به گزارش ایرنا کسب نشان فرهنگی و جایزه بین المللی استاد شهریار یکی از مهم ترین موفقیت های هنری آذربایجان غربی در سال گذشته بود که در سومین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار به دست آمد.
بر این اساس مصطفی قلیزاده علیار، مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری این استان به پاس انتشار 10 جلد کتاب در حوزه های شهریارپژوهی، دین، ادبیات و تاریخ ایران، جمهوری آذربایجان، قفقاز، ترکیه، عراق، لبنان و مسلمانان هند در سال 1396 این نشان را از آن خود کرد.
این نشان فرهنگی از طرف 'موسسه تحقیقاتی پژوهشی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه' دانشگاه تبریز به فعالان این حوزه از کشورهای مختلف جهان تعلق می گیرد.
در همین سال/ششم اسفند/ آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در تالار اجتماعات مجتمع پتروشیمی تبریز پایان یافت؛ پنج هزار کتاب و آثار 150 شاعر داوری شد و از آن بین هفت اثر به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرد.
در این فستیوال علاوه بر ایران، آثاری از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان و بوسنی و هرزوگوین نیز وجود داشت که در نهایت سرو بلورین، لوح تقدیر و 30 سکه بهار آزادی این جشنواره به 'رویا شاه ‌حسین‌زاده' شاعر ارومیه ای به خاطر کتاب شعر ' صدای زنگ درآمد ' در بخش شعر بزرگسالان تعلق گرفت؛ این کتاب حاوی شهرهای 'سپید' در موضوع های عاطفی و اجتماعی بوده و چاپ دوم این کتاب مورد داوری قرار گرفته بود.

** سالی برای درخشش فیلمسازان آذربایجان غربی
حضور و درخشش فیلم های کوتاه انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی در بیش از 15 فستیوال ملی و بین المللی طی سال جاری بالندگی روزافزون هنر هفتم را در این استان به تصویر کشید.
فیلم های این انجمن در سال جاری در جشنواره های فیلم کوتاه کشورهایی چون آمریکا، ایتالیا، هندوستان، روسیه و بوسنی و هرزگوین جوایز مختلفی را کسب کرده است.
فیلم کوتاە داستانی 'خاطرات گِلی من' به نویسندگی و کارگردانی ' زانیار محمدی نکو' 24 ساله، طی سال جاری به مرحله نیمه نهایی دومین جشنواره STIFF در ایتالیا راه پیدا کرد و در جشنوارەی بین المللی فیلم کوتاە 'کاراگیل' هندوستان برگزیده شد.
فیلم 'در کنار من' از این فیلمساز بوکانی نیز در همین سال جایزە بهترین مستند کوتاه بخش بین الملل جشنوارە لوکانیای /Lucania/ ایتالیا و جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره بین المللی جوانان فیلادلفیای / Philadelphia/ آمریکا را از آن خود کرد.
'ارتوران نجفی' ، فیلمساز میاندوآبی نیز در همین سال برای فیلم 'سس' /صدا/ جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی یازدهمین جشنواره بین المللی بوسنی و هرزگوین و جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی سیزدهمین جشنواره بین المللی روسیه را از آن خود کرد.
این فیلم همچنین در اولین حضور بین المللی خود جایزه بهترین فیلم 'هشتمین جشنواره بین المللی فیلم خانواده جمهوری آذربایجان' را که سال گذشته در شهر باکو برگزار شد، به خود اختصاص داد.
تندیس جایزه بزرگ جشنواره منطقه ای شبدیز نیز در همین سال به یوسف کارگر، فیلمساز ارومیه ای برای کارگردانی فیلم کوتاه ' آرا ' رسید.
فیلم های کوتاه 'لایو /Live/' به کارگردانی 'پدرام حبیب پیران' ، 'سورا' به کارگردانی وحید معصومی و 'سس/صدا/' به کارگردانی 'ارتوران نجفی' به جشنواره فیلم تصویر تهران راه پیدا کرد.
فیلم کوتاه 'لایو /Live/' همچنین در همین سال به بخش مسابقه سومین دوره جشنواره چفالوی /Cefalu/ ایتالیا راه یافت.
فیلم کوتاه ' ژیوار' به نویسندگی و کارگردانی بهنام درویش پور نیز از این استان به بخش اصلی چهارمین جشنواره بین المللی فیلم 'Alnahj /النهج' عراق راه یافت.
فیلم 'رسیدن' به کارگردانی محمدرضا میناپور، فیلمساز بوکانی در سال 1396 به دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ایتالیا راه پیدا کرد.
مستند 'هیوا' به کارگردانی و تهیه کنندگی 'ابراهیم سعیدی' نیز در همین سال با موضوع دریاچه ارومیه با فیلم های مستند در یازدهمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران، 'سینما حقیقت' به رقابت پرداخت؛ این مستند بلند در 75 دقیقه و در مدت 2 سال ساخته شده بود.
علاوه انجمن سینمای جوان آذربایجان غربی، حوزه هنری استان نیز با تولید فیلم کوتاه موفق 'شکلات' در سال 1396 در عرصه فیلمسازی عملکرد مثبتی از خود به نمایش گذاشت.
فیلم کوتاه 15 دقیقه ای 'شکلات' به نویسندگی و کارگردانی مهدی حیدری بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره بین المللی زیرو پلاس 'Zero Plus' روسیه شد.
فیلم کوتاه 'شکلات' همچنین به جشنواره دوسالانه بیستمین فیلم کوتاه کودک هندوستان، به بخش رقابتی چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم «رشد»، به بخش مسابقه دهمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان کالیفرنیای آمریکا و یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان بنگلادش و به بخش مسابقه سومین دوره جشنواره چفالوی /Cefalu/ ایتالیا و ششمین جشنواره بین المللی 'چشم انداز تغییر بین المللی' ترکیه راه یافت.
فیلم مستند داستانی 'گلین' /عروس/ به کارگردانی و تهیه کنندگی 'مهدی حیدری' با موضوع فرهنگ آداب رسوم عروسی مردم آذربایجان غربی در جشنواره فیلم مستند آنکارا ترکیه برگزیده شد؛ این فیلم 27 دقیقه ای آئین ها و سنت های مردم استان را در مراسم عروسی به تصویر کشیده است.

