«مرز خسروی یکی از مرزهای با قدمت تاریخی و نزدیکترین مرز ایران به عتبات عالیات است که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل «وجود جریانات تکفیری تروریستی» به حالت تعطیل درآمده است.

پایگاه خبری جماران: قصرشیرین یکی از شهرهای استان چهارفصل کرمانشاه است که در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار دارد. این شهر مرکز بخش مرکزی شهرستان قصر شیرین در غرب استان کرمانشاه است که از شمال شرق به سرپل ذهاب و از جنوب شرق به گیلان‌غرب منتهی می‌شود و به دلیل داشتن نخل‌های بلند و محصولات متنوع کشاورزی همواره مورد توجه بوده است. همچنین، حضور اقوام و مذاهب مختلف نیز موجب شده تا هم‌زیستی منحصر به فردی در آن پدید آید.

نگاهی به پیشینه‌ی تاریخی قصر شیرین

اما علت نامگذاری این ناحیه به عنوان قصر شیرین، ساختن کاخی برای شیرین همسر خسرو پرویز «چهارمین شاه ساسانی» در این محل بوده‌است. خسروپرویز در زمان پادشاهی، باغی وسیع با قصرهایی دلپذیر که متناسب با آب و هوای زمستان این ناحیه بود در این شهر ساخت که در قرون بعدی به کلی ویران شد. این شهر در ۱۶۶ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده‌ و دارای پیشینه‌ تاریخی بسیار غنی است. 

در آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، قصر شیرین نخستین شهر از ایران بود که توسط ارتش بعث عراق تسخیر شد. ارتش عراق با ورود به شهر به تخریب آن پرداخت، چنان‌که تمامی ساختمان‌های شهر در مدت کوتاهی ویران شد و تنها یک ساختمان باقی‌ماند که به عنوان مقر نیروهای بعثی مورد استفاده قرار می گرفت. اگرچه قصر شیرین در روز ۲۰ فروردین ۱۳۶۰ از نیروهای عراقی بازپس گرفته شد، اما بازسازی آن تا پایان جنگ انجام نشد. پس از پایان جنگ نیز در سال ۱۳۶۷ اهالی شهر مجدداً به بازسازی شهر پرداختند و شهر را از نو بنا کردند. 

بسته شدن مرز خسروی از آذر سال 90

طی سال های اخیر، وضعیت اقتصادی مردم این شهر تعریف چندانی ندارد و بیشتر کسانی که کسب و کاری به غیر از کشاورزی دارند، از وضعیت معیشتی نامناسبی برخوردارند. هرچند با به وجودآمدن معضل کم‌آبی در اکثر استان‌های کشور، دیگر کشاورزی نیز صرفه چندانی ندارد و صاحبان اراضی کشاورزی ترجیح می‌دهند که کسب و کار دیگری اختیار کنند. امروز یکی از مشاغل شاخصی که با بحرانی جدی در این شهر مواجه شده، هتل‌داری است. سرمایه‌گذاران این بخش که اغلب از بومیان شهر قصر شیرین هستند با این تصور که می‌توانند با ساخت هتل هم برای خود و هم اهالی شهرستان کار ایجاد کنند، اقدام به این کار کردند، اما امروز در وضعیت معیشتی دشواری به سر می برند.

از این رو، گزارشگر جماران به سراغ مشکلات هتل‌دارانی رفته که با تصور جذب مشتری و رونق کسب و‌کار، هتل‌های مختلفی را در قصرشیرین بنا کرده‌اند. آنها که فکر می‌کردند با توجه به نزدیکی به مرز و تردد زائران ایرانی از مرز خسروی می‌توانند پذیرای مسافرانی باشند که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند، روزگار خوشی را سپری نمی‌کنند. چرا که در اقدامی تروریستی در  هفدهم خرداد سال 92  مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز مورد حمله قرار گرفت و به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر و مرز خسروی تا به امروز بسته شده است.

هتل های خاموش «قصر شیرین»

اظهار عجز مسئولان استان مرزی عراق از تأمین امنیت زائران

این درحالی بود که روزانه 1200 زائر ایرانی برای سفر به کربلای معلی از این مرز عبور می‌کرد. در همین حال، شهریور امسال بود که فرماندار قصرشیرین خبر از بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین را داد، خبری که تاکنون محقق نشده است. از سوی دیگر گفته می‌شود که یکی از دلایل بسته شدن این مرز به کم کاری در تثبیت نیروهای عراقی در پایانه صفر مرزی باز می‌گردد. مشکلی که شاید نیاز به هماهنگی‌های بیشتر میان مسئولان ایرانی و عراقی داشته باشد.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.

سال گذشته نیز نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در این‌باره گفت: «مرز خسروی یکی از مرزهای با قدمت تاریخی و نزدیکترین مرز ایران به عتبات عالیات است که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل «وجود جریانات تکفیری تروریستی» به حالت تعطیل درآمده است. وی همچنین در بیان چرایی این مسدودسازی گفت: «یکی از مسئولان استان مرزی عراق از تامین امنیت زائران اظهار عجز کرده که در واقع به گونه‌ای شانه خالی کردن است، در حالی‌که در سایر مرزهای مشترک ایران و عراق روند خروج از کشور برای زائران اربعین حسینی به خوبی طی می‌شود.»

