گزارش؛

نگاهی به بحران آب در خوزستان طی هفته های اخیر + عکس و فیلم

بیش از ۷۰۳ روستا در خوزستان آب شرب سالم ندارند. در خوزستان بارندگی و کم بارش بودن، مصیبت است. بارندگی زیاد باعث تداخل فاضلاب و آب شرب می‌شود و خشکسالی نیز باعث شوری آب و غیر مصرف شدن آب شرب می‌شود. امسال مردم علاوه بر آب شرب، در تامین آب مصارف کشاورزی و دام‌ها نیز با تنش جدی مواجه هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ استاندار خوزستان گفت: برخی شاخص‌ها در خوزستان بسیار نامطلوب هستند، برای مثال در هیچ جایی در خوزستان آب شرب سالم نداریم و در کل استان خوزستان هیچ جایی در شرایط پر آبی و کم آبی، آب سالم وجود ندارد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست بررسی مناطق محروم خوزستان که (۱۲ تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان بر خلاف آوازه بزرگی که از نظر درآمدها و نقش ارزنده‌ای که در ابعاد ملی در مسائل امنیتی و اجتماعی کشور دارد، بسیار مظلوم واقع شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۳ روستا در خوزستان آب شرب سالم ندارند، افزود: در خوزستان بارندگی و کم بارش بودن، مصیبت است. بارندگی زیاد باعث تداخل فاضلاب و آب  شرب می‌شود و خشکسالی نیز باعث شوری آب و غیر مصرف شدن آب شرب می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به کاهش بارش‌ها و ذخایر آبی گفت: امسال علاوه بر آب شرب، در تامین آب مصارف کشاورزی و دام‌ها نیز با تنش جدی مواجه هستیم و به شدت مشکل داریم.

سلیمانی‌دشتکی تصریح کرد: خوزستان در زیرساخت‌های جاده‌ای در مقایسه با استان‌هایی که نقش چندانی در صادرات و ترانزیت کالای کشور ندارند، وضعیت بسیار نامناسبی دارد و در این زمینه مشکلات متعدد است.

وی با بیان اینکه بعضی از شهرستان‌های خوزستان صد درصد محروم هستند، افزود: در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیشکر اقدامات خوبی در خوزستان انجام شده اما در رفاه عمومی که شامل زیرساخت‌های آب، جاده و امکانات عمومی است، مشکلات بسیار زیاد است.

استاندار خوزستان با اشاره به پروژه‌هایی که برای تکمیل به حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، گفت: برای تکمیل حدود ۳۰۰ پروژه‌ای که به اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارند، به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم. این پروژه‌ها شناسایی شده‌اند و با برنامه‌ریزی می‌توانیم آن‌ها را به اتمام رسانیم. با همکاری استان و منابع ملی و بنیادها و بخش‌های مختلف می‌توانیم اعتبارات اجرای این طرح‌ها را تامین کنیم.

سلیمانی‌دشتکی افزود: برخی شاخص‌ها در خوزستان بسیار نامطلوب هستند، برای مثال در هیچ جایی در خوزستان آب شرب سالم نداریم. در کل استان خوزستان هیچ جایی در شرایط پر آبی و کم آبی، آب سالم وجود ندارد.

مهرداد نیکو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: بر مبنای مصوبات هیات وزیران در بحث مناطق محروم، یک سری از شهرستان‌های خوزستان کاملا محروم تلقی می‌شوند و برخی از بخش‌های شهرستان‌ها و دهستان‌ها نیز کاملا محروم هستند.

وی افزود: ۹۱ شهرستان در کشور به عنوان مناطق کمتر برخوردار از اشتغال در کشور وجود دارند که از این تعداد، ۱۲ شهرستان در خوزستان جزو این مناطق هستند و معافیت‌های مالیاتی مانند مناطق آزاد مشمول آن‌ها می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه امسال گشایش‌های خوبی در بحث منابع محرومیت‌زدایی به وجود آمده است، گفت: ۱۲۴۷ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی، آب و راه روستایی برای مناطق محروم خوزستان در نظر گرفته شده است.

نیکو افزود: در استان خوزستان سعی می‌کنیم منابع را یکپارچه کنیم و منابع استانی، ملی و منابع محرومیت‌زدایی را در کنار هم قرار دهیم تا به صورت یکپارچه به فعالیت‌های خاصی تعلق بگیرند.

غلامعباس بهرامی‌نیا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز گفت: حدود ۱۶۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم. از حدود ۱۲ هزار کیلومتر راه روستایی در خوزستان، ۸ هزار و ۵۰ کیلومتر آسفالت هستند و اگر منابع تامین شود تا پایان سال جاری ۱۶۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته به راه‌های روستایی آسفالته افزوده خواهد شد.

