به گزارش ایرنا حمایت از کالای ایرانی با هدف شکوفایی اقتصاد درون زا در عرصه عمل نیازمند عزم همگانی و مشارکت پذیری مردم بوده و در این بین نقش سازمان های مردم نهاد در ترغیب مردم برای افزودن کالای ملی به سبد خرید خانواده ها چشمگیر است.
جامعه امروزی به دلیل برخورداری از پیچیدگی ها و چالش های متعدد در حال تجربه سبک جدیدی از زندگی با استفاده از ابزارهای نوین بوده و این سبک نشات گرفته از حضور مردم در مدیریت فضاهای اجتماعی و فرهنگی در قالب سازمان های مردم نهاد یا سمن هاست.
کارشناس مسایل اجتماعی و فرهنگی معتقد است که سمن ها نقش اساسی در توسعه اجتماعی و فرهنگی جوامع دارد و به عنوان نهادهای مدنی بستر توسعه اجتماعی را فراهم می کند.
به گفته هوشنگ عطاپور شعار سال دارای 2 بخش حاکمیتی و مردمی است و بخش مردمی آن در حوزه اجتماعی تعریف می شود و در قالب آن باید با انجام اقدامات فرهنگی، بسترهای اجتماعی پذیرش و عمل به این شعار را در سطح جامعه آماده کرد.
وی ادامه داد: هر نوع اهداف و شعارهای فرهنگی که افق اجرای آنها حوزه اجتماعی است و می تواند به رفاه عمومی و توسعه جامعه منجر شود می تواند ماموریت عام المنفعه سازمان های مردم نهاد باشد.
به گفته وی سازمان های مردم نهاد، نهادهای غیر اقتصادی هستند ولی برای بهبود رفاه عمومی فعالیت می کنند و تحقق شعار سال که نوید بخش توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی است، جزو اهداف سازمان های مردم نهاد به شمار می رود.
عطاپور با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد به دلیل ماهیت اجتماعی و غیردولتی خود از اعتماد و سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار است، گفت: همین سرمایه اجتماعی موجب می شود که این نهادها بتوانند در فرهنگ سازی، آموزش عمومی، افزایش اعتماد عمومی به شعارها، تبلیغات دولتی و بسیج افکار عمومی بسیار موثرتر از نهادهای تبلیغاتی وابسته به حاکمیت عمل کنند.
به گفته وی برای تحقق شعار سال باید سازمان های مردم نهاد تخصصی و توسعه ای با حمایت دولت و وزارتخانه های ذیربط فعال شوند تا هم در تبیین شعار سال و هم در انجام کارهای پژوهشی، اطلاع رسانی، ترویجی و انجام فعالیت های نمادین و سمبولیک برای توجیه افکار عمومی وارد عمل شوند.
این کارشناس مسایل اجتماعی و فرهنگی افزود: به عبارتی به دلیل ذینفع نبودن سازمان های مردم نهاد در منافع حمایت از کالای ایرانی، مردم به پیام ها و راهبردهای آنان بیشتر اعتماد می کنند.
عطاپور با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد نقش مدافعه گری در حمایت از حقوق مصرف کنندگان دارند، گفت: این سازمان ها در حلقه مدافعه گری از حقوق شهروندی قرار دارند و با اعمال نظارت همگانی بر کیفیت و قیمت کالاهای تولید داخلی و همکاری با نهادهای نظارتی حاکمیتی می توانند با سودجویی برخی تولیدکنندگان مبارزه کرده و آنان را با فشار اجتماعی به سوی تولید کالاهای باکیفیت و قیمت پایین تشویق و ترغیب کنند.
وی ادامه داد: اگر سازمان های مردم نهاد تخصصی و به ویژه حقوق شهروندی فعال شود می تواند به عنوان چشم ناظر شهروندان و حاکمیت به بهبود کیفیت و قیمت کالاهای داخلی کمک کند و زمینه تحقق شعار سال را فراهم آورد.
وی افزود: این سازمان ها می توانند با برگزاری جشنواره های معرفی تولیدکنندگان نمونه، کالاهای نمونه، برندهای برتر ملی، توانمندی تولیدکنندگان محلی و استانی، حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان جوان، مدافعه از حقوق محققان و مخترعان و مبتکران به حمایت از کالاهای ایرانی بپردازند.
عطاپور بیان کرد: سازمان های مردم نهاد در بخش مبارزه با قاچاق و واردات غیرقانونی با نظارت بر عملکرد گمرکات و سایر نهادهای دخیل در مدیریت پایانه های مرزی و همکاری با امور صنفی و بازرگانی می توانند به تحقق منویات مقام معظم رهبری کمک کنند.
