به گزارش ایرنا اسمعیل کریم زاده روز چهارشنبه در همایش ملی گیاهان دارویی در ارومیه افزود: وجود این تعداد از گیاهان دارویی در استان رقم قابل توجهی به شمار می رود اما هنوز از این ظرفیت به صورت بهینه استفاده نشده است.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی ظرفیت بالایی در تولید گیاهان دارویی دارد و به دلیل بارش های مطلوب در زمینه کشاورزی نیز نقش مطلوبی می تواند ایفا کند.
کریم زاده اضافه کرد: 2.6 میلیون هکتار مساحت عرصه های طبیعی استان بوده که متاسفانه این عرصه های طبیعی در حال تخریب است و به حفاظت نیاز دارد.
وی بیان کرد: برای تولید محصولات و گیاهان دارویی ارگانیک لازم است تا کارها با سرعت بیشتری پیگیری شود اما این امر زمان بر است.
وی گفت: کشت ارگانیک و تولید محصولات سالم و استفاده از گیاهان به عنوان داروهای مورد نیاز جامعه و ارائه مجوز به تولیدکنندگان این بخش از اهداف در حال پیگیری وزارت جهاد کشاورزی است.
وی با اشاره به تلاش تولیدکنندگان استان در زمینه عرقیات گیاهی، گفت: فعالیت استان در این زمینه مطلوب بوده اما جای کار بسیار است.
کریم زاده گفت: کشت گل محمدی یکی از بسترهای مناسب برای اشتغالزایی و سرمایه گذاری در استان بوده و توسعه آن به دلیل مصرف کم آب و بهره وری بالا ضروری است.
وی افزود: تسهیلات بانکی مناسبی از امسال با درصد بسیار کم در حال اعطا به فعالان این عرصه است.
کریم زاده گفت: صدور مجوز در اسرع وقت به علاقه مندان فعالیت در تولید محصولات ارگانیک و گیاهان دارویی در دستور کار قرار دارد.
امیر رحیمی، دبیر اجرایی همایش ملی ‌کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی در آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: تولیدکنندگان استان وارد چرخه تولید گیاهان دارویی مانند سیاهدانه، رازیانه، آویش آبی، آویشن دنایی شده اند.
وی افزود:️ گیاهان دارویی متعددی در طبیعت استان وجود دارد که به تنهایی نمی تواند مفید واقع شود بلکه باید در جهت اشتغالزایی به کار‌ گرفته شود.
وی بیان کرد: کشت گیاهان دارویی در کشور و به تبع آن در استان توسعه پیدا کرده و لازم است تا این توسعه کشت طبق استانداردها باشد.
رحیمی با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر بسته بندی گیاهان دارویی نیازمند پیشرفت است، افزود: هم اکنون دنیا در زمینه بسته بندی گیاهان دارویی وارد مرحله ای نوین شده و کشور در حال بسته بندی با استانداردهای کشورهای اروپایی است.
وی با اشاره به استفاده نکردن یا کاهش مصرف نهاده های شیمیایی در کشت این گیاهان ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع کارشناسان استانی در حال برنامه ریزی برای برگزاری همایش ملی گیاهان هالوفیت و همایش بین المللی گیاهان دارویی هستند.
رحیمی اضافه کرد: برگزاری همایش گیاهان دارویی دیم، رایزنی با مراکز تحقیقاتی، امضای تفاهم نامه با مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی و کمیته امداد جهت برگزاری دوره های آموزشی جهت کشت گیاهان دارویی در اراضی کوچک روستایی، استفاده از اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه برای کشت گیاهان مناسب و شورپسند و عضوگیری برای انجمن از برنامه هایی است که در استان توسط انجمن علمی گیاهان دارویی پیگیری می شود.
مهدی قیاسی، جانشین دبیر علمی همایش ملی کشت ارگانیک و گیاهان دارویی در آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: مهمترین دغدغه بشر تامین ارزاق است و غیر از کشاورزی هیچ مجالی برای این هدف وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کشاورزی صنعتی با نگاه صنعت محور و بر مبنای بازدهی ابداع انسان بوده، بیان کرد: در مدت کمتر از ۱۰۰ سال تخریب های شدید در محیط زیست رخ داد و امنیت و ایمنی غذایی با مخاطره مواجه شد.
وی ادامه داد: نزدیک به ۲۰ هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که یا شناخته شده یا نیازمند مطالعه است.
قیاسی بیان کرد: کشور برای رسیدن به بازارهای جهانی گیاهان دارویی نیازمند توجه به صنعت، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی می باشد.
وی کشت ارگانیک را لازمه جامعه امروزی عنوان کرد و افزود: ظرفیت های موجود باید تبدیل به بالفعل شود و این موضوع مستلزم تحقیقات کارشناسی است.
به گزارش ایرنا این همایش 2 روزه با ارائه 197 مقاله به صورت شفاهی و پوستر برگزار می شود؛ این استان دارای 3.7 میلیون هکتار مساحت و عرصه است که یک میلیون هکتار آن در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
بر اساس تحقیقات موجود در مراتع و دشت های آذربایجان غربی گونه های مختلف گیاهی بسیاری به صورت خدادای پرورش یافته و زمینه مطلوبی برای سرمایه گذاری فراهم کرده است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.