سردار منتظرالمهدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، همه ما بیش و کم بر این واقعیت دلپذیر و خوشایند اذعان داریم که تعطیلات نوروز امسال بهتر از سالیان گذشته بود و لاجرم برای بسیاری از شهروندان به عنوان تجربه ای نیکو در انباره خاطرات و یادهای مثبت، اندوزش شد. به ویژه دلپذیری و خرمی این تجربه از آن رو، نمایان تر از همیشه بود که امنیت اجتماعی را نه تنها در بعد جانی بلکه در ابعاد مهم دیگری همچون امنیت روانی – مالی و اخلاقی ، فزونی بخشید.

شواهد فراوانی را می توان در تأیید این ادعا نشان کرد و شمرد؛ لیکن یادآوری تنها شماری از آن شواهد وافی مقصود خواهد بود.

  1. در ایام تعطیلات نوروز امسال در مقایسه با تعطیلات نوروزی سال پیش، آمار جان باختگان حاصل از تصادفات حدود 10 درصد کاهش یافت. گر چه این کاهش بی نیاز به هیچ استدلالی همه ما را خرسند و شادمان می کند اما جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان در این ایام نیز همچون همیشه روان ما را آزرده می کند و شادی ما را کاهش می دهد. اما یادآوری یک نکته مهم نیز در این خصوص ضروری می نماید و آن کاهش نسبت جان باختن به مجروح و مصدوم شدن حاصل از حوادث رانندگی است. تأمل در این آمارها نشان از آن دارد که رفتار رانندگی شهروندان ما بهبود یافته است و رفتارهای پرخطر رانندگی، به ویژه رانندگی با سرعت غیرمجاز و به صورت تکانشگرانه  و غیرعادی، به میزان قابل توجهی از میان رفته است. این آمارها  به ویژه از آن رو ما را امیدوارتر می کند که دریابیم اولاً در تعطیلات نوروزی امسال حجم مسافرت حدود 10 درصد افزایش یافته است و حجم خودروهای ما در تعطیلات امسال قریب دو میلیون بیش از سال قبل بوده است.
  2. روابط میان شهروندان کشورمان در تعطیلات نوروز امسال نسبت به سال قبل بهبود یافته است. کاهش حدود 6 درصدی تعارضات  و تنش های میان فردی در تعطیلات نوروز امسال تنها یکی از شاخص های حاصل بهبود روابط است. این شاخص خود گویای این واقعیت است که ظرفیت تحمل مردم و مداراگری و نیز پرهیز از رنجیدن و رنجاندن در آنان بهبود یافته است و لاجرم امید آن است که این ظرفیت روز به روز افزون یابد و روزی رسد که در جامعه ما نشانی از خشم و خشونت و پرخاشگری نباشد.
  3. آمارهای دقیق  و موثق نشان از آن دارند که از میان هفت نوع سرقتی که کارشناسان و کارآگاهان آگاهی از آنها با عنوان "سرقت مهم " یاد می کنند، پنج درصد کاهش و روند کشفیات بیش از 3 درصد بهبود یافته است. این کاهش نه تنها امنیت اجتماعی (بعد عینی) ، بلکه احساس امنیت اجتماعی (بعد ذهنی) را نیز فزونی بخشیده است. نیازی به گفتگو  نیست که افزایش امنیت اجتماعی (خواه در بعد عینی و خواه در بعد ذهنی) شادی و نشاط بهاری را برای شهروندان به ارمغان می آورد. اما، این را نیز باید به خاطر داشته باشیم که سرقت های خرد (نظیر سرقت وسایل داخل خودرو یا سرقت برخی اشیاء و لوازم شخصی و ... ) در این ایام  به میزان 2 درصد افزایش داشته است. این افزایش حاوی این پیام است که مراقبت از اموال و رعایت نکات امنیتی باید بیش از پیش توسط مردم افزایش یابد.
  4. عامل مهم دیگری که بیش از پیش امنیت و نشاط را برای شهروندان به ارمغان آورده اند کاهش چشمگیر و 14 درصدی انواع شرارت (اعم از چاقو کشی، قمه کشی و ... ) بوده است. یعنی مجموعه عوامل مختلف (عوامل مربوط به پلیس و مردم ) موجب شده است تا طی حدود 20 روز در سراسر کشور حدود دویست مورد  شرارت به وقوع بپیوندد که در اغلب این موارد نیز پلیس بلافاصله به " مداخله موثر " پرداخته و مانع از استمرار رفتارهای شرارت آمیز شده است.

حال اجازه دهید به این پرسش پاسخ دهیم که چه عواملی این چنین تعطیلات عید امسال را برای اغلب ما خوشایند و دلپذیر ساختند و موجب ارتقای امنیت عمومی و افزایش نظم و انضباط اجتماعی شدند؟ به زعم و باور من پاسخ این پرسش را باید در سه عامل  جستجو کنیم. عامل نخست رفتار مسئولانه " یکایک هموطنانمان است" همه شواهد نشان از آن دارند که اغلب شهروندان ما، خواه در رفتار رانندگی، خواه در تعامل با دیگران و خواه در استفاده از طبیعت و نظایر آن، رفتاری مسئولانه و هنجارمند دارند. آشکار است که این نوع رفتار نشان از تعالی فرهنگی جامعه و ارتقای اخلاق اجتماعی دارد. عامل مهم دوم " نظام اطلاع رسانی روشنگرانه و همسو و دقیق به کشورمان است. با اندکی تامل در محتوای اطلاع رسانی، آموزشی و روشنگری رسانه های مختلف کشور، اعم از رسانه ملی، مطبوعات و رسانه های اجتماعی و فضای سایبر، نشان از اهتمام جدی همگان  برای بهبود و ارتقای  اخلاق و رفتار اجتماعی دارد. سرانجام، سومین عامل موثر و مهم در بسط امنیت اجتماعی و ارتقای نظم و انضباط عمومی، مدیریت و حضور هوشمندانه پلیس بوده است. امسال  پلیس همچون سالیان پیش و با هوشمندی و چابکی و تجربه فزون تر، همه توان و تلاش خود را به کار بست تا نوروزی امن و پر نشاط برای شهروندان رقم بزند. مردم شریف کشور نیز در همراهی و همگامی با پلیس سنگ تمام گذاشتند.

خلاصه آنکه، خاصیت هم افزایانه (سینرژیک) این سه عامل یعنی ایمنی، رفتار مسئولانه مردم، اطلاع رسانی دقیق و به موقع و مدیریت هوشمندانه پلیس ، تعطیلاتی به یاد ماندنی و تجاربی مالامال از نشاط برای مردم عزیز کشورمان به ارمغان آورد. امید دارم تعامل مبارک این سه عامل در سایه الطاف الهی همچنان استمرار یابد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.