** ارتقای هنر مردمی تئاتر 1396
در سال 1396 انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی که جزو فعال ترین انجمن های نمایشی منطقه به شمار می رود به پشتوانه حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با راه اندازی پلاتو نمایش، گامی جدی برای ارتقای کیفیت هنرهای نمایشی برداشت.
در همین سال تالار تئاتر سالن کف با عنوان 'بلک باکس' سایه در فرهنگسرای هنر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه به همت شهرداری ارومیه شروع به کار کرد.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی نیز از 14 تا 16 شهریور سال جاری در ارومیه برگزار شد؛ هشت نمایش صحنه ای شامل پنج نمایش از ارومیه و سه نمایش از شهرستان های میاندوآب، نقده و پیرانشهر به این فستیوال راه پیدا کرد.
نمایش های 'بمناسبت ورود اشکان'، 'کافه سایه'، 'شب نامه'، 'آناتومی تنهایی' و 'قاراپاپاق گلینی' از ارومیه، 'لطفا بیدارشو دکتر' از میاندوآب، 'دامغالی دنیز' از نقده و 'گاوهایی که یک هدف بزرگ داشتند' از پیرانشهر برای حضور در این جشنواره پذیرفته شد.
در پایان این جشنواره نمایش 'آناتومی تنهایی' به نویسندگی و کارگردانی 'حامد محبی' به نمایندگی از این استان به سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد؛ 'الهام حیدریان'، 'کیوان عیسی بیگی' و 'حامد محبی' در این نمایش به ایفای نقش پرداخته بودند.
چهاردهمین جشنواره تئاتر سقز نیز با افتخارآفرینی هنرمندان آذربایجان غربی همراه بود و در این فستیوال، تندیس بهترین بازیگر زن به 'شبنم یوسفی' برای نمایش ” عیشا” از ارومیه و تندیس بهترین بازیگری مرد به سعد قهرمانی برای نمایش ” له پشت درگا” از بوکان رسید.
نمایش 'آچیل ماچیل' به نویسندگی و کارگردانی وحید حصاری از این استان به بخش آئینی پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس راه پیدا کرد.
'سعیده شکری ' بازیگر ارومیه ای نمایش 'دایرگی' نیز در همین سال در پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر سوره کرمانشاه 'جایزه تقدیر' بخش بازیگری زن این جشنواره را از آن خود کرد.
در همین سال دیپلم افتخار دومین مسابقه بین المللی پوستر تئاتر روسیه در بخش رای گیری اینترنتی به بهمن رضائی از ارومیه برای پوستر تئاتر 'آبگوشت زهرماری' تعلق گرفت؛ این اثر در بین 21 پوستر برتر با 63 هزار و 125 رای رتبه نخست رای گیری اینترنتی را کسب کرد.
هدف از برگزاری این مسابقه نگاهی جدید به پوستر تئاتر از بعد هنری بود که از 25 شهریور تا سه مهر سال جاری در شهر 'ایرکوتسک' برگزار شد.

