به گزارش ایرنا شناسایی روش های برتر و خلاقانه تدریس، انتقال نتیجه های کاربردی این جشنواره به معلمان تربیت بدنی مدارس کشور، ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و توسعه مهارت درس پژوهی معلمان ورزش از دیگر اهداف مهم این جشنواره محسوب می شود.
سالن مجموعه ورزشی شهید رجایی ارومیه درا ین روز میزبان این جشنواره علمی بوده و تصاویری از ورزش های والیبال، فوتبال، تنیس، دوومیدانی و کشتی در این سالن، فضا را ورزشی و بانشاط کرده بود؛ 30 داور در دور زمین که سرگروه های استان ها بودند به کار این معلمان تا سقف 20 نمره دادند و سایر معلمان نیز فرم ارزیابی به دست در جایگاه تماشاگران نشسته بودند.
آمادگی سازمانی و بدنی، آموزش، تمرین و بازی و همچنین فعالیت های پایانی عنوان های چهار بخش روش تدریس محسوب می شد و بخشی با نام 'موارد کلی' نیز در ارزیابی روش تدریس گنجانده شده بود.
زمان اجرای روش برتر تدریس برای کلاس پایه متوسطه پسران یک ساعت و تدریس ها شامل بخش های 'مهارت' و 'آمادگی جسمانی' بود و از دانش آموزان ارومیه ای برای این منظور استفاده شد؛ معلمی در حالی که مجهز به میکروفون یقه ای بود و سوت و کرونومتر بر گردنش آویخته شده بود، زمین بسکتبال را به 2 قسمت و دانش آموزان را نیز به 2 تیم تقسیم کرد.
در 2 طرف زمین 2 حلقه بسکتبال وجود داشت؛ معلم زمین را به 2 قسمت تقسیم کرده و در هر قسمت سه صندلی گذاشته و از سه نفر خواسته بود روی آنها قرار بگیرند؛ دانش آموزان هم دست هایشان را بلند کردند تا شبیه حلقه شوند. این حرکت در نگاه اول ساده به نظر می رسید اما نوعی خلاقیت در این روش تدریس محسوب می شد.
معلم برای جلب توجه دانش آموزان و هنگام مشاهده یک حرکت ورزشی نادرست، سوت می زد و با این کار آنان را شرطی می کرد و نکته آموزشی خود را بلافاصله بعد از به صدا درآوردن سوت می گفت؛ وی با این کار ارزشیابی مستمر را که شامل هدایت، بازخورد و رفع اشکال بود را به صورت فعالانه و مداوم انجام می داد.
این معلم در مرحله سرد کردن از موسیقی پرانرژی بی کلام استفاده کرد تا تدریس اش خسته کننده جلوه نکند.
معلم دیگری هنگام شروع کلاس از دانش آموزان خواست با صدای بلند و یک صدا جواب سلام را بدهند و از یک نفر نیز داوطلبانه خواست کلاس را با تلاوت چند آیه از قرآن شروع کند.
این معلم بلافاصله گفت که 'امروز نوبت چه کسانی است تا سرگروه باشند؟' و بدین ترتیب نشان داد که مسوولیت ها را به صورت نوبتی بر دوش دانش آموزان گذاشته است تا مشارکت در کارهای کلاسی دوره ای باشد.
همین معلم تکالیف جلسه قبل را از دانش آموزانش گرفت و قبل از تدریس از بازی دارت برای ایجاد نشاط استفاده کرد؛ وی تمرین های گرم کردن را نیز با موسیقی و با هدف تزریق انرژی مثبت و نشاط به کلاس همراه کرد.
معلم دیگری در شروع تدریس درس والیبال از کلاس پرسید؛ 'آیا بازی های جام جهانی را تا حالا دیده اید؟ تیم ایران خوب بازی کرد نه؟' و بدین ترتیب در پی ایجاد ارتباط سریع در اول کلاس برآمد؛ بعد برگه های تمرین در خانه را به صورت تصادفی چک کرد و قول داد بقیه را نیز برای جلسه آینده بررسی کند.
