پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای داخلی انگیزه مضاعف را ایجاد کرده است که نتیجه آن نیز بهبود اقتصاد ملی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
گرچه مردم در این موضوع نقش اساسی دارند و رفتار آنها و رویکردشان به خرید کالای تولید داخل می تواند این تحولات را ایجاد کند، اما تغییر ذائقه مردم الزاماتی دارد و در این عرصه تولیدکنندگان و مسئولان ایفاگر نقش هایی هستند.
تولیدکنندگان داخلی برای موفقیت بیشتر در این عرصه نیازمند ارتقاء رقابت پذیری کالاهای خود هستند و رقابت پذیر شدن محصولات نیز نیاز به عرضه محصول با کیفیت و با قیمت مناسب دارد.
به طور قطع این انتظار وجود ندارد که مردم کالای ایرانی را با هر کیفیت و قیمت خریداری کنند. رفتار مردم و اقبال آنان به خرید کالای وطنی با افزایش کیفیت و قیمت گذاری مناسب ارتباط مستقیم دارد.
رییس اتاق بازرگانی البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به ضرورت تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب از سوی تولیدکنندگان داخلی، گفت: باید محصولاتی تولید کنیم که منطبق با سنت و فرهنگ جامعه باشد، امروز دربخش پوشاک شاهد تقلید از دیگر الگوها هستیم، اما برنامه ریزی های تولیدکنندگان ما در سایر صنایع از جمله صنایع غذایی و دارویی متناسب با نیازهای واقعی جامعه است.
بنامولایی با تاکید برضرورت پیشگیری از تداخل فعالیت فرهنگی با مسایل اقتصادی، افزود: در بحث ترویج فرهنگ خرید و مصرف کالای داخلی اصحاب رسانه بایستی به نحوی برنامه ریزی کنند که حرکت های فرهنگی در این راستا با نگاه رونق فضای کسب و کار همراه باشد.
بنامولایی تلاش هرچه بیشتر ارگان های نظارتی از جمله حوزه معاونت غذا و دارو و رعایت کامل استانداردها با هدف افزایش کیفیت و دوام و ماندگاری کالاهای ایرانی را مورد تاکید قرار داد.
وی گفت: باید نخست در مسیر بومی سازی استانداردها گام برداریم تا به تدریج بخش تولید کشور را تا سطح بین المللی ارتقاء دهیم و بتوانیم در دنیا به عنوان یک کشورصادرات محور معرفی شویم.
رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه بخش تولید باید کالاهایی تولید کند که مورد وثوق و سلیقه هموطنان باشد، گفت: تولید کننده ای موفق است که بر اساس نیازها و ذائقه هر منطقه محصولات خود را وارد بازار مصرف کند.
کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی علاوه بر تامین نیازهای بازار داخل باید به گونه ای باشد که بتواند بازارهایی را در عرصه جهانی یافته و توان رقابت با محصولات دیگر کشورها را داشته باشد. برنامه های دولت درباره توسعه صادرات زمانی به موفقیت دست خواهد یافت که تولیدکنندگان ما کالایی متناسب با نیازها و استانداردهای بازارهای جهانی تولید کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز نیز با اشاره به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای داخلی، گفت: استقبال مردم از کالای داخلی علاوه بر رونق تولید چرخ های اقتصاد را به حرکت درآورده و فرصت های شغلی را افزایش می دهد.
جهانگیر شاهمرادی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه رونق اقتصادی در گرو افزایش تولید و تقاضا است، افزود: دولت و مجموعه نظام به این جمع بندی رسیده اند که برای رسیدن به استقلال و خودکفایی باید در امر تولید و اشتغال برنامه ریزی کنند ولی در این میان نقش مردم به عنوان مصرف کنندگان کالاهای تولید شده، بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: ضرورت دارد آمار اشتغال بالا برود چراکه مردم با اشتغال و درآمد پایدار توان خرید داشته و این امر منجر به تحرک چرخ های اقتصاد کشور می شود از سوی دیگر نیز باید تولیدکنندگان با ارتقا کیفیت محصولات توان رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند.
شاهمرادی با بیان اینکه در استان البرز هم مانند برخی از استان ها متاسفانه به دلیل مسائل مهاجرت بیکاری روند افزایشی داشته، گفت: رسالت ما تقویت زیرساخت های تولید در شهرک های صنعتی است ولی اهتمام تولیدکنندگان برای معرفی و فروش محصولات خود نیز ضرورت دارد.
وی با اشاره به اینکه مردم با حمایت از کالای ایرانی می توانند به اشتغال پایدار و رونق اقتصاد کشور کمک کنند، اضافه کرد: با تمام توان درصدد ایجاد بسترها و زیرساخت های لازم برای تولیدکنندگان و حمایت از کالای داخلی هستیم.