** صدای ساز قوپوز طی طول سال در حوزه هنری طنین انداز شد
مکتب عاشیق نوازی ارومیه که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره 165/ به ثبت رسیده، ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
واحد موسیقی حوزه هنری این استان طی سال جاری 40 برنامه موسیقی را با عنوان 'عصر موسیقی عاشیقی' به صورت هفتگی در ارومیه برگزار کرد.
در این 40 برنامه هنرمندان آذربایجان غربی با بیش از 400 اجرا، فرهنگ غنی منطقه را با ساز و سخن به علاقه مندان فرهنگ فولکلور معرفی کردند.
برگزاری 2 عنوان مراسم بزرگداشت اساتید و پیشکسوتان موسیقی عاشیقی ارومیه برای پاسداشت 'عاشیق درویش وهاب زاده' و 'عاشیق محمد حسین دهقان' از دیگر برنامه های اجرایی کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی در سال 1396 بود.
شناسایی و پرورش استعدادهای جوان در عرصه موسیقی عاشیقی، زمینه سازی در راستای آشنایی نسل کنونی جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان با موسیقی عاشیقی به عنوان یک هنر ملی از نتایج برگزاری عصر موسیقی عاشیقی طی سال های اخیر بوده است.
ساماندهی وضعیت معیشتی هنرمندان عاشیق، ترویج موسیقی عاشیقی به شکل صحیح در سطح جامعه و معرفی موسیقی عاشیقی «مکتب ارومیه» به عنوان یک برند و شاخصه مهم فرهنگی برای ارومیه در سطح جهان از دیگر نتایج فعالیت کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی طی سال گذشته بوده است.
ساز عاشیق ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام به شمار می رود و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی است.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست؛ تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.

** برگزاری بخش جنبی دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سال های پیش تنها در تهران برگزار شده بود اما در سال گذشته بخش جنبی آن برای نخستین بار به صورت همزمان در تمامی استان های کشور برپا شد؛ این بخش در آذربایجان غربی با نمایش 28 اثر در شاخه های هنری مختلف در نگارخانه میلان ارومیه برگزار شد و 'یاسر قادر' عنوان مدیر منتخب بخش استانی دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر را کسب کرد.
همچنین صمد قربان زاده از آذربایجان غربی نیز در بخش اینستاگرام دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر انتخاب شد.

** هنرنمایی کودکان و نوجوانان در جشنواره های ملی و فراملی
سال 1396 برای کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی نیز سال پرفروغی بود و طی آن، 31 عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، مقام های ملی و بین المللی مختلفی در زمینه های مختلف هنری و فرهنگی را برای این استان به ارمغان آوردند؛ 6 مقام بین المللی به دست آمده توسط این کودکان متعلق به جشنواره ها و همایش های کشورهایی مثل اسپانیا و اوکراین بوده است.
همچنین در همین سال الهه صفری، عضو 10 ساله مرکز فرهنگی و هنری شماره 2 ارومیه با اثر ' پلاک خانه تو' رتبه سوم جشنواره ملی شعر رضوی جوانه ها را از آن خود کرد.
این تمام افتخارآفرینی اعضای کانون نبود زیرا 'سلطان‌علی دریادل' از خوی با قصه «فیل مغرور و گنجشک پر زور» به عنوان برگزیده بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شد.

** برگزاری پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب آذربایجان غربی
پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب آذربایجان غربی از 28 شهریور تا سوم مهر سال جاری در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه و از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 21 برگزار شد.
این نمایشگاه با مزایایی چون امکان بهره مندی از بن های الکترونیکی خرید کتاب در محل نمایشگاه و ارائه کتاب های متنوع کمک آموزشی و تخصصی برای دانش آموزان و دانشجویان در حالی برگزار شد که از دیدگاه ناشران سراسری تغییر مکان این نمایشگاه در سال های آتی ضروری است.
در پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب آذربایجان غربی 137 ناشر به صورت مستقل، 133 ناشر به صورت نمایندگی و 21 ناشر از آذربایجان غربی در 175 غرفه حضور داشتند؛ 36 ناشر نیز به صورت متمرکز در یک غرفه مستقل محصولات و آثار خود را ارائه کردند تا در مجموع تعداد ناشران شرکت کننده در نمایشگاه سال گذشته به 327 برسد.
این تعداد ناشر بالغ بر 36 هزار عنوان کتاب با موضوع های مختلف را با تخفیف 30 درصد شامل 20 درصد تخفیف با تهیه بن کارت های الکترونیکی خرید کتاب عرضه کردند.

** 5 اثر نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی دریافت کرد
پنج اثر از شهرستان های ارومیه، مهاباد و نقده در سال 96 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی دریافت کرد؛ سال گذشته با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده برای آذربایجان غربی 21 اثر پس از مرحله داوری استانی به سازمان مرکزی ارسال شده بود.
‌آذربایجان غربی پیش از این به دریافت 32 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی و یک مهر اصالت صنایع دستی از یونسکو موفق شده بود.
7129/3072
گزارشگر: توحید محمودپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.