وی افزود: برای تکمیل چنین طرح‌هایی و آسفالت راه‌های روستایی در خوزستان به اعتبار و منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه‌ها را تکمیل کنیم./ ایسنا

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری: «دولت» با اقدام فوری، کشور را در مقابل پرسش‌های نهادهای جهانی خلع سلاح نکند

آیت الله فرحانی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان گفت: وزارت نیرو باید پیش از وقوع فجایع زیست محیطی فورا نسبت به رهاسازی آب از سدهای بالادست و تامین حقابه هورالعظیم اقدام کند.

 شخص وزیر نفت و همچنین رئیس سازمان محیط زیست نباید بگونه‌ای عمل کنند که دولت و کشور را در برابر مطالبات و پرسش‌های نهادهای جهانی خلع سلاح کنند.

امروز در کنار مسائل زیست محیطی شاهد گسترش تنش آبی در روستاهای هویزه و شادگان همچون خضر و منصوره و دهها آبادی دیگر هستیم که مردم را به زحمت انداخته و چالش مواجه کرده است./ عصرجنوب

 

محیط زیست هیچ کاری برای "هورالعظیم" نکرده است 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار تصاویر مرگ ماهیان و تشنگی گاومیش‌ها در تالاب خشک هورالعظیم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک تشکیلات عریض و طویل دارد که خروجی آن صفر است و هیچ اقدامی برای هورالعظیم نکرده است در صورتی که این سازمان باید مطالبه‌گر حق‌آبه زیست محیطی تالاب هورالعظیم باشد.

وی  با انتقاد از وضعیت به وجود آمده برای تالاب هورالعظیم اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که متاسفانه در کشور با آن مواجه هستیم، نگاه‌های بخشی و عدم نگاه متوزان در موضوعات مختلف از جمله مسائل زیست محیطی است که باعث شده برای مردم در مناطق مختلف مشکلاتی به وجود بیاید.

تصمیمات غیر کارشناسی و عدم توجه به نظرات کارشناسان باعث شده است که مسائل و مشکلات جدی برای محیط زیست کشور به وجود بیاید./ خوزنیوز

 

مرگ تدریجی تالاب هورالعظیم فاجعه زیستی دیگری را رقم خواهد زد

یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان  در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «مرگ تدریجی تالاب بین المللی هورالعظیم و زیست بوم آن بدلیل ظلم آشکار ناشی از سیاست های بخشی نگر آبی، سوء تدابیر و سکوت نابخشودنی مدیران، یک فاجعه زیستی دیگر را رقم خواهد زد.

بعنوان نماینده مجمع نمایندگان استان خوزستان در شورای عالی آب، به همراه همکارانم این فاجعه زیست محیطی و تامین حق آبه دائمی هورالعظیم را پیگیری خواهیم کرد.»/ خوزنیوز

 

 

تشدید بحران بی‌آبی در بخش اسماعیلیه

با وجود اینکه سال گذشته بهره‌برداری از دو خط آبرسانی در بخش اسماعیلیه از تعهدات شرکت نفت بود اما نفت با رها کردن این پروژه بحران بی‌آبی را در این بخش با توجه به شرایط خشکسالی تشدید کرد.

به نقل از فارس، چندین سال است که روستاهای بخش اسماعیلیه اهواز با معضل بی‌آبی مواجه هستند و اکنون با افزایش گرما و شرجی این معضل به اوج خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، طبق گفته اهالی این بخش از هفت ماه گذشته حدود 15 روستا در بخش اسماعیلیه (روستاهای بالا دست) به ویژه روستا‌های طاهریه و سطامیه آب شرب کافی  و مناسب برای خود و احشام ندارند.

تاسیسات بخش اسماعیلیه قدمتی 40 ساله دارند

عبدالامیرسلیمانی عضو شورای بخش اسماعیلیه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: آب مورد نیاز اهالی بخش غیزانیه از تاسیسات جهاد که قدمتی بالغ بر 35 تا 40 سال دارند و توسط سپاه احداث شده‌ بودند تامین می‌شود اما اکنون این تاسیسات پس از گذشته چند دهه فرسوده شده و به سختی آب را پمپاژ می‌کنند.

وی با اشاره به مشکل آب به لحاظ کیفی و کمی در بخش غیزانیه، افزود: از محل تاسیسات تا تصفیه دوم حدود 25 کیلیومتر است که آب پمپاژ شده و  به روستاهای بالا دست هدایت می‌شود اما از آنجایی که لوله‌کشی کل مسیر فرسوده و پمپ‌ها قدیمی است فشار آب ضعیف است.

