به گزارش خبرنگار ایرنا، سومین جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی فجر استان کرمانشاه با عرضه حدود صد اثر، امروز سه شنبه در مجتمع شهید آوینی مرکز استان افتتاح شد و تا روز 26 بهمن پذیرای علاقه مندان است.
این جشنواره با حمایت بنیاد ملی مد و لباس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برگزار شده اما بخش خصوصی در این جشنواره حضور فعالی نداشته است.
مجری جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی فجر استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این جشنواره طرح‌های طراحان مطرح و استادان این حرفه کمتر استفاده شده و هدف اصلی ما ایجاد زمینه برای حضور جوانان مستعد و طراحان نوپا بوده است.
آنچنان که لیلا نوری‌الاصل بیان کرد: در بخش 'مسابقه زنده' این جشنواره نیز 10 تیم سه نفره به رقابت در طراحی و دوخت لباس می‌پردازند.
نوری که دبیر موسسه مد و لباس 'لیلین' هم هست، عنوان کرد: از مدتی پیش تصمیم به ایجاد یک انجمن با هدف ایجاد پل ارتباطی میان تمام شاخه های مد و لباس از طراحی، دوزندگی و بافندگی لباس، کیف و کفش و حوزه فروش گرفتیم تا این چرخه تکمیل شود اما متاسفانه هنوز این حلقه ایجاد نشده است.

**تزیین ویترین مغازه‌ها با طراحی داخلی
او ابراز امیدواری کرد که با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی بنیاد ملی مد و لباس در مراسم اختتامیه این جشنواره و دیدار با اتحادیه فروشندگان، دوزندگان و طراحان استان کرمانشاه، پل ارتباطی لازم بین این حلقه ایجاد شود و این چرخه به گِل نشسته به حرکت درآید.
به گفته نوری، در دنیا بیش از 70 درصد ارزش بازار در شاخه های مد و لباس از جمله پوشاک، کفش و کیف، زیورآلات، عطر، ادکلن و... محدود شده اما متاسفانه بازار داخلی در اختیار کالاهای کم کیفیت خارجی است.
به اعتقاد او، اگر در زمینه طراحی زیبا، کیفیت و قیمت تمام شده کالاها بیشتر کار کنیم با حمایت مسئولان می‌توان ویترین بخش قابل توجهی از مغازه ها و فروشگاه های داخلی را با کالاهای خودمان تزیین کنیم زیرا در زمینه مد و لباس تاریخ بلندی داریم و حتی لباس های ایرانی از نظر تعدد مدل و رنگ در دنیا کم ‌نظیر هستند.
نوری بر این باور است که شادابی رنگ و نوع پوشش قوم کرد اگر در طراحی لباس ها لحاظ و حمایت شود، توان جایگزینی کالاهای خارجی را دارد اما متاسفانه بودجه طراحی لباس در استان کرمانشاه یک پنجم بودجه موسیقی و مبلغی ناچیز است.
آنچنان که مجری جشنواره مد و لباس استان کرمانشاه بیان کرد: تولیدکنندگان این استان طرح های بُرش ‌خورده از استان هایی مانند تهران و مشهد را تحویل می‌گیرند و در برابر دستمزد ناچیزی آنها را دوخت می کنند؛ در واقع ما تولیدی در استان کرمانشاه نداریم و 90 درصد درآمد کرمانشاه از این استان خارج می شود.

**هنوز جوایز پارسال را نداده اند!
طاهره مرادی پور، از دیگر مجریان جشنواره مد و لباس کرمانشاه هم به ایرنا گفت: جشنواره جهانی مد و لباس تهران ششم اسفند برگزار می شود و ما با سه تیم در آن شرکت می ‌کنیم.
به گفته او، طراحان استان کرمانشاه در جشنواره سال گذشته تهران موفق به کسب 6 'نشان شیما' شدند البته هنوز جوایز خود را دریافت نکرده‌اند.
نشان شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی ایرانی) یک تاییدیه است که از طرف بنیاد ملی مد و لباس به لباس های طراحی شده توسط طراح داده می شود و بعد از تاییدیه در سیستم اطلاعاتی طراحان ثبت می شود.
مرادی پور گفت که مسئولان قول هایی برای حمایت از طراحان پارچه و لباس کرمانشاه داده اند که امیدواریم عملیاتی شود.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه، مرکز عرضه انواع لباس و پوشش های تزیینی غرب کشور محسوب می شود و یک بازار بزرگ برای تولید کنندگان است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.