این معلم با هدف مرور مطالب قبلی و سوق دادن توجه دانش آموزان به نکات آموزشی پیشین پرسید؛ 'جلسه قبل انعطاف پذیری کار کرده بودیم، ببینم چی کار کردید؟' و تمرینی عملی از آنان خواست.
وی سپس از دانش آموزان خواست اگر ساعت، انگشتر یا عینکی همراه خود دارند، در جعبه امانت کنار زمین بگذارند که بلافاصله یکی از بچه ها از بین جمعیت بیرون آمد و عینک خود را در جعبه گذاشت؛ این کلاس 24 نفری بود و هر چهار نفر لباسی با رنگ های متمایز زرد، سفید، آبی، سبز، قرمز یا فسفری به تن کرده بودند.
این معلم ورزش در تهییج و تشویق دانش آموزان در حین آموزش از عبارت ها و جمله های مختلفی استفاده کرد؛ ' به به، آفرین، مرسی، عالی زدی و برای خودتان دست بزنید'
وی همچنین از عباراتی هم برای دادن هشدار استفاده کرد؛ 'حواس ها جمع!، منو نگاه!، حرکت! یالا، با اعتماد به نفس!، باهوش باش، جا نمونی و همین تمرینو انجام بده'.
وی همچنین فرآیند یادگیری را دانش آموز محور کرده بود؛ 'ایراد دوستتو بهش بگو، نباید ناراحت بشه، بهش بازخورد بده' و این چنین آنان را در ارزشیابی سهیم کرد.
همین معلم در نیمه های کلاس متوجه شد متکلم وحده شده است و بازخورد کلامی دانش آموزان مطلوب نیست، بنابراین گفت؛ 'بچه ها اسم هم را صدا بزنید تا هماهنگ تر شوید'.
معلم گفت؛ 'یک نعل اسب بزرگ درست کنید'. استفاده از کلماتی نظیر نعل اسب که با شنیدن آنها بلافاصله یک تصویر در ذهن مجسم می شود از نکات حائز اهمیت در تدریس وی محسوب می شد. وی سپس بازیکنان را به 2 گروه و برای هر گروه یک اجراکننده تمرین مشخص کرد؛ ابتدا خود حرکتی را انجام می داد و بعد از بازیکنان می خواست آن حرکت ها را انجام دهند.
معلم در بخش دیگری از تمرین های آموزشی برای هر گروه یک تمرین اختصاص داد و گروه ها را به صورت نوبتی برای انجام هر 6 حرکت ملزم کرد.
حرکت بدون توپ، حرکت با توپ، استفاده از تشک برای حرکت پرشی، انجام حرکت های قدرتی با بطری هایی که توسط کش ضخیم به هم وصل شده بودند، انجام حرکت برای ورزیدگی عضله های بازو با استفاده از 2 بطری پر از خاک و استفاده ازمانع پلاستیکی به شکل مخروط برای انجام حرکت زیگزاگی از تمرین های این بخش محسوب می شد.
حسن ختام هر حرکت نیز گفتن 'هِی' با صدای بلند بود تا ضمن تخلیه انرژی، پایان حرکت های گروه اعلام شود.
معلم پس از انجام این تمرین ها از دانش آموزان خواست در 10 ثانیه نبض خود را بگیرند و بعد توضیح هایی در این مورد ذکر کرد و گفت؛ ' دور زمین به تعداد شما، بطری های آب شماره دار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. این نکته ایمنی و بهداشتی را نیز گفت که 'مرسی که آب را پرت نمی کنید چون اگه آب به زمین بریزه باعث می شه سر بخوریم'.
معلم همچنین از کنار زمین بازی، پوستری را با خود آورد که تصویر یک قلب در آن برجسته شده بود تا درباره استقامت بدن نکته هایی را ارائه کند.