عضو شورای بخش اسماعیلیه با بیان اینکه از چهار سال گذشته قرار بود لوله‌کشی مسیر تعویض و تعمیر شود، گفت: بعد از بازدید استاندار وقت و فرماندار مقرر شد اصلاح شبکه مسیر توسط شرکت نفت انجام شود اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

سلیمانی بیان کرد: شرکت آبفار به ما گفته نه اعتباری  برای اصلاح شبکه دارد و نه وسایلی برای تعمیر و اصلاح مسیر در انبار دارد و باید از دهیاری این مشکل را پیگیری کنید.

وی با بیان اینکه در طول شبکه آبرسانی شکستگی‌های زیادی وجود دارد به طوری که به روستاهای آخر مسیر آب نمی‌رسد، عنوان کرد: از سه چهار ماه گذشته آبرسانی به روستاها به واسطه تانکر سیار که  از بنیاد مستضعفان به صورت امانی گرفته اند انجام می‌شود.

سلیمانی با اشاره به تعداد روستاها و احشام  بخش اسماعیلیه که با تنش آبی مواجه هستند، افزود: با توجه به اینکه آبرسانی با تانکر جوابگوی نیاز اهالی نیست آن‌ها به ناچار آب مورد نیاز خود را از کانالی که توسط سپاه برای آبیاری جنگل غدیر ایجاد شده استفاده می‌کنند.

شرکت نفت بازسازی خطوط لوله را رها کرده است

الیاس نیسی بخشدار اسماعیلیه نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: بخش عمده مشکلات بی‌آبی در قسمت شمالی بخش اسماعیلیه است(روستاهای دب حردان، دب حردان، دب سعید، دب سلمان، شموس، سکینه یک، سکینه دو،رامزیه یک و دو، تختیه، احمدآباد، سطامیه، ایباره یک، شارجه منیشد، طاهریه یک و دو عزیبی و...) است که در این خصوص جلسات و مکاتبات متعددی در سطح شهرستان و استان داشتیم.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی آب وجود دارد اما خط انتقال اشکال دارد، افزود: یکسال گذشته شرکت نفت با اصلاح خط انتقال آب به طول 18 کیلومتر موافقت کرد  که تا کنون 13 کیلومتر آن انجام شده است و عملیات اجرایی 5 کیلومتر دیگر آن به دلیل افزایش قیمت لوله آب همچنین اختلاف بین پیمانکار و شرکت مهندسی توسعه نفت ایران متوقف شده است.

بخشدار اسماعیلیه معتقد است با اصلاح این 5 کیلومتر مشکل آب در کل بخش اسماعیلیه حل خواهد شد این در حالی است که در حال حاضر تعداد پنج خط به طول 13.5، 17، 18، 27 و 35 کیلومتر نیاز به اصلاح و بازسازی دارند که از این تعداد تنها در دو خط 17 و 18 کیلومتری عملیات بازسازی به صورت نصفه نیمه توسط نفت رها شده است.

نیسی بیان کرد: در طول 24 ساعت آب پمپاژ می‌شود اما از آنجایی که خط انتقال فرسوده است حدود 8 ساعت زمان می‌برد تا آب به روستاهای بالا دست برسد که در این شرایط اهالی فقط 2 ساعت آب را دریافت می‌کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مشکل بی‌آبی در روستای طاهریه حاد است روزانه 30 تا 40 هزار لیتر به وسیله تانکر سیار به اهالی آب داده می‌شود.

نیسی با بیان اینکه در حال حاضر به واسطه دو تانکر سیار آب اهالی 15 روستا تامین می‌شود، گفت: تعداد پنج تانکر دیگر را از مدیریت بحران درخواست کردیم.

وی افزود: به منظور حل مشکل آب یک دستگاه پمپ جهت رفع مشکل آبرسانی توسط بخشداری تهیه  و نصب شد ضمن اینکه پمپ قبلی توسط شرکت آبفار در حال تعمیر است و قرار است از اواسط هفته آینده در مدار مسیر روستاهای سطامیه نصب شود.

شرکت نفت پاسخگو نیست

سید داوود حسینی مسئوول بهره برداری بخش اسماعیلیه و روستاهای بخش مرکزی اهواز، با تایید تنش آبی در بخش اسماعیلیه، اظهار کرد: در این بخش پنج مسیر وجود دارد که دو مسیر جهت اصلاح شبکه تعهد شرکت نفت بود اما شرکت نفت مدتی در مسیر کار می‌کند و پس از آن فعالیت خود را رها می‌کند.