افزایش سهم بازار کالاهای ایرانی علاوه بر فرهنگ سازی به تلاش مسئولان برای معرفی این کالاها دارد. دولت پس از نامگذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب نخستین گام را برداشت و طی دستورالعملی دستگاه های دولتی را موظف کرد که حتما از کالاهای تولید داخلی خریداری کنند و خرید محصولات خارجی که مشابه داخلی دارند را ممنوع اعلام کرد.
رییس اتاق بازرگانی استان البرز از دولت به عنوان بزرگترین مصرف کننده نام برد و اظهار کرد: دولت مسئولان دستگاه ها را را مکلف کرده تا نیازهای خود را صرفا از محصولات تولید داخلی تامین کنند که این گام مثبتی است و صدور بخشنامه در خصوص الزام دستگاه های اجرایی برای خرید کالاهای تولید داخلی کفایت نمی کند، مهم این است که اینگونه بخشنامه ها به معنای واقعی رعایت و اجراء شود.
رییس اتاق بازرگانی استان البرز از همه مدیران و دست اندرکاران امور فرهنگ و فرهنگ سازی کشور خواست با تمام توان وارد صحنه ترویج فرهنگ الگوی صحیح مصرف شوند و هموطنان را‌ از مزایای خرید کالای وطنی آگاه کنند.
وی‌ عملکرد شرکت های توسعه صادرات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بازار شناسی و بازاریابی این شرکت ها کنترل کیفیت و قیمت کالا را در بر خواهدداشت.
وی تصریح کرد: باید تولیدات را به نحوی مدیریت کنیم که کیفیت روز به روز بالاتر برود و تنوع محصول داشته باشیم تا خریدار برای انتخاب مشکل نداشته باشد.
بنامولایی گفت: ما در اتاق بازرگانی با برگزاری دوره های آموزشی این دید را به تولید کنندگان منتقل می کنیم و از دولت هم انتظار داریم‌ جایگاه نظارتی را بیش از پیش تقویت کند.
رییس پارلمان بخش خصوصی استان البرز گفت: زمانی می توانیم ادعای دستیابی به اقتصاد پویا را مطرح کنیم که از تنوع تولید انواع محصولات در داخل کشور برخوردار شویم و دراین صورت دیگر ضرورتی ندارد برای راضی کردن مشتری اجناس خارجی وارد کنیم‌ ‌و بدین ترتیب گردش پول در داخل کشور را شاهد خواهیم بود.
بنامولایی افزود:باید فضای رقابت سالم برای تولیدکننده مهیا شود و عرضه کنندگان نیز به جای محدود کردن بخش تولید به توسعه بازار بپردازند.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در روزهای ابتدایی سال 97 در گفت و گویی که در رسانه ها منتشر شد، با اشاره به برنامه های این وزارت خانه برای حمایت از کالای ایرانی، گفت: در برنامه حمایت از کالاهایی ایرانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش سهم بازار کالاهای مصرفی ایرانی به بیش از ۹۰ درصد هدفگذاری شده است.
محسن صالحی نیا خاطرنشان کرد: برنامه های حمایت از کالای ایرانی در بخش معاونت امور صنایع شامل سه بخش کالاهای مصرفی، مواد اولیه وکالاهای سرمایه ای و تجهیزات می شود.
وی با اشاره برنامه حمایتی در بخش کالای مصرفی، گفت: مهم ترین برنامه مربوط به کالاهایی است که مورد تقاضا اقشار مختلف مردم قرار دارد که شامل خوراکی ها، آشامیدنی ها، دارو، خودرو و... می شود. در این بخش ها ظرفیت سازی های خوبی برای مصرف داخل و صادرات انجام شده است که در برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت دیده شده با تنوع تولید، افزایش کیفیت، جلب سلایق مختلف و برنامه های تشویقی، کالای ایرانی بیش از ۹۰ درصد سهم بازار کالاهای مصرفی تشکیل دهد.
وی افزود: کالاهای ایرانی از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت با نمونه های خارجی است اما با وجود این بازار حدود ۱۰ درصدی کالای خارجی با توجه به سلایق مختلف در بازار طبیعی است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: در سال ۹۷ تلاش بر این است تا سهم تامین مواد اولیه ایرانی در صنایع افزایش پیدا کند. با ارائه تسهیلات، تامین دانش فنی، ایجاد خطوط اعتباری داخلی، قراردادهای بین بانکی، یوزانس و... تولید مواد اولیه داخلی را تقویت خواهیم کرد.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.