انجمن هنرهای نمایشی شهرستان های ارومیه، خوی، میاندوآب، ماکو، نقده، ماکو، تکاب، مهاباد و بوکان در آذربایجان غربی در قالب 21 گروه نمایشی ثبت شده رو به تعالی بوده و ارومیه با 6 گروه نمایشی ثبت شده به عنوان فعال ترین شهرستان در 2 سال گذشته گام های بلندی در راستای ارتقای تئاتر و به خصوص نمایشنامه خوانی برداشته است.
تئاتر در این شهر سناریوی دیگری دارد و بازیگران تئاتر ارومیه ای همواره با اجراهای هنرمندانه مخاطبان را بر روی صندلی های خود میخکوب کرده اند!
چراغ تئاتر در انجمن هنرهای نمایشی، حوزه هنری و خانه تئاتر جوان در این شهر در طول سال روشن است و معرفی مولفه های فرهنگی با زبان خلاقانه به تک تک شهروندان دغدغه این نهادهاست.
انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی در سال 1395 با حرکتی ابتکاری آثار نویسندگان برتر نمایش ایران و جهان را در قالب نمایشنامه خوانی مرور کرد.
این انجمن در سرمای زمستان 1395 با برگزاری دومین جشنواره نمایشنامه خوانی متون نمایشی علی صابر رضایی (نمایشنامه نویس ارومیه ای) به کانون فرهنگ و هنر این استان گرمی بخشید.
حضور هنرمندانه 15 گروه نمایشی شور و شوق وصف ناپذیری در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه برپا کرد و پرونده تئاتر استان با نقاط ضعف و قوت خود با خاطره خوش تماشای نمایشنامه خوانی های مختلف بسته شد.
تنها سه ماه از سال 1396 گذشته بود که خبر نخستین دوره نمایشنامه خوانی آثار رسول بانگین (نمایشنامه نویس اشنویه ای) در ارومیه پیچید و این بار کافه های این شهر میزبان تئاتر دوستان شدند و مرداد خاطره انگیزی برای آنان رقم زدند؛ جشنواره ای که در کافه های هنر دوست این شهر در فضایی مردمی تر برگزار شد و علاقه وافر مردم این شهر را برای جای دادن تئاتر در سبد فرهنگی خود نشان داد.
رونق نمایشنامه خوانی در تابستان تمامی نداشت؛ کارگاه های آموزشی تئاتر از اوایل تابستان تا اواخر آذر 1396 در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار و نتیجه 6 ماه آموزش نظری و عملی در قالب جشنواره 2 روزه نمایشنامه خوانی سپید ارائه شد.
برگزاری این دوره آموزشی که با تولید چند اثر مخاطب پسند همراه بود، با حضور پرشور اقشار مختلف مردمی به کار خود پایان داد تا نقطه عطفی در هنر نمایش این منطقه در جذب مخاطبان رقم بخورد.
فستیوال نمایشنامه خوانی پایان دوره هنرجویان 'خانه تئاتر جوان' برگ زرین دیگری در تقویم هنری این خطه بود و برگزاری پرشور این جشنواره در ارومیه، بهمن 1396 را نیز به خاطرات فراموش نشدنی مشتاقان تئاتر سنجاق کرد.
نمایشنامه نویس اشنویه ای که آثارش در نمایشنامه خوانی اجرا می شود، گفت: نخستین فعالیت های چشمگیر در دهه 80 در ارومیه آغاز شد؛ طی این سال در 'موسسه سبز احسان' ارومیه، نمایشنامه خوانی هر پنجشنبه اجرا می شد که این اقدام ها سه سال به صورت مداوم ادامه پیدا کرد.
رسول بانگین افزود: موسسه 'اندیشه احمدخانی' در 1386 ادامه دهنده این روال شد و نزدیک به 6 سال توجه به نمایشنامه خوانی اولویت نخست هنرمندان آذربایجان غربی بود؛ در این موسسه جشنواره شهرستانی با حضور داوران طراز اول از سایر شهرها حداقل سه بار اجرا شد.
به گفته وی هنرمندان مطرحی چون بابک لطفی، پدرام رحمانی و کریم علی خواه در زمینه شکوفایی بازیگران استان در نمایشنامه خوانی نقش ارزنده ای ایفا کرده اند.
وی اضافه کرد: ارومیه در دهه 1380 جزو پیشگام های اجرای نمایشنامه خوانی در کشور بود و دلیل عمده آن به اختصاص ندادن بودجه برای نمایش های صحنه ای به شمار می رفت.
وی با اشاره به اینکه نمایشنامه خوانی محک خوبی برای کارگردانان جوان و بازیگران است، اظهار کرد: هنرمندان به جای انتظار طولانی برای ایفای نقش در یک نمایش صحنه ای می توانند هر ماه در 2 نمایشنامه خوانی حضور داشته باشند و مهارت هنری خود را روز به روز افزایش دهند.
بانگین افزود: رشد قارچ گونه اجراهای نمایشنامه خوانی بازیگر را تنبل می کند و به نمایش های صحنه ای ضربه می زند که در این زمینه تعادل باید رعایت شود.
