مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت: برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی، اندیشه های متفکران را بیش از پیش بر حقوق شهروندی متمرکز می سازد.

حجت الاسلام جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی برگزاری همایش‌های علمی حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی استان را  اتفاق مبارکی دانست که می تواند اذهان و اندیشه های محققان و متفکران را بیش از پیش بر حقوق شهروندی متمرکز سازد و یادآورشد:  نقش دانشگاهها در این خصوص می تواند بسیار چشمگیرتر از آنچه هست باشد ؛ به ویژه همکاری دانشگاههای مهم کشور در استانها با دانشگاههای تهران و تقویت ابعاد رسانه ای این تلاشها یک حرکت جهادی فرهنگی است که می تواند حقوق شهروندی را به گفتمان رایج کشور تبدیل کند .

وی با بیان اینکه مهمترین مسأله در رابطه با حقوق شهروندی تقویت فرهنگ عمومی مردم نسبت به آگاهی های حقوقی است تصریح کرد: غالبا مردم تنها به هنگام بروز منازعات مالی و اجتماعی ، به فکر احقاق حقوق و دادگاه و ... می افتند، در حالی که افزایش آگاهی های حقوقی به ویژه در رابطه با حقوق شهروندی می تواند بسیاری از خلأهای حقوقی پیش نیاز قضا و قضاوت را پرکند و اتفاقا نقش زیادی در پیشگیری از منازعات و کاهش پرونده های قضایی داشته باشد .

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه مهمترین چالش در رابطه با حقوق شهروندی ناتوانی در رابطه با روشهای درست طرح و پی گیری مطالبات قانونی و فرهنگ سازی برای آنها در مردم و‌مسؤولان است اظهار کرد: نحوه برخورد با مطالبات حقوق شهروندی مردم هم گاهی با نگرش حاد احساسی و هیجانی و تمایلات سیاسی آمیخته می شود و گاه برخورد مسؤولان با این مطالبات  طبیعی و قانونی شکل غیر متعارف و احساسی پیدا می کند، در حالی که باید مسؤولان خود بیش از مردم خواهان تحقق حقوق شهروندی باشند و پیش شرط ها و ساختارهای لازم را بدین منظور فراهم کنند .

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با تاکید براینکه باید علاوه بر افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق طبیعی و اولیه و اجتماعی ، ایجاد حساسیت نسبت به مطالبات حقوقی به روش قانونمند مطرح است افزود: تقویت دغدغه احقاق حق و مطالبه حقوق در عموم مردم امر بسیار مبارکی است .

وی ادامه داد: حق جویی و حق پذیری و قانع شدن به اندازه واقعی حقوق خویشتن البته نیازمند فرهنگ سازی و تربیت شایسته فردی و اجتماعی دارد و ما متاسفانه در حوزه اخلاق و آداب اجتماعی و آستانه تحمل مردم در رابطه با اختلافات بسیار ساده شخصی و اجتماعی با حفره های بسیار بزرگی مواجهیم، چرا که افزایش چشمگیر مشاجرات و منازعات و پرونده های قضایی در سالهای اخیر شاهد صادق این ماجراست .

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه اهمیت طرح حقوق شهروندی زمانی بیشتر قابل لمس است که به حجم گسترده اختلافات حقوقی و پرونده های قضایی توجه کافی شود گفت: با توجه به این که دادگستری و قوه قضاییه هم رسالت مهمی در پیشگیری از جرایم و تلاش برای کاهش آنها دارد ، طرح حقوق شهروندی می تواند پروژه چند منظوره نهادهای علمی پژوهشی و قضایی کشور باشد و همکاری رسانه ها و صدا و سیما هم می تواند مکمل اساسی این تلاشهای عظیم باشد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.