به گزارش ایرنا، همزمان با ماه مبارک شعبان که ماه سرور اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و شیعیان و مریدان ائمه اطهار (ع) است، جشن های میلاد حضرت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، امام سجاد (ع)، حضرت علی اکبر برگزار و به میلاد امام زمان (عج) منتهی شد.
در هفته دوم شعبان المعظم، جشن های نیمه شعبان و سالروز میلاد امام دوازدهم، حضرت ولی عصر (عج) در سراسر کشورمان برگزار شد که آذربایجان غربی نیز از استان های پیشتاز در این خصوص بود.
در این جشن ها که به صورت خودجوش و مردمی برگزار شده بود، فلسفه انتظار مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر سخنرانی سخنرانان در خصوص زندگی امام زمان (عج) و غیبت آن حضرت، موضوع انتظار و ملزومات آن مورد توجه روحانیون مجالس، شعرا، ترانه سرایان و برگزارکنندگان قرار گرفت.
در این آیین ها بیشترین نوای به گوش رسیده، نوای اللهم عجل لولیک الفرج، آوای چند صد نفری صلوات و دعای فرج بود که همراه با نذری برای سلامتی آن حضرت و تعجیل در فرج امام عصر (عج) خودنمایی می کرد.

** انتظار برای فرج رکن اساسی عبادت مسلمانان است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در این خصوص معتقد است: انتظار برای فرج از برترین عبادت ها به شمار می رود و این امر بزرگ ترین وظیفه مسمانان در عصر غیبت است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با اشاره به حدیثی از پیامبر اعظم (ص) گفت: طبق این فرمایش مبارک، برترین اعمال امت اسلامی، انتظار فرج از نزد خداوند عزوجل است.
وی به اوصاف منتظران اشاره کرد و افزود: منتظران امام زمان (عج) به آینده خوشبین هستند زیرا به وعده های الهی عقیده دارند و می دانند کسی خواهد آمد و زمین پر از عدالت خواهد شد و به همین جهت در راستای فراهم کردن زمینه ظهور همواره در تلاش هستند.
وی تجدید پیمان با حضرت ولی عصر (عج) را از دیگر اوصاف منتظران دانست و اضافه کرد: دعای عهد یکی از بهترین وسیله ها برای تجدید روزانه عهد و پیمان با آن حضرت به شمار می رود.
امام جمعه ارومیه اعتقاد به امام زمان (عج) و منجی عالم بشریت را از ارکان وحدت بین مسلمانان برشمرد و اظهار کرد: علمای شیعه و اهل سنت به این مسئله یقین دارند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با تاکید بر لزوم پرهیز از ورود خرافات در موضوع مهدویت بیان کرد: نهادهای مسوول و فرهنگی باید معارف مهدویت را به صورت منطقی، عقلایی و درست در بین مردم بیان کنند تا از خرافات جلوگیری شود.

** انتظار برای فرج با گوشه نشینی مترادف نیست
یکی از علمای شهر ارومیه نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امر به معروف و نهی از منکر از جمله ویژگی های منتظران واقعی ظهور به شمار می رود و گوشه نشینی و دعا برای انتظار کافی نیست.
حجت الاسلام سیف الله رستملو افزود: انتظار برای فرج زمینه ساز رشد معنوی همه انسان هاست و هرکس در این راستا قدم بگذارد، می تواند خود را تا مراتب والا بکشاند.
وی بر لزوم شناخت امام زمان (عج) در راستای اعتلای معنوی تاکید کرد و ادامه داد: طبق آموزه های اسلامی، این امر وظیفه هر مسلمانی است و در صورت بی توجهی به آن، معارف خاصی نصیب انسان نمی شود.
وی تاکید کرد: منتظران ظهور حضرت ولی عصر (عج) باید نفس خود را تطهیر کرده و به اخلاق اسلامی آراسته کنند و در کنار آن، موضوع امر به معروف و نهی از منکر را در دستور کار روزانه خود قرار دهند.
حسن بابایی از شهروندان ارومیه ای حاضر در جشن نیمه شعبان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، انتظار برای فرج را عامل اصلی شکوفایی مسلمانان برشمرد و گفت: این جشن ها بهترین زمینه برای دعای جمعی در راستای فرج امام زمان (عج) است.
وی اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی دعای فرج امام زمان (عج) امروز توسط همه مردم قرائت می شود و این امر به نوبه خود پیشرفتی بزرگ به شمار می رود.
وی اظهار کرد: علاوه بر اینکه خود ما مسلمانان باید منتظر فرج امام زمان (عج) باشیم باید فرزندانمان را نیز در این مسیر تربیت کنیم.
بتول فرزانه دیگر شهروند ارومیه ای در حالی که تسبیح بر دست داشت و صلوات برای سلامتی امام عصر (عج) می فرستاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: همه ساله 14 هزار صلوات برای فرج امام زمان (عج) در روز نیمه شعبان قرائت می کنم.
وی افزود: وظیفه همه ما پیروی از سیره و روش امامان برای ظهور امام زمان (عج) است زیرا ائمه اطهار (ع) و بسیاری از پیامبران از منتظران فرج بودند.
وی اظهار کرد: همه جشن های نیمه شعبان باید با هدف انتظار برای فرج باشد که در این خصوص گام های خوبی برداشته شده و امیدواریم امسال و سال های آینده نیز گام های مستحکم تری برداشته شود.
به گزارش ایرنا، انتظار فرج در آموزه های اسلامی به عنوان یکی از ارکان عبادت ها شمرده شده و نیمه شعبان نیز می تواند سرآغازی برای این فرهنگ متعالی باشد.
8137/3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.