فرهاد سرخوش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه دانشگاه تبریز طرح مطالعاتی چرخش آب در دریاچه ارومیه را بر عهده گرفته است، اضافه کرد: طبق این مطالعات سه آبگذر در خاکریز 11 کیلومتری به سمت آذربایجان غربی باید ایجاد شود که به محض تامین اعتبار عملیاتی می شود.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی در احیای دریاچه ارومیه تبخیر بالای آب در فصل گرماست، بیان کرد: دریاچه ارومیه یک حوضه آبریز بسته است و در فصل تابستان ورودی آب ندارد؛ حجم قابل توجهی از آب آن نیز در فصل گرما به دلیل سکون تبخیر می شود.
سرخوش اضافه کرد: پل میانگذر دریاچه ارومیه در روند خشک شدن این دریاچه بی تاثیر بوده زیرا این پل بر روی شمع هایی خاص بنا شده است و مداخله ای در چرخش آب دریاچه ندارد.
وی همچنین حجم آب دریاچه ارومیه را بیش از 2 میلیارد و 23 میلیون مترمعکب اعلام کرد و گفت: وضعیت فعلی نگین آبی آذربایجان امیدبخش است.
به گزارش ایرنا پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه مساحت نگین آبی آذربایجان یکهزار و 852 کیلومترمربع افزایش یافته و به 2 هزار و 402 کیلومتر مربع رسیده که این آمار نشانگر 4.3 برابر شدن سطح دریاچه است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.