معلم روی تور سه کاغذ سیاه و سفید وصل کرده بود و هر عکس در سه مرحله حرکت آموزشی را نشان می داد؛ در وسط تور نیز عکسی از سعید معروف، والیبالیست ارومیه ای چسبانده بود که همان حرکت را نشان می داد. معلم در حین آموزش یادآوری می کرد که 'اگر در نقاط مختلف زمین مرا نمی بینید به کاغذهای آموزشی نگاه کنید'.
این معلم همچنین از توپ تنیس و مخروط های پلاستیکی توخالی برای یک تمرین دیگر استفاده کرد که در نوع خود تمرین متنوعی به نظر می رسید؛ وی نظم در اجرا را از طریق سرگروه ها ایجاد می کرد.
استفاده از موکت های کوچک برای انجام تمرین های روی زمین و حالت درازکش نیز از نکات ایمنی و بهداشتی دیگر این کلاس درس بود؛ وی همچنین با هدف ایجاد انگیزه و ارائه سرفصل جلسه آینده گفت؛ 'حرکت امروز پیش درآمد حرکت جلسه بعدیه'
گروه ها در این کلاس با نام رنگ لباس صدا زده می شد تا با این شیوه گروه بندی، انتقال پیام در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.
معلم همچنین با هدف بهره گیری مطلوب از فضای آموزشی در اختیار خود، لیوان های یکبار مصرف را با استفاده از یک برچسب مستطیل شکل به دیوار چسبانده بود و از گروه ها این چنین خواست که؛ 'لیوان ها را با پرتاب رو به عقب توپ، بشکنید. هر گروهی لیوان های بیشتری بشکند به فعالیت کلاسی آنان امتیاز مثبت تعلق می گیرد' و بدین ترتیب روحیه رقابت سالم در بین دانش آموزان را به وجود می آورد و فضای کلاسی را از یکنواختی دور می کرد.
دست زدن 'ایسلندی' بعد از شنیدن صدای سوت معلم، حرکت گروهی دیگری بود که نشاط را به دانش آموزان هدیه می داد و هر دست زدن با صدای 'هو' دسته جمعی نیز توام می شد.
معلم همچنین در آخر کلاس گفت؛ 'درباره حرکت اسپک که قرار است جلسه بعد کار کنیم و همین طور ورزش هایی که استقامت بدن را افزایش می دهند، تحقیق کنید' و با این روش ذهن دانش آموزان را برای تدریس جلسه بعد آماده کرد.
معلم در آخر کلاس هم از دانش آموزان خواست همانند حرکت والیبالیست ها در مسابقه های ورزشی یک دل و یک صدا با گفتن 'یا رضا(ع)' کلاس را با انرژی هر چه تمام تر به پایان برسانند.
مجری پنج دقیقه مانده به اتمام اجراها از پشت بلندگو 'وقت باقیمانده پنج دقیقه' را بیان و در انتهای تدریس'وقت تمام' را ذکر می کرد.
به گزارش ایرنا اجرای کارگاه های آموزشی مرتبط با متدهای تدریس کاربردی با در نظر گرفتن ظرفیت ها و محدودیت های مناطق محروم و حاشیه ای، شادابی مدارس و در نهایت داشتن دانش‌ آموزان شاد، سالم، توانمند و مسؤولیت‌ پذیر از دیگر اهداف برگزاری جشنواره روش های برتر تدریس درس تربیت بدنی به شمار می رود.
این جشنواره با رویکرد آموزشی در قالب اجرای طرح درس برتر و منتخب با حضور 256 نفر از دبیران و آموزگاران برتر کشوری، هشت ناظر و پنج نفر از اساتید ممتاز از دوازدهم تا چهاردهم تیر سال جاری در ارومیه در حال برگزاری است.
در مجموع 400 نفر معلم، دانش آموز و عوامل اجرایی در این جشنواره مشارکت فعال دارند و در این رویداد، دبیران و آموزگاران درس تربیت بدنی توانمندی های خود را در زمینه اجرای کیفی تدریس این درس به نمایش می گذارند.
گزارش از: توحید محمودپور
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.