کامیار داهیم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علت افزایش تعداد کانون ها افزایش زاد و ولد دام، افزایش تعداد دام سبک و نیز خرید و فروش و جابجایی دام در استان در فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه است.
وی اضافه کرد: در راستای جلوگیری از افزایش کانون های بیماری، واکسیناسیون دوره ای تب برفکی در استان شروع شده و در سه سطح انجام می شود.
وی بیان کرد: با توجه به وضعیت معیشتی دامداران استان 30 هزار دُز واکسن به صورت رایگان در اختیار دامداران بی بضاعت گذاشته می شود.
وی با اشاره به هزینه 85 هزار ریالی هر دُز واکسن و تزریق آن اضافه کرد: در برخی نقاط واکسن به صورت نیم بها نیز عرضه می شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای جلوگیری از افزایش کانونها برخی میادین دواب در استان به خصوص جنوب آذربایجان غربی تعطیل شده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 9 میلیون راس دام اعم از سبک و سنگین و انواع طیور و ماکیان است.
مرزی بودن استان و واقع شدن در کریدور مهاجرتی پرندگان باعث شده است تا دام ها و طیور استان بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند و نیازمند توجه و نمونه برداری مستمر باشند.
همه ساله جمعیت دام های سنگین در چهار نوبت و دام های سبک در یک نوبت علیه بیماری تب برفکی در استان مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.
تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سم است و در دام های اهلی و حیات وحش دیده می شود و می تواند خسارت اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری، دامداران و روستائیان وارد کند.
تلفات این بیماری در دام های بالغ کم و بندرت اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد و از همه مهمتر خسارت بسیار شدید اقتصادی و تبعات اجتماعی ناشی از کاهش تولیدات دامی و کاهش بهره وری دام است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.