سید جعفر ایرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این طرح با هدف سوق دادن معیشت های خانوارها به سمت مشاغل با وابستگی کمتر به منابع آبی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: شناسایی شیوه های فعلی معیشتی در روستاهای هدف، استخراج علل ناسازگاری شیوه های معیشتی، شناسایی پتانسیل های طبیعی، انسانی، اجتماعی، مالی و زیرساخت های فیزیکی، شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های ایجاد معیشت های جایگزین و جدید در روستاها، تاکید و استخراج پتانسیل های بوم گردی، گردشگری و کشت گیاهان دارویی در روستاها از جمله اهداف فرعی این طرح است.
وی با اعلام اینکه موفقیت این طرح به کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه منجر می شود، ادامه داد: تحقق این فرآیند بدون شک از سوی سازمان های مرم نهاد و گروه های اجتماعی بومی و با شکل گیری تعاونی های محلی دنبال می شود.
'ایرانی' با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای صحیح و اصولی این طرح، گفت: شکل گیری کمیته های علمی، اجرایی اداری، مالی، مستندسازی، نظارت و پایش و کمیته اطلاع رسانی با بکارگیری 57 نفر از دانش آموختگان زبده جویای کار دانشگاهی از اقدامات مقدماتی این طرح است.
مدیر طرح ظرفیت سازی برای ایجاد معیشت جایگزین در روستاهای منتخب حوضه آبریز دریاچه ارومیه از اتمام مراحل مطالعات کتابخانه ای این طرح خبر داد و گفت: اطلاعات پایه و اولیه 36 روستای منتخب به طور کامل استخراج شده و پرسشنامه های استخراج سایر دارایی های روستایی نیز در مرحله تکمیل است.
وی همچنین ادامه داد: کارگاه های آموزشی ظرفیت سازی در سه مرحله برگزار شده و در این کارگاه های آموزشی تسهیل گران بومی و محلی با مفاهیمی مانند کلیات تسهیل گری، ترویج کشت گیاهان دارویی، مبانی توسعه گردشگری، تشکیل سازمان های محلی و مرم نهاد، توسعه کسب و کارهای خانگی و مستندسازی آشنا شدند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی به برپایی مانور آموزشی و اجرایی این طرح در روستای قره خان مهاباد اشاره کرد و گفت: این مانور به مدت سه روز با استقرار کلیه عوامل طرح در روستای 'قره خان' به انجام رسید.
به گزارش ایرنا 36 روستا در 6 شهرستان اشنویه، بوکان، شاهین دژ، مهاباد، میاندوآب و نقده هدف اجرایی این طرح قرار گرفتند.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت 10 سال/ از سال 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.