یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

شمیران، شمعِ ایران

 

از آغاز دوره چهارم شورای شهر تهران و با انتخاب به‌عنوان نخستین رئیس شورای این دوره در سال اول، رویکرد جدیدی را برای حضور در شهر و میان مردمان مناطق 22 گانه شهر آغاز کردم. از این‌رو یکی از روزهای هفته را، که از روزهای غیرکاری شورا بود، به بازدید یکی از مناطق 22گانه تهرانشهر اختصاص دادم. این دیدارها با محوریت موضوعات مختلف و مسائل مبتلا تهران در طول چهارساله شورای چهارم ادامه پیدا کرد. در این بازدیدها، که با برنامه‌ریزی خاصی صورت می‌پذیرفت، در نقاط مختلف منطقه که کمتر مورد توجه و بازدید بود، حضور یافته و مسائل، مشکلات، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های محلات مختلف محله از نزدیک رصد شد که تأثیر زیادی در انتقال و طرح مسائل مهم منطقه و محلات در صحن شورای شهر، در دوره یک ساله ریاست و بعد آن داشت. ارتباط با شخصیت‌های تأثیر‌گذار ملی و محلی هر منطقه و ارتباط دادن آنها با مجموعه مدیریت شهری نیز از اهداف دیگر این بازدیدها بود و در میان مناطق مختلف شهر، منطقه یک به این لحاظ، پایگاه و جایگاه زندگی و فعالیت بسیاری از شخصیت‌ها و بزرگان شهر بوده است.

 منطقه یک، که روزگاری خاستگاه باغ‌ها و درختان سربرافراشته تهران بود و امروز نیز کم و بیش به طبیعتش شناخته می‌شود، در شمالی‌ترین و مرتفع‌ترین بخش تهران قرار گرفته است. وسعت محدوده این منطقه نزدیک به 64 کیلومتر است که طبق سرشماری سال 1390، در حدود 439 هزار نفر در این منطقه ساکن بوده‌اند. بر اساس تقسیمات شهری امروز، این منطقه دارای 26 محله است که هرکدام از آنها سابقه تاریخی طولانی دارند و از با هویت‌ترین محله‌های شهر تهران به حساب می‌آیند. محله‌های این منطقه تا پنجاه-شصت سال پیش، همگی از روستاهای شمیران بودند. در گذشته‌های دور، منطقه شمیران بخشی از ناحیه قصران به حساب می‌آمد. قصران معرب کلمه «کوهسران» سرزمینی در میان ری باستان تا مرز مازندران بود. تهران خود نیز یکی از روستاهای قصران به شمار می‌رفت. در مجموع نود بازدیدی که در طول این چهارسال به‌صورت کامل از مناطق مختلف صورت گرفت، ده برنامه به طور کامل و هفت برنامه به صورت موضوعی(نخستین آن آبان 92 و آخرینِ آن اسفند 95 بود) به بازدید و نظارت از منطقه یک اختصاص داشت که بیشترین بازدید در بین مناطق دیگر را شامل می‌شود.

در این هفده برنامه، از 91 نقطه منطقه یک بازدید صورت گرفت و با افراد حاضر در آنجا پیرامون شهر صحبت نموده، نقطه نظرات آنها را راجع به مسائل مورد بحث شنیدم و در مجموعه شورا و گروه‌های کارشناسی مختلف شورا، آنها را مطرح نمودم. از نقاط مورد بازدید این منطقه می‌توانم به بیمارستان شهدای تجریش، مؤسسه خیریه دهش‌پور، موزه موسیقی، قبرستان ظهیرالدوله، مرکز فرهنگی خراسان، بیمارستان مسیح دانشوری، منزل مرحوم دکتر طاهره صفارزاده، آستان مقدس امامزاده قاسم، مسجد جامع چیذر، محله باغ فردوس، مدرسه جلال آل احمد، کوچه زغالی‌ها، منزل تاریخی حضرت امام، مجموعه کاخ سعدآباد، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، منزل استاد سید عبداله انوار، مرکز توانبخشی جانبازان ثارالله و عیادت از جانبازان قطع نحاعی عزیز و شنیدن صحبت‌ها و دیدن مشکلات آنها، منطقه حفاظت شده ورجین، غار موزه وزیری، تکیه تاریخی دربند، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، خانه جلال و سیمین، خانه نیما یوشیج، خانه کودکان زنجیره امید، تکیه حصار بوعلی و دیدار با آیت‌الله حکیم، حمام تاریخی دزاشیب و... اشاره کنم. دیدار‌ها و بازدیدهایی که فراتر از یک کار تشریفاتی و دقیقاً با هدف شناسایی مشکلات و تلاش برای حلِ آنها بود.

بر اساس بازدیدهایی که در این دوره از این منطقه انجام شده و همچنین بر اساس مطالعاتی که درباره مسائل شهری مختلف در این منطقه داشتم و همچنین بر اساس گفت‌و‌گوهایی که در طی این سال‌ها با مردم این محله و منطقه داشتم، مهم‌ترین مشکلات مردمِ این منطقه را مشکلات ناشی از ساخت‌وساز و بلندمرتبه‌سازی و گودبرداری‌های بی‌رویه، مشکلات ناشی از ترافیک، تخریب باغ‌ها و تغییر کاربری آن‌ها، مشکلات ناشی از بافت فرسوده، تخریب اماکن تاریخی، نابسامانی برخی اماکن عمومی و ایجاد فضاهای بی‌دفاع شهری، مشکلات و دغدغه‌های نگهداری اماکن تاریخی، مشکلات ناشی از کم توجهی به حفظ فضای سبز و قطع درختان، مشکلات دفع فاضلاب و آب‌های سطحی، مشکلات ناشی از وجود حاشیه‌نشینی و اسکان غیر رسمی در برخی محلات، مشکلات ناشی از کمبود تسهیلات مرتبط با مدیریت بحران، مشکلات ناشی از بی‌توجهی به قنات‌های قدیمی منطقه و مشکلاتی از این دست می‌دانم.

در بازدیدهایی که طی این چهار سال از بخش‌های مختلف منطقه یک داشتم، علاوه بر نظارت و انتقال مباحث و مسائل این منطقه به مجموعه شورای اسلامی شهر تهران و طرح آنها در صحن و بخش‌های مختلف کارشناسی شورا، پیشنهادهایی نیز در حاشیه این بازدیدها ارائه نمودم و موضوعاتی با مسئولان و سازمان‌های ذیربط مورد مذاکره قرار گرفتند که مهم‌ترین آنها عبارت است از: مرمت و بازسازی تکیه‌های تاریخی، باززنده‌سازی پیشه‌های قدیمی، بهسازی و بازپیرایی محوطه کاخ سعدآباد، بازپیرایی و نورپردازی موزه موسیقی، انتشار دفتر نت‌های موسیقی دکتر حسابی، ساماندهی بازار تجریش، بازطراحی خانه سیمین و جلال به همان شکلی که در زمان حیات ایشان بوده است، تبدیل منزل مرحوم طاهره صفارزاده به سرای قرآنی و...

منبع: روزنامه ایران

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.