وی اظهار کرد: تعداد کم سازمان های مردم نهاد توسعه ای و ترویجی در سطح استان و کشور یکی از مشکلات این بخش بوده و بهتر است تا وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها برای تاسیس این نهادهای مدنی بسترهای مناسب را فراهم کنند.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد 'اروم محقق پرور' که در حوزه های علمی، پژوهشی و اجتماعی فعالیت دارد، نیز معتقد است که اعضای سازمان های مردم نهاد می توانند ارتباط چهره به چهره با مردم داشته باشد و مروج فرهنگ خرید کالای ایرانی باشند.
الناز اکبری اظهار کرد: سمن ها با توجه به قدرت و گستره فعالیت خود می توانند رابط بین مردم و تولیدکننده باشند و حتی می توانند به کمک کارخانه های غیرفعال بروند.
به گفته وی مسئولان اگر از طرح های کارآفرینی سازمان های مردم نهاد حمایت کرده و فضا را برای توسعه خرید کالای ایرانی در جامعه فراهم کنند می توان شعار حمایت از کالای ایرانی را در جامعه عملی کرد.
مدیرعامل موسسه‌ کانون باران رحمت الهی نیز با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد یک تشکل مردمی بوده و اعتماد مردم را به خود جلب کرده است، اظهار کرد: شفافیت این سازمان ها علت اعتماد بیشتر مردم به سمن هاست.
'پیام ایجادی' ادامه داد: سازمان های مردم نهاد می توانند با برگزاری جشنواره های مردمی در ترویج استفاده از کالاهای ایرانی موثر واقع شوند و این امر نیازمند حمایت مسئولان است.
دبیر کانون طلایه داران پژوهش نیز گفت: ارتباط با مردم و تبیین مفهوم بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با شعار سال در میان توده مردم از مهمترین وظایف سازمان های مردم نهاد است.
نعیمه بابازاده ادامه داد: سازمان های مردم نهاد باید در ابتدا اقدام به شناسایی و معرفی کالا و خدمات ایرانی باکیفیت کنند و در ادامه به ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی بپردازند.
فرماندار ارومیه نیز گفت: استفاده از فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی برای آماده سازی افکار عمومی جهت تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی امری ضروری است تا جامعه به این باور برسد که استفاده از کالای داخلی می تواند نقش تعیین کننده در رونق بازار کسب ‌و کار کشور داشته باشد.
عباس حسن خانی ادامه داد: سازمان ‌های مردم ‌نهاد به عنوان ظرفیتی ارزشمند و مطمئن برای کشور با فعالیت گسترده جوانان می تواند در تحقق شعار سال پیشقدم شود و از ظرفیت عظیم نیروهای خود در حمایت از کالای ایرانی بهره ببرد.
وی ادامه داد: اعضای این سازمان ها می توانند با تشریح ضرورت حمایت از کالای ایرانی، نقش موثری در افزایش تمایل به خرید کالای ایرانی و حمایت از تولیدکننده داخلی داشته باشند.
وی افزود: سازمان های مردم نهاد می توانند با تشکیل پویش حمایت از کالای ایرانی و استفاده از ظرفیت های عظیم این بخش، در مسیر تحقق شعار سال فرهنگ ‌سازی کرده و رسانه ها را با خود همراه کنند.
فرماندار ارومیه با اشاره به اینکه سمن ها در کنار دستگاه های اداری باید در مصرف کالای ایرانی الگوی جامعه باشند، گفت: این امر می تواند در رونق گرفتن بیش از پیش کسب ‌و کار تولیدکنندگان داخلی و افزایش اشتغال جوانان و کاهش بیکاری موثر باشد.
حسن خانی اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد تا به امروز در مقابله و مدیریت بسیاری از معضلات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی در کنار دولت بودند و انتظار می رود این بار نیز در راستای تامین منافع ملی، دولت را در حمایت از کالای ایرانی همراهی کنند.
به گزارش ایرنا برای تحقق شعار سال با موضوع ' حمایت از کالای ایرانی ' همه باید در صحنه باشند تا دولت در کنار سایر قوا زمینه لازم برای بهبود فضای تولیدات داخلی را فراهم کند و مردم با کمک برخی نهادهای مردمی همچون سازمان های مردم نهاد در به حرکت در آمدن چرخ اقتصاد داخلی مشارکت کنند.
امروزه رشد کیفی سمن ها دغدغه اصلی مدیران این سازمان های مردم نهاد به شمار می رود و سوق دادن آنان به سمت ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی به ارتقا جایگاه و نقش سمن ها در جامعه منجر خواهد شد.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.