رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در اظهاراتی از تمایل خود برای مذاکره با ایران بدون هیچ پیش شرطی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از نیویورک تایمز، «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی در توییت خود در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص تمایل به مذاکره بدون پیش شرط با ایران نوشت: «گفت و گوهای بین آمریکا و ایران پیش از آنکه آمریکا از برجام خارج شود و دولت ترامپ به طور موثر تغییر نظام را پذیرفت، شاید محتمل بود. در شرایط کنونی، آنچه که دو دولت در مورد آن مذاکره خواهند کرد، همراه با توافق کمتر در مورد اهداف آمریکا و رفتار ایران در سراسر منطقه خواهد بود.»

 

Untitled

 

«حمید ابوطالبی» مشاور رئیس‌ جمهور ایران نیز تقریبا همین حرف را زده و خواستار بازگشت آمریکا به برجام شده است.

ابوطالبی در صفحه توییتر خود نوشت: «احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ ها، و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.» وی ادامه داد: «گفت‌ و گوی تلفنی روسای‌ جمهوری دوکشور در سازمان ملل در سال 1392، بر این باور استوار بود که می‌ توان با التزام به ابزار گفت‌ و گو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت‌ و گو است؛ باید آن را پذیرفت.»

در ادامه ریچارد هاس خواننده را به گزارش نیویورک تایمز که در همین خصوص نوشته شده، ارجاع داده است. در این گزارش آمده است: ترامپی که به رغم پایبندی ایران از برجام خارج شد، روز دوشنبه گفت که حاضر به دیدار «بدون شرط» با حسن روحانی رئیس جمهور ایران است.

اما این دیدار غیرممکن است به ویژه اینکه رهبران ایران از خروج ناگهانی ترامپ از برجام که دستاورد سال ها مذاکره بود، خشمگین هستند. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در نشست خبری روز گذشته خود درباره تمایل مقامات واشنگتن برای مذاکره با تهران اظهار داشت: «شرایط مذاکره ایران و آمریکا مهیا نیست. تا آن مرحله خیلی فاصله داریم. با این آمریکا امکان مذاکره وجود ندارد. آمریکا طرف مطمئنی برای هیچ کاری نیست. ممکن است آمریکا و بخش هایی آرزوهایی مطرح کنند، اما با رفتار خصمانه، خروج از برجام و تلاش برای فشار اقتصادی و تحریم ها دلیلی برای این بحث وجود ندارد.»

ایرانی ها و دیگر کشورهای مذاکره کننده برجام - انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین - هنوز در برجام حضور دارند. این توافق که در سال 2015 به دست آمد، تحریم ها را به ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران لغو کرد.

تنش های میان ایران و آمریکا از ماه مه که ترامپ از برجام خارج شد، تشدید شده است. ترامپ همچنین کشورهای خریدار نفت ایران را تهدید کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.