ظرفیت سازی برای ایجاد معیشت جایگزین پایدار برای 36 روستای منتخب حوضه آبریز  دریاچه ارومیه آغاز شد.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی  سید جعفر ایرانی کلور معاون آموزشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در جلسه بررسی ابعاد این طرح با اعلام این خبر افزود: این طرح با هدف  سوق دادن معیشت های خانوارها به سمت و سویی که مشاغل ،وابستگی کمتری به منابع آبی داشته باشند  در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: شناسایی شیوه های  فعلی معیشتی در روستاهای هدف ، استخراج علل ناسازگاری شیوه های معیشتی کمتر مناسب فعلی،شناسایی پتانسیل های طبیعی ، انسانی ،اجتماعی ،مالی و زیرساخت های فیزیکی ،شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های ایجاد معیشت های جایگزین و جدید در روستاها،تاکید و استخراج  پتانسیل های بوم گردی و گردشگری و نیز پتانسیل های کشت گیاهان دارویی در هر روستا " از جمله اهداف فرعی این طرح است ".
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی  تاکید کرد:در قالب این طرح تلاش خواهیم کرد با کمک مردم بومی و تسهیلگران محلی معیشت های جایگزین شناسایی شود که در عین عدم وابستگی به منابع آب در بلند مدت نیز به مدیریت بهینه مصرف آب و فرآیند فرهنگی – اجتماعی احیای دریاچه ارومیه کمک کند.
وی ادامه داد: تحقق این فرآیند قطعا ًاز سوی سازمان های مرم نهاد و محلی و گروههای اجتماعی بومی و با شکل گیری تعاونی های محلی دنبال خواهد شد.
ایرانی با اشاره به اقدامات اجرا شده در راستای اجرای صحیح و اصولی این طرح گفت: شکل گیری کمیته های علمی،اجرایی اداری،مالی ، مستند سازی ،نظارت و پایش و کمیته اطلاع رسانی با بکار گیری 57 نفر دانش آموخته زبده جویای کار دانشگاهی از اقدامات مقدماتی  این طرح بود که انجام شد.
وی ادامه داد: 36 روستا در 6 شهرستان اشنویه ،بوکان،شاهین دژ،مهاباد،میاندوآب و نقده هدف اجرایی این طرح اند و هماهنگی اجرایی لازم با معاونت امور عمرانی استانداری ، اداره کل مدیریت بحران استانداری ،ستاد احیای دریاچه ارومیه و کلیه عوامل دخیل در اجرای طرح از جمله فرمانداری ها، بخشداران و دهیاری ها صورت پذیرفته است.
مدیر طرح ظرفیت سازی برای ایجاد معیشت جایگزین در روستاهای منتخب حوضه آبریز دریاچه ارومیه از اتمام مراحل مطالعات کتابخانه ای  طرح خبر داد و گفت: اطلاعات پایه و اولیه 36 روستای منتخب به طور کامل استخراج شده و پرسشنامه های استخراج سایر دارایی های روستایی نیز در مرحله تکمیل است.
وی همچنین ادامه داد: کارگاههای آموزشی ظرفیت سازی در سه مرحله برگزار شده  و در این کارگاههای آموزشی  تسهیلگران بومی و محلی با مفاهیمی مانند کلیات تسهیلگری ،ترویج کشت گیاهان دارویی،مبانی توسعه گردشگری ،تشکیل سازمانهای محلی و مرم نهاد ،توسعه کسب و کارهای خانگی و مستند سازی آشنا شدند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی از برپایی مانور آموزشی و اجرایی این طرح در روستای قره خان مهاباد خبر داد و گفت: این مانور به مدت سه روز با استقرار کلیه عوامل طرح در روستاه قره خان  به انجام رسید .
ایرانی در بخشی دیگر با اشاره به توانمندیهای جهاد دانشگاهی در زمینه  طرح های فرهنگی – اجتماعی  احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: تشکیل سازمانهای مرم نهاد محلی و احیا و تشکیل صندوق های محلی روستایی  تجربه ارزشمندی است که جهاد دانشگاهی در دوفاز به کمک ستاد احیای دریاچه ارومیه در 20 روستای منتخب حوضه آبریز دریاچه ارومیه به انجام رسانده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.