وی افزود: برای حل این مشکل از مراجعی که می‌توانند به عنوان اهرم فشار  سبب از سرگیری فعالیت شرکت نفت شوند نیز کمک گرفتیم با این حال شرکت نفت کاری از پیش نبرد و حتی پاسخگوی ما هم نیست.

مسئوول بهره برداری بخش اسماعیلیه و روستاهای بخش مرکزی اهواز گفت: با وجود اینکه پیمانکار این پروژه بخشی از لوله‌ها مورد نیاز را تهیه کرده است اما حاضر به اتمام کار نیست.

حسینی با بیان اینکه کل مسیری که در بخش اسماعیلیه باید بازسازی شود شامل پنج خط است که عملیات اجرایی دو خط آن شامل یک خط 18 کیلومتری و یک خط 17 کیلومتری را شروع کردیم، عنوان کرد: از 17 کیلومتر اول دو کیلومتر و از 18 کیلومتر هشت کیلومتر باقی مانده است.

وی افزود: یک خط 27 کیلومتری، 13 کیلومتری و یک مسیر تقریباً 35 کیلومتر دیگر  همچنان فرسوده باقی مانده و هیچ تعیمر و یا اصلاحی در آن‌ها صورت نگرفته است.

حسینی عنوان کرد: با بیان اینکه دو خط 17 و 18 کیلومتری بحران زا هستند و تا حدودی جوابگوی نیاز آبی اهالی هستند، گفت: در حال حاضر فقط دو تانکر کار آبرسانی به روستاها بخش اسماعیلیه را انجام می‌دهند.

حسینی گفت: دو قرار داد دیگر برای خطوط تعریف کردیم که در صورت مشخص شدن پیمانکار تا یک ماه دیگر عملیات اجرایی برای یک خط به طول 13.5 کیلومتر و بازسازی تاسیسات را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: تاسیسات بخش اسماعیلیه طبق استاندارهای بین المللی و آب شرب عملاً از بهره‌برداری خارج است چرا که بالای شش سال عمر دارد در حالی که حدود 10 سال از این تاسیسات استفاده شده است، ضمن اینکه طراحی آن‌ها قدیمی و جوابگوی جمعیت فعلی بخش اسماعیلیه نیستند.

 حسینی با اشاره به تنش آبی منطقه که به همراه خشکسالی تشدید شده است، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که سبب تشدید بحران بی‌آبی  شده است مربوط به بی‌آبی دام‌ها است که سبب شده است چوپان‌های منطقه برای دسترسی به آب خط‌های مسیر را شکسته و مانع رسیدن آب به انتهای مسیر شوند.

  بخش اسماعیلیه با جعیتی بالغ بر 18 هزار نفر  دربخش غربی اهواز (مسیرهای اهواز – خرمشهر ) قرار دارد که دارای 53 روستا است که از این 53 روستا حدود 15 روستا در بخش بالا دست با بحران بی آبی روبرو هستند این در حالی است که سال گذشته وعده بهره‌بردای از دو خط آبرسانی آن به اهالی داده شده بود.

 

سازمان محیط زیست خشک شدن تالاب هورالعظیم را طبیعی خواند

محمد جواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان چرخه‌ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل قبول است و این اتفاق، طبیعی است.

با توجه به نیاز آبی تالاب هورالعظیم به ویژه در فصل تابستان و بالا بودن میزان تبخیر و کاهش اکسیژن موجود در آب، باید تامین آب را مدیریت کنیم تا شاهد اتفاقات ناگواری از جمله تلف شدن ماهیان و آبزیان و سایر زیست‌مندان تالاب نباشیم.

تصاویر منتشر شده از خشکی تالاب، متعلق به مخزن شماره یک تالاب است که با توجه به شیب منطقه، کم شدن آورد، گرما و تبخیر شدید یک روند طبیعی برای تالاب هورالعظیم به شمار می‌رود/ ایرنا

 

 

آخرین تلاش های گاومیش ‌ها در تالاب هورالعظیم‌

کاهش آب هورالعظیم باعث مرگ بسیاری از جانداران و آخرین تلاش‌های گونه‌های دیگر برای بقا شده است.