شرایط نامساعد هتل داران قصرشیرین و بدهی های مالی آنها

اما هتل داران شهر قصرشیرین که هر سال با وعده‌های شیرین مسئولان شهر، خود را برای پذیرایی از مسافران آماده می‌کنند دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند و با توجه به بدهی‌های گسترده‌ای که به دلیل نبود مسافر برایشان ایجاد شده در ایستگاه‌های پایانی کار خود قرار دارند. آنها دلیل اصلی وضعیت ناگوار کار خود را بسته شدن مرز خسروی اعلام کردند و از وعده‌های توخالی برخی مسئولین نسبت به پیگیری بازگشایی این مرز قدیمی گلایه مندند.

هتل های خاموش «قصر شیرین»

در همین راستا، نماینده هتل‌داران قصرشیرین که خود مالک هتل امام رضا(ع) واقع در مرز خسروی است، به خبرنگار جماران گفت: متاسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی و بدهی، بانک قصد داشت تا یکی از هتل‌ها را به مزایده بگذارد. در مجموع شرایط هتل‌داران شهر مساعد نیست و همه آنها بدهکار هستند.  بدهی‌های هتل‌داران روی هم انباشته می‌شوند و راه چاره ای نیز برای آنها وجود ندارد، زیرا مرز توسط آنها بسته نشده است.

بی فایده بودن پیگیری ها و نامه نگاری ها برای بازگشایی مرز

مهدی نیکوپرست گفت: مرز توسط شورای عالی امنیت ملی بسته شده و مسائل سیاسی دو کشور ایران و عراق در آن دخیل هستند. بنابراین مجموعه‌های گردشگری در این شهر برای رونق کار خود ابزاری ندارند و هر اقدامی که لازم بود، انجام دادند؛ با نمایندگان مجلس و سایر مسئولین درباره این مسأله صحبت شده و تمام نامه نگاری‌ها و پیگیری های لازم به عمل آمده، اما تقریباً بی‌فایده بوده است.

وی در پایان گفت: بهانه مسئولین این است که مرز خسروی توسط ایران بسته نشده، بلکه علت اصلی طرف عراقی است که اجازه بازگشایی آن را نمی دهد.

کاظم رشیدی نیز یکی از هتل‌داران شهر قصر‌شیرین است که هتل ولیعصر(عج) این شهر را در سال 77 تأسیس کرده است. وی می‌گوید در طول 20 سالی که این هتل را اداره می‌کند، جمعاً حدود 6 سال کار نکرده و در اغلب این سال‌ها تعطیل بوده است.

درخواست یارانه یا وام بلاعوض از سوی دولت برای هتل‌داران

مالک هتل ولیعصر(عج) قصر شیرین به خبرنگار جماران گفت: بعد از ساقط شدن حزب بعث ما پنج سال و نیم تعطیل بودیم و بعد از آن با آمدن داعش، حدود دوسال و نیم تعطیل بودیم. متاسفانه با اینکه با تمامی مسئولین مکاتبه داشتیم، اما هیچکس نیست که به وضعیت ما رسیدگی کند. ما در هزینه‌های خود دچار مشکل شدیم و اغلب نمی‌توانیم وام های خود را پس دهیم. تنها با بازگشایی مرز است که مشکل ما حل می‌شود، در غیر اینصورت اگر دولت یارانه یا وامی بلاعوض به مجموعه های گردشگری شهرستان اختصاص دهد، شاید بتوان این وضعیت را سپری کرد.

هتل های خاموش «قصر شیرین»

وی در پایان گفت: هیچکدام از ما راضی نیست که چنانچه خطری برای زائرین وجود داشته باشد، مرز باز شود، اما باید رایزنی‌هایی صورت گیرد که هم امنیت زائرین فراهم شود و هم حال و روز 17 هتلی که در این منطقه وجود دارد، تغییر کند. متاسفانه تاکنون میراث فرهنگی و گردشگری هیچ اقدامی در این زمینه برای ما انجام نداده است، دیگر نمی‌دانیم چگونه صدای خود را به گوش مسئولین برسانیم. این هتل‌ها تنها به دلیل تردد زائرین ایجاد شده وگرنه هیچ ظرفیت دیگری برای درآمدزایی آنها در شهرستان وجود ندارد.

تا مرز فعال نشود وضعیت همین است

دهیار مرز خسروی نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران در این باره گفت: اصلی‌ترین عامل تعطیلی هتل‌های قصرشیرین بسته شدن مرز است. مسدود شدن مرز نیز نه دست مسئولین شهرستان و نه استان است. این مسأله‌ای میان حاکمیت ایران و عراق است و تا مرز فعال نشود وضعیت همین است.

سجاد نصرآبادی بیان کرد: سال 92 یک عملیات تروریستی در 50 کیلومتری مرز ایران و در خاک عراق انجام شد که به خاطر آن مرز را بستند. متاسفانه از آنجا که اغلب هتل‌داران این شهر از تسهیلات بانکی استفاده کردند، امروز زیر فشار اقتصادی و بدهی‌های فراوان هستند و تا زمانی که مسافر به این منطقه وارد نشود، هیچ‌کاری نمی‌توان برای آنها انجام داد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

گزارش تصویری هتل های خاموش «قصر شیرین» اینجا ببینید.»»»»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.