رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: مبانی  منشور حقوق شهروندی نشات گرفته از اسلام است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی ولی عاقلی در سومین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی که به همت جهاد دانشگاهی استان و باحضور پدر علم حقوق عمومی و اساسی کشور (پروفسور سیدمحمدهاشمی) و پدر علم حقوق بازرگانی و تجارت بین الملل کشور (پروفسور عرفانی )، و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد  افزود: اگر 22 فصل منشور حقوق شهروندی اساسی را در 4 فصل قانون اساسی مورد بررسی قرارگرفته شود هدایتگری یکی از مواردی است که مورد تاکید است چرا که هدایت مردم از جانب حکومت اسلامی و با حاکمیت حکومت اسلامی بدون موضع گیری از مواردی است که اسلام همواره به آن تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه در راس حرم حقوق شهروندی انسان محوری قرار دارد افزود: در دیدگاه اسلام در راس هرم حقوق شهروندی خدامحوری و توحید محوری قرار دارد.

عاقلی با بیان اینکه هدایتگری، فقرزدایی و قانون گرایی در چارچوب قانون اساسی اسلام وجود دارد افزود: اجرای قانون در جامعه توسط دولت مردان برای استواری در عمل و اجرای عدالت  از مفاد قانون گرایی در چارچوب قانون اساسی اسلام است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی بااشاره به موانع دموکراسی اظهار کرد: استبداد و خودرایی، ضعف مدیریت،ستم به مردم، فاصله گرفتن از مردم و اخلاق و روحیات ناپسند از موانع دموکراسی  زندگی شهروندی بشمار می آید.

وی با اشاره به فرمان هشت ماده ای حضرت امام در رابطه با موضوع حقوق شهروندی افزود: در اسلام نژاد، قوم،زبان،گروه و ناحیه مطرح نیست و همه برابر و برخوردار از مزایا و حقوق اسلامی هستند.

عاقلی با اشاره به رونمایی منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهور محترم گفت:  منشور حقوق شهروندی از 120 ماده و 22 فصل تشکیل شده است که طبق مستندات 238 مورد از مواد ذیل آن ازتبصره های قانون اساسی و همچنین 245 مورد مستند از آن به قوانین عادی مجلس و مصوبات شورای عالی فرهنگی است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی بااشاره به حق آزادی افراد، حق کرامت و احترام انسانی، حق امنیت و رفاه و آسایش در منشور حقوق شهروندی افزود: عدالت و برابری افراد،آزادی افراد در ابراز عقاید و نوع شغل، حقوق مساوی مسلمانان و غیرمسلمانان ازجمله حقوق آزادی افراد به شمار می آید.

عاقلی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حقوق شهروندی گفت: معظم الله در این خصوص فرمودند؛ همه مردم از حقوق شهروندی برخوردارند و این حق اقلیت ها و حتی در مورد افرادی که به نظام اسلامی اعتقاد ندارند نیز شامل است.

وی با اشاره به اهمیت حق امنیت افراد از دیدگاه اسلام افزود: اسلام بر حق زیستن در محیط انسانی تاکید دارد و آن را از حقوق معنوی شهروندان می داند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه از دیگر حقوق شهروندان در حکومت اسلامی برخورداری از رفاه و آسایش است افزود: قرآن کریم به مالکیت خصوصی و حق همگانی در بهره برداری از منابع طبیعی تاکید داشته و چنانچه کسی در جامعه اسلامی به گونه‌ای به اکتساب بپردازد که تجاوز به حق دیگر شهروندان به حساب بیایدف حکومت اسلامی با او برخورد میکند.

عاقلی گفت: انتخاب شغل کسب درامد از مواهب و آزادی‌هاست و کمک به اقشار محروم هم از حقوق شهروندان نیازمند است که حکومت و افراد جامعه اسلامی در قبال آن مسئولیت دارند.

وی کینه جویی را از عوامل انحراف از عدالت عنوان کرد و یادآورشد: عدالت یک ارزش اخلاقی نیست فرمان الهی بوده و احساسات باید تحت الشعاع عدالت باشد.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.