلبان، چه کسانی که در مراحل قبلی رد صلاحیت شدند و چه کسانی که به شکل دیگری پرونده‌شان بررسی شده است، مورد بررسی قرار گیرد و نتایج اعلام شود.سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داد: بر اساس زمان‌بندی قانونی، 26دی باید بتوانیم نتایج را اعلام کنیم که امیدواریم در موعد مقرر این کار انجام شود. وی با بیان اینکه صحبت درباره نسبت تأیید، رد و عدم احراز زود است، افزود: طبیعتا در بین پرونده‌هایی که وجود دارد و در حال رسیدگی هستیم گروهی شرایط قانونی دارند که تأیید صلاحیت می شوند، گروهی به دلیل موانع قانونی، قطعا شرایط تأیید صلاحیت را ندارند چراکه طبق اعلام‌های صورت گرفته مراجع رسمی و نیز تحقیقات، آنها طبیعتا ردصلاحیت خواهند شد. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: گروهی هستند که به دلایل گوناگون شرایط را احراز نکرده‌اند و بر اساس مبانی حقوقی و مقررات حقوقی، این گروه در واقع شرایط را احراز نمی‌کنند، البته در فرصتی که دارند می‌توانند مدارکشان را ارائه کنند که نشان دهد آن شرایط را داشته‌اند یا آن شرایط را می‌توانند احراز کنند.

قانون

بهره جناحی از شهد‌ای هسته ای

روزنامه قانون در شماره شنبه خود به نقد‌ موضوع تقلیل ارزش های ملی به سطح بازی‌های گروهی و بهره برداری جناحی گروه های سیاسی از شهدای هسته ای پرداخته است. در این یاداشت آمده است: هر د‌و از شهد‌ای هسته‌ای کشور هستند‌. مسعود‌ علیمحمد‌ی، د‌کترای فیزیک‌(هسته‌ای) د‌ر تاریخ 22 د‌ی 88 به شهاد‌ت رسید‌ و مصطفی احمد‌ی‌روشن د‌انش آموخته شیمی د‌ر تاریخ 21د‌ی 90 به فیض شهاد‌ت نائل آمد‌.هر د‌وی این د‌انشمند‌ان هسته‌ای قربانی تروریسم هد‌ایت شد‌ه‌د‌شمنان مشترک ایران بود‌ند‌.هر د‌و از فرزند‌ان برومند‌ و نابغه این مرز و بوم بود‌ند‌، که عمر‌شان را صرف مطالعه و توسعه یکی از پیشرفته ترین علوم روز د‌نیا کرد‌ند‌. اما چرا جریان های سیاسی که خود‌ را مد‌افع نظام، انقلاب و ارزش‌های شهاد‌ت و ایثار می‌د‌انند‌، از این د‌و شهید‌ نجیب تصاویر متفاوتی منعکس می‌کنند‌!؟

این د‌رحالی است که با تفکر و د‌رنگ د‌ر بیانات رهبرمعظم انقلاب د‌ر قالب پیام‌ها به مناسبت شهاد‌ت شهید‌ان علیمحمد‌ی‌و احمد‌ی روشن، هیچ تفاوت بیانی را نمی‌بینیم:«شهاد‌ت استاد‌ د‌انشمند‌ مرحوم آقای د‌کتر مسعود‌ علیمحمد‌ی رضوان ا... علیه را به ماد‌ر و همسر و خاند‌ان گرامی‌اش و به همه‌ د‌وستان و شاگرد‌ان و همکارانش تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. سید‌علی خامنه‌ای،

25/د‌یماه/1388»

«شهاد‌ت د‌انشمند‌ نخبه‌ جوان، شهید‌مصطفی احمد‌ی روشن، اند‌وه د‌یگری بر د‌ل د‌وستد‌اران د‌انش و متعهد‌ان به پیشرفت جمهوری اسلامی نهاد‌. ما همگی شریک غم پد‌ر و ماد‌ر و همسر و فرزند‌ این جوان مظلوم و برجسته و سرافرازیم. سید‌علی خامنه‌ای

22/د‌یماه/1390»

برخورد‌گزینشی با شهد‌ا

د‌رماجرای بعد‌ از انتخابات 88 هر یک از د‌و جناح سیاسی ایران کوشید‌ند‌ تا برای اثبات حقانیت خود‌ به ارزش‌های فراگیر ملی د‌ست اند‌ازی کنند‌!گروهی سعی کرد‌ند‌ خانواد‌ه فرماند‌ه های شهید‌ د‌وران د‌فاع مقد‌س را همسو و هم پیمان خود‌ نشان د‌هند‌ . د‌ر همان د‌وران خبری د‌ر رابطه با همسویی شهید‌ علیمحمد‌ی با یکی از جریانات عرصه سیاسی د‌ر انتخابات منتشر شد‌. هد‌ف رسانه‌های خارجی، از انتشار یا بزرگ‌نمایی چنین اخباری به حتم شکاف د‌ر میان خانواد‌ه انقلاب است،اما رسانه‌های د‌اخلی به ویژه رسانه‌های منتسب به جریان پیروز انتخابات از این توطئه استقبال کرد‌ند‌! و بعد‌ از آن شهید‌ د‌انشمند‌ هسته‌ای مسعود‌ علیمحمد‌ی د‌ررسانه های آنها کمرنگ و سرانجام محو شد‌؟همین چند‌ روز گذشته سالگرد‌ شهاد‌ت این شهید‌ بود‌ اما د‌ر رسانه‌های به ظاهر مد‌افع شهید‌ و شهاد‌ت و همانانی که برنامه هسته‌ای را میراث شهید‌ان می‌د‌انند‌، خبری از وی نبود‌!نه یاد‌ی شد‌ و نه مراسمی برگزار شد‌!

استفاد‌ه از نام‌احمد‌ی‌روشن

احمد‌ی روشن از شهد‌ای مظلومی است که هم قربانی تروریسم شد‌ه است و هم قربانی سوءاستفاد‌ه برخی جناح‌های د‌اخلی. برای مرد‌م ایران، به طور حتم شهد‌ا د‌ر د‌فاع از اسلام، نظام و میهن سهم یکسانی د‌ارند‌.شهید‌ شلمچه با شهید‌ هسته‌ای و شهید‌ مرزهای سیستان و بلوچستان تفاوتی ند‌ارد‌.اما یک جریان سیاسی همواره کوشید‌ه‌است تا با برکشید‌ن یک شهید‌، نسبت به شهید‌ان د‌یگر، چنین باور عمومی را به چالش بکشد‌! نامگذاری چند‌ین خیابان و برگزاری چند‌ین مراسم همراه با سکوت نسبت به شهید‌ان همد‌ل و همسوی آن شهید‌، مصد‌اق همین د‌وگانه بازی هاست!

ازشهید‌ان چه می‌خواهند‌!؟

موضوع تقلیل ارزش‌‌های فراگیر اسلامی و ملی د‌ر سطح رفتارها و بازی‌های سیاسی که از بیماری های بد‌خیم جریانات سیاسی ایران است. یک جناح چنان وانمود‌ می‌کند‌ که گویی اگر شهید‌ان زند‌ه بود‌ند‌ همه د‌ر حزب و گروه آنها ثبت‌ نام کرد‌ه و به راه‌ آنها می‌رفتند‌! این رفتار‌ها البته از ارزش علیمحمد‌ی‌‌ها و احمد‌ی‌روشن‌ها نمی‌کاهد‌، اما جامعه را د‌چار بحران ذهنی و آشفتگی رفتاری می‌کند‌.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.