داود قربان نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمعیت گاومیش در آذربایجان غربی 82 هزار رأس از کل مجموع جمعیت دام سنگین استان است.
وی بیان کرد: 540 هزار راس دام سنگین در آذربایجان غربی وجود دارد که جمعیت گاومیش، 15 درصد از این آمار را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه فرآورده های حاصل از نگهداری و پرورش گاومیش فقط مصرف داخلی دارد، اضافه کرد: به دلیل کیفیت بالای شیر حاصل از پرورش گاومیش و بازارپسندی آن در داخل کشور، فرآورده های آن به خارج از کشور صادر نمی شود.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود:، هشت واحد صنعتی با ظرفیت 936 رأس گاومیش در استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: 98 درصد گاومیش داری های استان به صورت سنتی و 2 درصد به صورت صنعتی فعالیت می کند.
وی گفت: آذربایجان غربی به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب از جمله وجود آب های جاری، چراگاه های مناسب و مزارع وسیع علوفه، قدمت تاریخی پرورش گاومیش و همچنین داشتن دامداران باتجربه و علاقمند به پرورش این دام توانسته به قطب جمعیت گاومیش در کشور تبدیل شود.
به گزارش ایرنا هم اکنون انواع محصولات پاستوریزه و استریلیزه گاومیش شامل انواع شیرهای طعم دار، انواع آب میوه ها، انواع ماستها، پنیر پیتزا و انواع دوغ های طعم دار تولید می شود.
شیر استریل گاومیش در جهان فقط در ایتالیا و بخش کوچکی از آمریکا با عنوان شیر بوفالو تولید می‌شود و جمهوری اسلامی ایران با تولید این محصول جزو معدود کشورهای صاحب این صنعت شده است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.