 

 

هفت ماه است ۱۵ روستا در بخش اسماعیلیه در بی‌آبی به سر می‌برند

آنها نیازهای روزانه آبی خود از طریق تانکر، چاه و کانالی که در فاصله 10 کیلومتری با روستاها قرار دارد، تامین می کنند. آبی که گفته می شود آلوده است، هم برای استحمام کودکان استفاده می کنند و هم برای شستشو/ عصر ایران

 

 

خطر مرگ دسته جمعی صدها گونه درپی خشکی رودخانه‌های غرب خوزستان و هورالعظیم

صدها پرنده کوکر با خشک‌ شدن بخش‌های گسترده‌ای از تالاب هورالعظیم و رودخانه‌ها برای یافتن اندکی آب و ادامه حیات به تانکرهای آب عشایر هجوم برده‌اند.

با شدت یافتن گرمای هوا و عدم پرداخت حق‌آبه پائین دست سدها، نگرانی فعالین‌ محیط زیست در گ مورد مرگ جمعی گونه‌ها و خطر انقراض آنها تشدید یافته است.

 

 

رودخانه کرخه به مسیر فاضلاب تبدیل شد

با خشک‌شدن کرخه‌نور در مقطع بستان، محلی‌ها می‌گویند دام‌های آنها آبی برای مصرف ندارند و ناچارند از فاضلاب جاری شده شهری در مسیر رودخانه مصرف کنند.

آنها می‌گویند هور خشک‌شده و ماهیان از بین رفته‌اند و تنها خواسته‌شان از دولت داشتن آب سالم است.

 

 

مرگ هزاران ماهی درپی کم آبی کرخه نور

درپی کاهش آورد رودخانه کرخه نور در مقطع حمیدیه خوزستان و تخلیه فاضلاب شهری در مسیر رودخانه، هزاران ماهی از بین رفته‌اند.

این شاخه از کرخه به هورالعظیم می‌ریزد.

 

 

به گل نشستن قایق‌ها در شادگان

درپی عدم پرداخت حقابه‌ از سد مارون، رودخانه زهره در مقطع روستای منصوره شادگان خشک شد و قایق‌هایی‌ که هرکدام با ماهیگیری در تالاب شادگان معیشت ۴۰ نفر را تامین می‌کردند، به گل نشستند.

 

 

روستاییان در شادگان آب کولر می‌خورند!

روستاییان منصوره شادگان در جنوب اهواز می‌گویند: تقریبا هر20تا30روز یک‌بار که آب از بالا دست و پشت سد به سمت رودخانه باز می‌شود، با پمپ به سمت مخزن آب می‌کشیم. این آب، آب مصرفی یک ماهمان است. خیلی وقت‌ها که بشکه‌های آب تصفیه یا آب معدنی‌هایمان تمام می‌شود هم برای شرب از همین آب استفاده می‌کنیم. کمتر حمام می‌کنیم، کمتر لباس می‌شوییم، کمتر تمیزکاری و نظافت می‌کنیم تا آب مخزن دیرتر تمام شود. پیش آمده یک روز تمام، آب کولرهایمان را جمع آوری و از آن برای شرب استفاده کرده‌ایم.

یکی از روستاییان می‌گوید بدن پسر هشت ساله‌اش  پر از لکه‌هایی است که به‌‌دلیل شست و شو با همین آب به وجود آمده.

او اضافه می‌کند: علاوه بر دردِ بی‌آبی در این چند ماه و زندگی با آب آلوده، قبض آب هم برایمان آمده است.80 الی 100 خانواده در منصوره خانه و زمین‌هایشان را فروخته و به حاشیه شهرستان‌های اطراف مهاجرت کرده‌اند.

 

فعالان حوزه محیط زیست

 

اعتراض فعالان حوزه محیط زیست

فعالان حوزه محیط زیست  با حضور جلوی سازمان آب و برق خوزستان در اعتراض به عدم تامین حقابه و خشکی هور العظیم و مرگ موحودات زنده در اثر بی آبی و همچنین ضرورت توقف طرح های انتقال اب و سدسازی های مخرب اعتراض کردند.

 

photo_2021-07-04_09-15-10

 

photo_2021-07-04_09-15-12

 

حال و روز تنگه قاسم ورسه ( قاسمی) در حاشیه‌ سدکارون۳

این تنگه شگفت‌انگیز طی یکی دو سال اخیر پس از انتشار چند کلیپ، گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور را مجذوب خود کرد، به دنبال کاهش بی‌سابقه آب دریاچه به این وضعیت دچار شده است.

 

photo_2021-07-04_09-15-38

 

آبرسانی به مردم شهرک مدنی ماهشهر با خودروی آتش‌نشانی

درپی قطعی ۱۰ روزه آب در شهرک مدنی ماهشهر، خودروهای آتش‌نشانی آب به میان مردم این منطقه محروم بردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید