احمد سلامی‌تبار نویسنده و مترجم اظهار کرد: آلودگی آب و آلودگی هوا نباید عادی شود، بلکه نسبت به تمام آلاینده‌ها باید اعتراض کنیم و انتقاد کنیم. در هر زمینه‌ای که هستیم، عکاس هستیم، نویسنده هستیم، خبرنگار هستیم، بگوییم و در مورد این معضلات یادآوری کنیم تا عادی نشود.

به گزارش خبرنگار جماران؛ همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی مراسم رونمایی از کتاب «بازگشت به هور» ترجمه‌ی احمد سلامی‌تبار و صالح آلبوغبیش در عصر روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در اهواز برگزار شد.

احمد سلامی‌تبار در این مراسم اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ بعد از خواندن کتاب «عرب‌های هور» که توسط محمد جواهرکلام ترجمه شد، متوجه شدم که کنار این نویسنده شخص دیگری نیز او را همراهی می‌کرد. که با تحقیقات بیشتر دریافتم که این شخص خبرنگار روزنامه گاردین «گوین یانگ» است.

وی افزود: گوین یانگ طی سال‌های ۱۹۵۰ الی ۱۹۸۴ در هور ما بین ایران و عراق در رفت و  آمد بود و کتاب پیش رو ترجمه، اثر حاصل از این سفرها است.

این مترجم با اشاره به تبعات خشک شدن تالاب هورالعظیم گفت: در کشاکش اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ نسبت به خشک شدن بخشی از تالاب رخ داد و اعتراضاتی نسبت به بی آبی در شهرهایی از استان خوزستان صورت گرفت،  طی تماسی با آقای آلبوغبیش دیگر مترجم این کتاب به او‌ تاکید کردم که حداقل مسئولیت ما به عنوان مترجم در قبال این شرایط این است که به شیوه‌ی خود که همان ترجمه‌ی این اثر است، از این مظلومان حمایت کنیم.

سلامی‌تبار عنوان کرد: ما نمیتوانیم نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود بی‌تفاوت باشیم و چشمانمان را بر روی اتفاقاتی و ظلم‌هایی که در محیط استان خود رخ می‌دهد ببندیم.

وی با اشاره به این‌که هور دارای ویژگی معنوی و فرهنگی است، تصریح کرد: من بعضا شاهد هستیم که در بسیاری از رسانه‌ها به شهید علی هاشمی که شخصا به ایشان علاقه بسیاری دارم، عنوان شهید هور را داده‌اند و کلی با این عنوان مانور تبلیغاتی داده می‌شود، منتهی صرف این عنوان ادای دین به شهیدان بزرگوار هور نیست.

این مترجم ادامه داد: امروزه دفاع از محیط زیست استان خوزستان همان راه شهداست که از وجب به وجب این خاک دفاع کردند و این امر اکنون بر گردن یکایک شهروندان است.

سلامی‌تبار با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط‌زیست گفت: در خوزستان یک روز هوای سالم و معمول را نداریم، این امر باعث تاسف و خجالت است، خجالت نه فقط ما شهروندان بلکه آن مسئولی که تنها به فکر رضایت بالادستیش است.

وی اظهار کرد: آلودگی آب و آلودگی هوا نباید عادی شود، بلکه نسبت به تمام آلاینده‌ها باید اعتراض کنیم و انتقاد کنیم. در هر زمینه‌ای که هستیم، عکاس هستیم، نویسنده هستیم، خبرنگار هستیم، بگوییم و در مورد این معضلات یادآوری کنیم تا عادی نشود.

گفتنی است کتاب «بازگشت به هور» اثر گوین یانگ توسط احمد سلامی‌تبار و صالح آلبوغبیش ترجمه شده است و توسط نشر هشت روانه بازار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.