وی اظهار کرد: برگزاری نمایشنامه خوانی به صورت استانی حرکت مثبتی قلمداد می شود و به شکوفایی استعدادهای هنری و فعالیت پویای هنرمندان منجر می شود.
مسئول خانه تئاتر جوان فرهنگسرای ارومیه نیز گفت: خانه تئاتر جوان در طول سال گذشته به صورت هفتگی نمایشنامه خوانی را اجرا و با برگزاری فستیوال پایان دوره نمایشنامه خوانی از هنرمندان جوان حمایت کرد.
سهیل شلیله افزود: نمایشنامه خوانی در اصل برای معرفی صاحب اثر در اروپا شروع شد اما در جامعه ما کارکرد آن متفاوت است.
وی اضافه کرد: هنرمندان به دلیل کمبود فضای تئاتر، برخوردار نبودن از گروه بازیگری قوی و شرایط سخت کسب مجوز در جامعه به نمایشنامه خوانی روی می آورند.
مسئول خانه تئاتر جوان فرهنگسرای ارومیه ابراز امیدواری کرد که مسئولان و نهادهای متولی هنر به توانایی بازیگران استانی در اجرای نمایش های صحنه ای و نمایشنامه خوانی اعتماد کرده و از اجرای آنان حمایت مالی کنند.
وی اظهار کرد: طرز بیان یک بازیگر و لهجه آنان با اجرای نمایشنامه خوانی های بیشتر، بهبود پیدا می کند چون اجرای یک نمایشنامه خوانی در هر 2 هفته به آشنایی بازیگران با کلمات مختلف و استفاده آنان از احساس خود در ادای کلمات می انجامد.
وی افزود: فضای تئاتر باید در آذربایجان غربی متحد شود و در قدم اول دیدگاه مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر نسبت به فعالیت هنرمندان مختلف مثبت شود.
شلیله گفت: اجرای جشنواره نمایشنامه خوانی به صورت استانی باید دنبال شود تا زمینه برگزاری آن به صورت منطقه ای نیز فراهم شود.
مسئول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: به جرات نمایشنامه خوانی این استان در کشور می تواند مطرح شود و دلیل آن به برگزاری نمایشنامه خوانی های زیاد بستگی دارد که در نهایت به مجرب شدن این هنرمندان منجر شده است.
پدرام رحمانی افزود: علاقه مردمی در این زمینه نیز بیشتر است و اقشار مختلف مردمی در مکان های مختلف از اجرای آنها استقبال کرده اند.
وی ادامه داد: همدان در تئاتر کودک و مریوان در نمایش های خیابانی به قطب تبدیل شده است و این نشانگر توجه و سرمایه گذاری هوشمندانه بر روی توانایی ها و استعدادها در هر منطقه است.
وی با اشاره به اینکه بنا به دلایل نانوشته نمایشنامه خوانی در استان دست کم گرفته می شود، اظهار کرد: آذربایجان غربی در نمایش های ترکی و نمایشنامه های خوانی ظرفیت منحصر به فردی دارد و با تغییر دیدگاه مسئولان می توان در این زمینه ها موفق بود.
به گزارش ایرنا سال 96 تنها در این رویدادهای هنری برای آذربایجان غربی خلاصه نشد؛ نمایشنامه خوانی 'عشق و سنگ' به نویسندگی و کارگردانی 'پدرام رحمانی' در پنجمین جشنواره منطقه ای نمایشنامه خوانی 'وتار' سنندج خوش درخشید.
رتبه سوم کارگردانی، رتبه سوم نقش خوانی و رتبه اول برای بهترین موسیقی به هنرمندان این نمایشنامه خوانی رسید تا مهارت اهالی هنر آذربایجان غربی بیش از پیش مشخص شود.
حضور نمایشنامه 'برادرها می میرند' نوشته رسول بانگین در سومین جشنواره نمایشنامه خوانی جایزه بزرگ استاد ناظر زاده کرمانی در تهران نیز از توان نمایشنامه نویسان بومی این استان در نقاط مختلف کشور پرده برداشت.
خبر مسرت بخش برگزاری نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی اندیشه مهاباد در نیمه دوم اردیبهشت از سالی پررونق برای تئاتر این استان حکایت دارد.
انتخاب صحیح متن نمایشی، نقش خوانی، توضیح خوانی و موسیقی اضلاع یک نمایشنامه خوانی موفق محسوب می شود و گروه های نمایشی آذربایجان غربی با موفقیت های استانی و منطقه ای ظرفیت خود را در همه این حوزه ها بر روی صحنه نمایش نشان داده اند.
پرهیز از موازی کاری و اجرای برنامه های یکپارچه، آوازه آذربایجان غربی را به پشتوانه تجربه های طلایی در برگزاری جشنواره های موفق استانی، این بار در جشنواره های کشوری نمایشنامه خوانی طنین انداز کرده و این استان را به قطب نمایشنامه خوانی کشور تبدیل خواهد کرد.
7129/3072
گزارشگر: توحید محمودپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.