مدیرکل فرودگاههای آذربایجان غربی گفت: 5 فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت ای تی آر ( ATR )، از ساعت هفت تا 7:30 امروز (یکشنبه) در این فرودگاه جهت سوخت گیری فرود آمدند.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی پنج فروند ATR جدیدکه صبح امروز (14 مرداد) از فرودگاه تولوز فرانسوی جهت سوختگیری وارد فرودگاه ارومیه شدند ،تا دقایقی دیگر به سمت مهر اباد پرواز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با ورود این هواپیما ها نفس ناوگان هوایی تازه می شود ادامه داد: پیش از این سه فروند ایرباس و هشت فروند ATR تحویل کشور شده بود و با ورود این هواپیماها تعداد هواپیماهای ATR ایران به 13 فروند و تعداد هواپیماهای برجامی به 16 فروند رسید.

به گزارش ایسنا؛ بهمن 94 پس از امضای تفاهمنامه برجام پیش نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و ATR منعقد شد. سپس پاییز 95 دو شرکت ایرباس و بوئینگ موفق به دریافت مجوز اوفک از وزارت خزانه داری آمریکا شدند و به ترتیب قرارداد فروش 100 فروند و 80 فروند هواپیما با ایران ایر را منعقد کردند و در بهار 96 نیز قرارداد خرید 20 فروند هواپیما با ATR منعقد شد.

تا پیش از خروج آمریکا از برجام 13 فروند ایرباس و هشت فروند ATR وارد ناوگان شد تا اینکه در آستانه تحویل اولین بوئینگ رئیس جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و شرکت های طرف قرارداد با ایران را در صورت ادامه همکاری ها تهدید به تحریم کرد.

به این ترتیب از سوی بوئینگ قطع همکاری با ایران و عدم تحویل هواپیماها اعلام شد و ایرباس نتوانست به تعهداتش عمل کند، ولی شرکت ATR از دولت آمریکا برای تحویل هواپیماهای تولید شده طبق سفارش های ایران ایر درخواست استثنا کرد که موافقت شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.