به گزارش ایرنا اگرچه تلاش سازمان های مردم نهاد برای فرهنگ سازی به نفع طبیعت و پاکسازی محیط ادامه دارد اما رفتارهای نابهنجار زیست محیطی به علت درک نادرست از محیط زندگی همچنان از سوی برخی از گردشگران مشاهده می شود.
امروزه ترویج فرهنگ صحیح زیستن و مهربانی با طبیعت به یکی از وظایف مسوولان و سازمان های مردم نهاد تبدیل شده است زیرا بدون داشتن محیط زیست پاک، توسعه پایدار تحقق نمی یابد اما تغییر در رفتار گردشگران بسیار تدریجی است.
هوشنگ عطاپور، کارشناس مسایل اجتماعی معتقد است که سمن ها نقش اساسی در توسعه فرهنگی جوامع دارند و به عنوان نهادهای مدنی می توانند بستر توسعه اجتماعی و از جمله صیانت از محیط زیست را فراهم کنند اما تغییر رفتار در جامعه بسیار زمانبر است.
رئیس هیات مدیره موسسه ناجیان نبض زمین آذربایجان غربی نیز با اشاره به اجرای 148 امین برنامه پاکسازی این موسسه در روز جاری با عنوان 'آبی دریاچه ارومیه را 2 چندان کنیم'، گفت: در قالب این برنامه ساحل دریاچه ارومیه در کنار پل شهید کلانتری پاکسازی می شود.
فرانک چراغیان با بیان اینکه این برنامه به صورت مشترک با فعالان زیست محیطی آذربایجان شرقی برگزار می شود، بیان کرد: گردشگران دریاچه ارومیه حساسیت کافی برای حفاظت از سواحل نگین آبی آذربایجان را ندارند و یکی از اهداف این برنامه ایجاد حساسیت در این رابطه است.
وی با دعوت از سایر تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست برای شرکت در این برنامه، افزود: مشارکت عموم مردم در برنامه پاکسازی ساحل دریاچه ارومیه آزاد است.
چراغیان با اشاره به نقش شبکه های اجتماعی در فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست، بیان کرد: حجم قابل توجهی از فعالیت های فرهنگی این سمن از طریق شبکه های اجتماعی پیگیری شده و هدف اصلی فرهنگ سازی در جامعه است.
به گزارش ایرنا مسوولان با تامین مکان مناسب برای دفع زباله در محل تجمع گردشگران طبیعت و مردم با جمع آوری زباله در کیسه و دفع اصولی آنها می توانند در امر مدیریت پسماند و جلوگیری از آلودگی محیط زیست مشارکت کنند.
148امین برنامه پاکسازی موسسه ناجیان نبض زمین آذربایجان غربی از ساعت 11 امروز /جمعه/ در پل شهید کلانتری اجرا می شود.
به گزارش ایرنا پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد به ویژه در زمینه محیط زیست، ضریب حساسیت جامعه نسبت به آلودگی های محیط زیست افزایش یافته اما همچنان مردم و مسوولان باید به دنبال فرهنگ سازی در این زمینه باشند.
تعداد سازمان های مردم نهاد ارومیه از 27 سمن در سال 1392 به 70 سمن در پایان سال 1396 رسیده است و این رشد، دستاوردی ناملموس از دولت تدبیر و امید در این شهرستان محسوب می شود.
سیاست دولت تدبیر و امید توسعه‌ی کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد و توسعه‌‎ی مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی است زیرا این امر در نهایت به حل مشکلات جامعه منجر می شود.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.